Modni svijet svako malo počasti nas nekim draguljem koji utjelovljuje kontrast te nas izaziva - najnoviji primjer koji je ovih dana podigao prašinu na Internetima i svijetu stila definitivno je Walmartova "Birkin" torba, poznatija kao "Wirkin". Ovo je modni dodatak koji preispituje granice između luksuza i njegove imitacije, a istovremeno otkriva duboko usađene stavove o vrijednosti, statusu i estetici u suvremenoj modi.
Hermèsova Birkinica već je dekadama ultimativni simbol luksuza. Dizajnirana 1984. godine, torba je dobila ime po glumici i pjevačici Jane Birkin, koja je tijekom leta slučajno inspirirala izvršnog direktora Hermèsa da stvori praktičnu, a elegantnu torbu za svakodnevnu upotrebu. Ironično, torba koja je izvorno trebala biti funkcionalan dodatak za majke, s vremenom je postala sinonim za ekskluzivnost i status.
Birkin torba ne može se jednostavno kupiti – čak i uz milijunske iznose, potrebno je proći proces čekanja i uspostaviti odnos s brendom. Cijene se kreću od nekoliko desetaka tisuća eura do vrtoglavih milijuna na aukcijama, što ovu torbu čini više statusnim simbolom nego praktičnim predmetom.
Pogledajte galeriju divnih džempera:
U tom kontekstu pojavila se Walmartova "Wirkin" torba, ironično nazvana torbom za radničku klasu ("wirkin’ class"). Sa cijenom od svega 60 do 80 €, Wirkin svojim dizajnom nevjerojatno podsjeća na originalnu Birkin torbu, uključujući prepoznatljive kopče, oblik i proporcije. Na prvi pogled, razlika je gotovo neprimjetna, barem za prosječnog promatrača.
Ipak, Wirkin nije direktna krivotvorina – na torbi nema logotipa Hermèsa ni brendiranja koje bi impliciralo da je riječ o originalu. Upravo zbog toga spada u kategoriju "dupeova" – imitacija koje inspiraciju pronalaze u dizajnu luksuznih brendova, ali ne krše direktno autorska prava.
Wirkin torba ubrzo je postala viralna na mrežama, gdje ljudi oduševljeno komentiraju kako kreacija za malo novaca izgleda skupo. Sada neki torbu vide kao savršenu alternativu nedostižnom luksuzu, dok drugi kritiziraju ovakav trend, tvrdeći da potkopava vrijednost originalnih Hermèsovih torbi i potiče kulturu brze mode.
Kritičari diljem svijeta također tvrde da su ovakve imitacije štetne za luksuzne brendove jer smanjuju percepciju ekskluzivnosti i kvalitete. Uz to, ne pomaže ni kriza luksuznog sektora koja već neko vrijeme vlada svijetom mode. Originalna Hermèsova Birkin torba poznata je po vrhunskoj izradi – svaka torba ručno je izrađena od najfinijih materijala, a proces izrade traje do 48 sati. Takva razina kvalitete daleko je od masovne proizvodnje koja karakterizira Wirkin torbe.
S druge strane, ljubitelji Wirkin torbe vide je kao simbol demokratičnosti mode – luksuz koji postaje dostupan svima. TikTok korisnici iz "eat the rich" pokreta čak su proglasili Wirkin “autentičnijom” verzijom Birkinice, jer se vraća njezinoj izvornoj namjeni – praktičnosti i svakodnevnoj upotrebi. Što je "eat the rich"? Naime, ovaj se izraz često koristi kao metafora za klasni sukob ili kao zahtjev za pravednijom raspodjelom bogatstva. Obično se pripisuje političkom filozofu Jean-Jacquesu Rousseauu, temeljem citata koji je postao poznat tijekom Francuske revolucije: "Kad narod više neće imati što jesti, pojest će bogate."
Wirkin torba zato nije samo modni dodatak – ona je simbol sukoba između ideje luksuza kao statusnog simbola i praktične, pristupačne mode. I dok Hermès ostaje na vrhu piramide luksuza, Walmartov Wirkin podsjeća nas na činjenicu da je danas tako lako reinterpretirati norme suvremene mode te da je osim cijene, bitna i percepcija modnog dodatka - što on predstavlja i čega je simbol. I to su na koncu igrači, te ideje iza toga, kontekst društva, daleko od modnog predmeta u koji stavljamo stvari koje koristimo.