Izreka da je nekada roba bila kvalitetnija nije bezveze, tekstil se tijekom 80-tih i 90-tih uistinu razlikovao po kvaliteti. Pa je prije desetak godina svijet započeo ozbiljniju etapu potrage za starim, dobro očuvanim stvarima, a onda su se i kod nas krenule otvarati razne shopping varijante sa second hand odjećom. Danas zato imamo niz platformi koje prodaju ne samo tako stare stvari, već i relativno nove, no malo rabljene i očuvane.
Tako da jednu stvar može u jednoj godini posjedovati više ljuti – ljudi kupe pa prodaju dalje. Kad govorimo o održivosti, pa nije li baš to ono što prirodi treba, da imamo stvari koje cirkuliraju. Poanta je produljiti 'život' nekog komada, torbe, veste... To konstantno spominju razni modni aktivisti diljem svijeta koji poput mantre ponavljaju kako je modna industrija ogroman problem na području ekologije. A onda su došli i veliki igrači. Situacija sa second handom pojačala je dolaskom luksuznih brendova u priču, kad su ljudi krenuli prodavati svoje Chanelice, LV i Gucci stvari. Nadalje, uspjeh platformi kao što su Depop, Vestiaire Collective i Grailed te litavska platforma Vinted, osnovana 2020., dokazali su kako je ovo tržište uistinu zavladalo modnom scenom.
Posljednja zvijezda je Vinted, trenutno dostupan niz europskih zemalja, kao i UK te SAD-u. To je momentalno najveće međunarodno online tržište posvećeno second hand stvarima, objavila je prva velika analiza Vinteda, pod nazivom 'Luxury Trend Update'. Izvješće je ujedno objavilo kako su najprodavaniji luksuzni brendovi na Vitedu - Louis Vuitton, Chanel i Gucci: oni su najprodavaniji luksuzni brendovi na Vintedu, a prvi se ističe svojom brzom prodajom. Također, vrlo su traženi Dior, Saint Laurent i Prada. Uspoređujući kupovno ponašanje s prošlom godinom, izvješće otkiva da je porasla popularnost Cartiera, dok se interes za Balenciagu smanjio, što pokazuje da je brend koji vodi Demna Gvasalia odnedavno malo izgubio na privlačnosti.
- Iako prvih deset luksuznih marki koje se prodaju na Vintedu zauzimaju sva europska tržišta, još uvijek postoje jasne razlike u metodama kupnje i prodaje. Primjerice, Italija je više orijentirana na prodaju rabljenih stvari, imaju mnogo više prodavača nego kupaca. A s druge strane, Francuska ima mnogo više kupaca nego prodavača – navela je Cécile Wickmann, viša direktorica luksuza u Vintedu. No, analiza je išla mnogo dublje, platforma otkriva tko što najviše traži.
- Kupci iz Nizozemske neprestano traže vrhunske mokasinke. S druge strane, Britanci su više zainteresirani za crne luksuzne predmete – dodala je. Također, ističe da je svaka država vezana uz vlastite brendove, pa su tako najprodavaniji luksuzni brendovi u Francuskoj Chanel, Hermès i Dior. Mulberry je među tri najprodavanije marke u Ujedinjenom Kraljevstvu, a torba Burberry Bridle Tartan Check Bag ističe se na njihovom online tržištu kao jedan od najprivlačnijih artikala u prvim mjesecima 2024. Fendi i Gucci među najprodavanijim su luksuznim markama u Italiji, dok Loewe preferiraju modni entuzijasti u Španjolskoj.
Second hand tržište sve je atraktivnije i radi loše kvalitete novih stvari ili su one klasičnom korisniku previše skupe. No, ima nešto posebno u tom vintage 'lovu' – možda baš danas pronađem nešto unikatno, originalno, što nitko drugi nema. I taj moment dio je tog emotivnog okvira, osim romantične ideje da je nekada bilo ljepše. Djelić modne povijesti također se slaže s održivim načinima života, pa je ugodno znati da ne zagađujemo svijet nanovo, već recikliramo nešto lijepo, kvalitetno i s pričom. I možemo to nekada proslijediti dalje, nekom drugom kupcu koji ima slična načela. A što se tiče samog pojma modernosti, ionako moda od početka milenija konstantno škica u 20. stoljeće, vječito smo u nekim retro stilovima. Pa kad je već tako, pokušat ćemo usput otkriti nešto uistinu iz tog doba. Ili prodati košulju od prije par godina koju ne nosimo - svatko od nas može napraviti nešto za cirkularnu modu. Cijenimo stvari, čuvajmo ih i brinimo se o njima.