Već gotovo trideset godina na čelu Dior Joailleriea, Victoire de Castellane kroji sasvim vlastiti narativ unutar svijeta luksuznog nakita, u kojem vladaju boje, bajke i neukrotiva imaginacija. Odbacujući konvencije klasičnog draguljarstva, ova pariška dizajnerica udahnula je Diorovu svijetu ono što mu je najviše nedostajalo, duh igre i slobode.
„Nakit mora biti zanimljiv, kreativan, slobodan“, izjavljuje Victoire. „Kada sam tek stigla, sve je djelovalo sterilno, klasično do granice dosade. Pomislila sam: zar to ne može biti drugačije?“ I upravo jest. Danas, kao 63-godišnja autorica s impresivnom karijerom, priprema novu kolekciju Diorexquis raskošnu fantaziju sa 163 unikatna komada.
Kolekcija priziva svjetove prirode, vrtova i razigranih snova, a poseban sjaj duguje gotovo zaboravljenim tehnikama poput plique-à-jour emajliranja, koje stvara efekt vitraja, te opal doublet kombinacije, u kojoj se opali spajaju s oniksom ili sedefom, stvarajući nijanse neba i vode. U fokusu nisu samo dijamanti i smaragdi, tu su i turkizi, spineli, granati... svako kamenje odabrano je sa smislom i porukom.
Pogledajte galeriju s nagrada Tony:
No ono što Victoire doista izdvaja je njezina sposobnost da klasične forme pretvori u bajkovite minijature s dozom humora i mračnog glamura. Piratske lubanje, mesožderke, čudesna bića – sve to pronalazi mjesto među dijamantima. Često poseže za reinterpretacijom vlastitih vintage komada, poput ogrlice s panterom i biserima, koja odiše atmosferom starinske misterije.
Njezin stil nije samo rezultat dara, on je i nasljeđe. Dolazi iz aristokratske obitelji, povezana je s nekadašnjim groficama iz Seville, konjak-dinastijom Hennessy, a tu je i Boni de Castellane iz razdoblja belle époque. No još kao djevojčica željela je mijenjati pravila: s pet godina pokušala je prepraviti narukvicu u naušnice, a s dvanaest je rastopila vlastite medaljice s Prve pričesti kako bi izradila prsten. Instinkt za dizajn imao je svoj buntovni početak koji je, jasno, bio prva etapa njezina kreativnog razvoja.
Odrasla je i u svijetu mode, njezin ujak Gilles Dufour bio je Lagerfeldova desna ruka u Chanelu, a onda i kreativni direktor Balmaina. Upravo ju je Karl i uveo u Chanel, gdje je već sa 14 godina stvarala kostimsku bižuteriju u zlatnom dobu pariškog glamura. „To su bila vremena slobode. Sve se moglo. Sve se smjelo“, kaže.
No ključni trenutak stiže 1998. kada joj Bernard Arnault, moćni direktor LVMH-a, povjerava osnivanje Diorove Haute Joaillerie linije. Bila je to njezina prekretnica, prijelaz iz fantazije bižuterije u svijet pravih dragulja, gdje je njezina fascinacija starinskim tehnikama i antikvitetima postala luksuzan manifest.
Haute Joaillerie, poznata i kao visoka draguljarija, francuski je pojam koji označava iznimno luksuzne komade nakita. Predstavlja vrhunac draguljarske umjetnosti, a karakteriziraju je jedinstveni dizajni, upotreba plemenitih materijala poput dijamanata, zlata i platine te vrhunska ručna izrada. Komadi visoke draguljarije često su unikatni i doživljavaju se kao umjetnička djela, s visokim stupnjem ekskluzivnosti i vrijednosti.
Do danas je Victoire potpisala oko 40 kolekcija visoke draguljarije te desetak onih iz fine jewellery linije, uključujući nedavno predstavljenu Dior Milly Dentelle, inspiriranu čipkom i prirodnim uzorcima. Prema izvještaju Bain & Company, upravo je segment nakita najbrže rastuća kategorija luksuza, s vrijednošću od 31 milijarde eura u 2024. godini, a Victoire u tom rastu ima nemalu ulogu.
Olivier Gabet iz pariškog Louvrea, autor monografije "Dior Joaillerie: The A to Z of Victoire de Castellane", opisuje je kao najvrsniju suvremenu draguljarsku dizajnericu. Kaže da se u njezinu radu ističu povijesna dubina i modna duhovitost, rijedak spoj nečeg bajkovitog i promišljenog.
Njezin stvaralački impuls i onaj djetinji zanos koji zlato pretvara u osobnu čaroliju, kroz mnoge godine nije oslabio. I dalje je opsjednuta gestama, zvukovima i načinom na koji žene nose nakit, kako ga prstima dodiruju, prilagođavaju, žive s njim. Za nju, to je intiman ritual slobode.