Kada je Louvre najavio svoju prvu modnu izložbu u povijesti – Louvre Couture. Art and fashion: statement pieces, mnogi su s oduševljenjem, ali i nevjericom, čekali da vide što će sve uključivati. Niti jedan drugi muzej na svijetu ne može se pohvaliti tolikim povijesnim i kulturnim naslijeđem, a sada je Louvre odlučio pomaknuti granice i u svjetlo reflektora staviti poveznicu između mode i klasične umjetnosti. Međutim, unatoč ogromnoj snazi i statusu Louvrea, Olivier Gabet, direktor Odjela za dekorativnu umjetnost, priznaje kako je to bila hrabra i, možda, kontroverzna odluka: "Louvre nema specifičan odjel posvećen modi. Nismo kao Costume Institute u Metu, ali to je zapravo i prednost."
Za Gabetovu filozofiju, Louvre Couture nije samo prilika da moda bude u središtu pažnje; to je izložba koja istražuje povijest, umjetnost i inspiraciju. „Moramo pronaći način da moda bude povezana s našom kolekcijom“, objašnjava Gabet. "Želimo potaknuti dijalog između povijesti i sadašnjosti, ali na način koji je relevantan za našu zbirku." I zaista, Louvre Couture je mnogo više od same modine glamurozne vanjštine – izložba je sinergija prošlosti i sadašnjosti, gdje se svaki odjevni predmet posvećuje bogatoj povijesti muzeja.
Izložba, koja je otvorena do 21. srpnja 2025., ističe 45 eminentnih svjetskih modnih dizajnera, od kojih su neki francuski velikani poput Chanel, Dior, Givenchy, do svjetski poznatih kuća kao što su Prada, Erdem, Dries Van Noten, ali i mladi i inovativni dizajneri poput Marine Serre i Charlesa de Vilmorina. Kroz impresivnih 9.000 četvornih metara galerija Odjela za dekorativnu umjetnost, posjetitelji se mogu uroniti u raznolike modne kreacije koje pokrivaju razdoblja od 18. do 21. stoljeća. U središtu izložbe nalazi se ideja da moda nije samo površinska dekoracija, već odraz umjetnosti i kulture.
Kako bi se izložba smjestila unutar Louvrea, Gabet je uspio povezati čak 100 izgleda i modnih dodataka s predmetima iz muzejske zbirke. Neki komadi jasno upućuju na povijesne predmete i tehnike, dok drugi donose inovativnu interpretaciju klasičnih formi. Za svakog dizajnera i dizajn, Gabet je usmjerio pažnju na detalje koji stvaraju most između modnog svijeta i kulturnog naslijeđa. "Nije samo stvar u tome što je odeća lijepa, nego i u tome kako ta odeća komunicira s našim svjetlom povijesti", objašnjava Gabet.
Unatoč tome što je izložba povijesnog karaktera, Gabet je inzistirao da ne bude ograničena samo na haute couture. "Suvremena moda se ne mora vezati uz ista ograničenja kao povijesni predmeti", napominje. Uključivanje suvremenih dizajnera omogućilo je izložbi da komunicira s mladim posjetiteljima i novim generacijama, donoseći im jasnoću i relevantnost da razumiju kako moda može biti univerzalni jezik.
Kolekcija u izložbi ne uključuje samo odjeću, već i brojne modne dodatke, od torbi do cipele i nakita, koji dodatno obogaćuju povezanost između mode i umjetnosti. Christian Louboutin, poznat po svojim nezaboravnim crvenim potplatima, ima istaknuto mjesto u ovoj izložbi, s nekoliko svojih radova smještenih uz povijesne predmete, poput zlatnih tabakerica iz 18. stoljeća. Louboutin, koji se često povlači u Louvre za inspiraciju, ističe: "Muzej je moj izvor nepresušne inspiracije."
Ono što izložbu čini jedinstvenom nije samo njen interdisciplinarni pristup, već i sama suradnja između akademske zajednice i kreativaca. Katalog izložbe sadrži eseje kustosa koji istražuju povijest mode u kontekstu kulturnog naslijeđa, ali i intervjue s dizajnerima koji objašnjavaju kako se povijest Louvrea odražava u njihovim kolekcijama.
Svi radovi na izložbi, uključujući i Andréa Boltona, kustosa Instituta za kostim Metropolitanskog muzeja umjetnosti, pokazuju sinergiju između mode i povijesti umjetnosti. Izložba spaja elemente izvanvremenskih revija, poput Metove "Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination", s dubokim povijesnim korijenima Louvrea.
Izložbeni prostor sam je umjetnost. Scenografija Nathalie Crinière s minimalnim elementima stvorila je prostor koji uzdiže svaki izloženi predmet, omogućujući posjetiteljima da dožive haute couture na najvišoj mogućoj razini. Gabet ističe: "Louvre je sam po sebi luksuz – kad radimo s ovim prostorima, sve mora biti u savršenoj ravnoteži, ništa ne smije biti previše." Rezultat je prostor u kojem se istorija mode i umjetnosti stapaju u sinergiji.
Gabet nije tajio da Louvre Couture neće biti samo povremena izložba: "Nema obveze imati godišnje modno izdanje, no nadam se da će ovo biti početak većih istraživanja u budućnosti." Otvorena za sve generacije, izložba ne samo da istražuje prošlost, nego i postavlja temelje za buduće generacije da vide kako se moda razvijala iz umjetnosti i kako umjetnost i moda mogu zajedno živjeti u jedinstvenim prostorima poput Louvrea.
Ovo je istinska prekretnica u svijetu muzeja, jer je izložba Louvre Couture omogućila da moda bude više od površinske industrije – ona je sada neizbrisivo upisana u kanon kulturnog naslijeđa, čineći Louvre ne samo muzejem povijesti, nego i mjestom koje slavi sveobuhvatan umjetnički izraz.