Generacija mladih koji su orasli s mobitelom u ruci otkriva novu strast – vintage satove koji pokazuju samo vrijeme. No, takav sat nije samo praktičan dodatak, već i simbol prestiža. Generacija Z „zaljubila” se u Rolexe, Cartiere i slične luksuzne klasike iz prošlih vremena.
Prema istraživanju kompanije Watchfinder, oni rođeni krajem 1990-ih i početkom 2000-ih sve više se zanimaju za vintage i rabljene luksuzne satove. Ovaj interes postao je društveni fenomen, stvarajući zajednice ljubitelja vintage satova, bez obzira na društveni status. Dodatno, anketa koju su proveli YouGov i Chrono24 pokazala je da je 11% svih ispitanika zainteresirano za kupnju luksuznog sata u sljedećih godinu dana, dok se među mladima od 18 do 24 godine taj broj penje na 20%. Glavna prepreka koja generaciji Z otežava pretvaranje ovog hobija u širu praksu, očekivano, su visoke cijene.
Pogledajte street-style galeriju:
Usprkos tome, mladi sve više prepoznaju autentičnu vrijednost vintage predmeta, za razliku od novotarija koje često brzo gube na cijeni i značenju. Satovi su simbol dugotrajnosti – mogu se prenijeti s generacije na generaciju, ponovno prodati i zadržati svoju vrijednost. Upravo je ta ideja trajnosti i održivosti ono što sve više privlači mlade kupce, koji su odrasli s predmetima koji nemaju takvu vrijednost, ni približno.
Oživljavanje interesa za vintage satove može se zahvaliti ne samo društvenim mrežama već i televizijskim serijama koje su ih predstavile kao retro ikone stila. Osim toga, slavne osobe poput Drakea (vlasnika 143 Rolexa), Travisa Scotta, Jay-Z-ja, Rihanne, Hailey Bieber dodatno populariziraju ove luksuzne dodatke ponosno pokazujući svoje kolekcije.
Budući da su cijene novih ili vintage luksuznih satova često previsoke za mlađe od 30 godina koji tek započinju karijeru, generacija Z sve češće kupuje rabljene modele. Menadžer Watchfindera za Veliku Britaniju Ben Staniforth ističe da čak 80% generacije Z svoj prvi luksuzni sat kupuje na second hand sajtovima.
Ovaj trend dao je vjetar u leđa tržištu satova i predstavlja gotovo spas za švicarsku industriju koja je donedavno bilježila pad. U veljači 2024. izvoz švicarskih satova pao je za 3,8% u odnosu na prethodnu godinu, unatoč dvogodišnjem rastu. Čak je i u Kini, koja je tradicionalno ključno tržište za europski luksuz, potražnja pala zbog ekonomske krize i fenomena nazvanog „luxury shame“.
Osim generacije Z, milenijalci također doprinose oporavku sektora kroz trend zaruka s luksuznim satovima. Umjesto tradicionalnog nakita, mnogi mladenci međusobno si poklanjaju ove vrijedne dodatke, čime satovi postaju simbol dugotrajne ljubavi i ulaganja.
Unatoč svim tehnološkim inovacijama, klasični analogni sat i dalje zrači prestižem. Novi svijet možda mijenja pravila, ali vrijedne kazaljke ne gube na svom šarmu i značenju.
Nije riječ samo o materijalnoj vrijednosti vintage satova, već i o njihovom jedinstvenom dizajnu, koji ih čini neusporedivima s pametnim satovima. Dok smartwatch uređaji izgledaju neutralno i međusobno prilično slično, vintage satovi imaju karakter, pažljivo osmišljene detalje i vrhunsku izradu.
Za razliku od modernih, tehnološki orijentiranih uređaja, stari satovi donose spoj funkcionalnosti, estetike i emocije. Njihova kvaliteta izrade, dugovječnost materijala i originalnost dizajna proizvod su rada kreativnih majstora koji su ulagali veliku pažnju, znanje i vještine u svaki detalj. Mlada generacija prepoznaje upravo tu kvalitetu izrade, ali i kreativnost koja stoji iza svakog starinskog sata. Vintage satovi postali su simbol vremena kada su se stvari radile s više pažnje i strasti, što ih izdvaja iz uniformiranog svijeta današnje tehnologije.