Traper kroz povijest

Denim, jeans, traper... zovite ga kako želite. U jedno smo sigurni - nose ga svi!
Vidi originalni članak

Denim, jaka i izdržljiva pamučna tkanina istkana ju u Nimesu (iz Nimesa- de Nimes- denim), gradu u Francuskoj po kojem je i dobila ime. Prošla je velik put, od nekada radne odjeće koju su nosili talijanski mornari iz Genove do casual odjeće i luksuznih "high street" varijanti svojstvenih novijem jeansu. Sama riječ jeans anglizirani je francuski naziv talijanskog grada Genove (genes). Upravo je ova tirenska luka počela s prodajom i distribucijom prvih količina ovih, danas najpopularnijih hlača na svijetu.

U našim krajevima jeans je dobio naziv traperice zbog amerčkih trapera i farmera koji su ih popularizirali, iako su to zapravo prije njih učinili rudari i tragači za zlatom na američkom Divljem zapadu.

Moderni jeans porijeklo vuče od proizvođača iz SAD-a koji su ga znatno popularizirali (što su nastavili njihovi nasljednici), obogatili s nekoliko inovacija te učinili korisnima. Popularizaciji jeansa do statusa ikone dorpinijeli su i mnogi "buntovnici" poput Jamesa Deana svojevremeno.

No, vratimo se malo u prošlost i prisjetimo se kako su nastale prve traperice. Pedesetih godina 19. stoljeća Levi Strauss je stigao iz Bavarske na američki zapad u vrijeme kada je vladala "zlatna groznica". U jednom skladištu vidio je ostatke čvrstog platna i na pamet mu je pala ideja kako bi se od njega mogle napraviti nepoderive i otporne hlače. Među kopačima zlata ubrzo se pročulo da su hlače koje prodaje Levi Strauss izvanredne. Izvozna luka iz koje je dolazilo platno bila je Genova. U Americi su je čitali "džeins" te su tako i nazivali robu, a zbog indigo plave boje platno je dobilo ime "blue jeans". Prve traperice poznate kao blue jeans su bile tregerice sa zakovicama, načinjene od čvrstog trapera, namijenjene rudarima u rudnicima zlata i drugim fizičkim radnicima i farmerima koji su trebali čvrstu i izdržljivu odjeću.

Od kada su prvi puta izmišljene, za traperice bi se stvarno moglo reći kako su mijenjale povijest mode, ali i svijeta. Naime, izum traperica ravnopravan je većini izuma koji su obilježili današnjicu, a njegov vlasnik Levi Strauss može se smatrati povijesnom ikonom koja je kulturološki obilježila kraj 19. i gotovo cijelo 20. stoljeće. Iako je Strauss upisan kao tvorac traperica, istina je nešto malo drugačija. Naime, 1872. godine Levi, tada trgovac tkaninama, pa i trapera, dobio je pismo od jedne svoje mušterije, krojača Jacoba Davisa iz Nevade koji mu je opisao inventivni način na koji šije hlače od trapera svojim mušterijama, koristeći zakovice na stražnjim džepovima i na dnu šlica. Na taj se način produljio vijek hlača, što je bilo osobito važno za populaciju rudara i farmera koji su trebali izdržljivu i čvrstu odjeću. Budući da nije imao novca da patentira svoj izum, predložio je Straussu da financira patentiranje. Strauss je prepoznao vrijednost te jednostavne, a genijalne ideje i 20. svibnja 1873. odobren im je patent za „široke radne hlače sa strukom, ojačane zakovicama“. 

Sve ostalo je povijest. Od davne 1873. traperice su prošle daleki put, ali nikada nisu izašle iz mode. Zapravo, svojim modelima obilježavale su i modne epohe. Od trapezica iz 70-ih do mrkva krojeva iz 80-ih ili širokih hip-hop modela s kraja 90-ih. Iako su se traperice uvijek povezivale s glazbenim pravcima, pa su tako postale simbolom rock and roll generacije 50-ih godina koji su promovirale najveće zvijezde onog vremena, buntovnici bez razloga (Marlon Brando i James Dean), traperice su se odavno probile i među ozbiljni modni, pa čak i poslovni svijet.

Znate li kakve veze imaju Mustang traperice i 6 boca rakije?

Mustang jeans je njemački brand osnovan 1932. godine. Ima povijest dugu 84 godine. A kako je sve započelo? 1932. godine...Gospođa Luise Hermann osnovala je tvornicu tekstila u Kunzelsau, a nakon završetka II. Svjetskog rata, Godine 1948. njen je zet Albert Sefranek vidio priliku za posao s američkim vojnim trupama. 1948. godine zamijenio je originalnih 6 pari američkih traperica za 6 boca rakije i taj je događaj pokrenuo revoluciju u Europi, s obzirom da je do tada traper industrija bila rezervirana isključivo za Ameriku.

U Europi 92 mogu se pronaći pravi povijesni tradicionalni komadi, poput Levi's i Wrangler branda, a za sve kojima to nije najdraži izbor nek isprobvaju neke od najmodernijih – LTB modela.

Pogledajte na Diva.hr
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".