Kimono, vječni simbol japanske kulture, nekoć se nosio svakodnevno, no danas je rezerviran za posebne prigode. Pažljivo složen u ormaru kao specifično i vrlo vrijedno obiteljsko naslijeđe, često ostaje zaboravljen, što je potaknulo nastanak tokijskog startupa Tokyo Kimono Shoes. Pod vodstvom poduzetnika Shotara Kawamure, ovaj projekt tradicionalnim predmetima daje novi stilski život.
Naime, u suradnji s obrtnicima i tradicionalnim tvornicama obuće, stara kimona se pretvaraju u unikatne tenisice, spoj tradicije i suvremenog dizajna. „Ako promijenimo formu kimona, možemo njegovu ljepotu i nasljeđe prenijeti u svakodnevni život,“ kaže Kawamura. Njegova je misija jasna, cilj je očuvanje zanatske baštine i smanjenje tekstilnog otpada kroz inovativan dizajn.
Koncept je jednostavan, od jednog kimona naprave čak 20 pari tenisica, a sve skupa odvija se u kvartu Asakusa, poznatom po tradicionalno, ručno rađenim cipelama. Projekt je izazvao pažnju ljubitelja dizajna diljem svijeta, kreacije bez problema idu po cijeni od oko 350 eura. Uspjeh je bio trenutan – prva kolekcija rasprodana je u samo tri dana, a do 2024. prodano je već 4.500 pari, pri čemu je upotrijebljeno 690 kimona.
U galeriji pogledajte tko su bile najbolje odjevene zvijezde s Cannes Film Festivala:
Od svilenih brokata do laganih pamučnih tkanina, kimono materijali pretvaraju se u atraktivne chic tenisice. „Odabrali smo formu tenisica jer ih svi nose, univerzalne su i bezvremenske“, pojasnio je Kawamura.
Ideju za projekt je zapravo dobio tijekom boravka u Indiji, gdje je vidio propadanje tradicionalnih zanata. Nakon što se vratio kući u Japan, odlučio je poduzeti nešto konkretno kako bi očuvao kulturnu baštinu. Ključna je potom bila suradnja s Noriko Onozaki, vlasnicom tvrtke AxT Inc., koja se bavi tradicionalnom izradom cipela. Zajedničkim poslovnim snagama započeli su suradnju 2020. godine te napravili plan koji im je donio hit.
„Shvatili smo da se bacanje kimona čini kao grijeh“, izjavila je Onozaki. Zahvaljujući Kawamurinoj logističkoj stručnosti, projekt je ubrzo dobio međunarodni zamah. Kampanja na japanskoj crowdfunding platformi Makuake 2022. godine prikupila je impresivnih 8,5 milijuna yena, višestruko od cilja.
Potaknut uspjehom, Kawamura je 2023. pokrenuo novu liniju Kimono Reborn Tokyo, koja uključuje majice, torbe, šešire i „bucket“ kape, sve izrađene od recikliranih kimona. Dosad je u projektu iskorišteno 1.060 kimona, odnosno više od 4.000 kvadratnih metara tkanine, a otvorene su i dvije prodavaonice: jedna u Asakusi, druga u zračnoj luci Narita.
Planovi se nastavljaju te je u pripremi model tradicionalne obuće tabi, u suradnji s obrtnicima iz Okajame. Paralelno se razvija partnerstvo s modnim školama poput ODA Fashion College Tokyo, s ciljem edukacije novih generacija dizajnera o važnosti tekstilne baštine. „Znanje o izradi kimona teško je prenijeti, zato suradnjom želimo očuvati ovu umjetnost“, dodaje Yumiko Maruo, zamjenica ravnatelja škole.
Za Kawamuru, ovo je tek početak. Njegova vizija uključuje proizvode za dom, namještaj, pa čak i hotel uređen kimono tekstilom – mjesto gdje se tradicija susreće s gostoljubivošću. „Vrijedne stvari treba sačuvati, promijenimo im oblik tradicionalnim tehnikama i ponovno će zasjati. Postoji način da staro postane novo.“