Sve dublji problemi scene luksuza: Hermès oštro odgovara na ‘Walmart Birkin’ i kulturu kopija

Luksuzna moda nekoć je bila rezervirana za uski krug odabranih, simbolizirajući status i prestiž. No, u vremenu brze dostupnosti trendova, njezina ekskluzivnost blijedi, dovodeći brendove u paradoks između profita i očuvanja rijetkosti
Vidi originalni članak

Izvršni direktor Hermèsa, Axel Dumas, oštro je kritizirao fenomene lažnih proizvoda, nazivajući ih “odvratnima”, no pritom je priznao i nejasne granice unutar rastuće “dupe” kulture. Francuski luksuzni brend reagirao je na sve veću prisutnost kopija potaknutu trendovima na društvenim mrežama, a posljednji slučaj uključuje torbu nalik slavnoj Birkinici, koju Walmart prodaje za samo 80 dolara.

„Teško je zauzeti jasan stav jer postoji siva zona. Naravno da sam bio ljut. Kopiranje naše intelektualne svojine i kreativnosti krajnje je neprihvatljivo – to je krađa tuđeg rada,“ izjavio je Dumas. Ipak, priznao je kako mnogi proizvodi inspirirani originalima ulaze u svojevrsnu etičku sferu nejasno definiranih pravila. „Ljudi znaju razliku u kvaliteti, nitko ne misli da zapravo kupuje pravi b. Na neki način, to se može shvatiti i kao kompliment – vjerojatno nije učinjeno s lošom namjerom,“ dodao je.

Pogledajte galeriju haljina s Bafta nagrada

FOTO: Press Association/Pixsell Zoe Saldaña, nominirana za najbolju sporednu glumicu za Emiliju Perez, privukla je pažnju De Beersovim nakitom i upečatljivom Saint Laurent haljinom od čipke, koja je imala dekolte od tila koji joj je teatralno obavijao ramena. FOTO: Newscom/Pixsell Demi Moore, koju je proslavila njezina izvedba u The Substance, stigla je u Royal Festival Hall u haljini Alexandera McQueena bez leđa s kristalima u raznim bojama, koja je gotovo imala efekt vitraja. Svoj maksimalistički look zaokružila je De Beers dijamantima. FOTO: Press Association/Pixsell Saoirse Ronan pojavila se u Louis Vuitton looku, sa elegantnom haljinom sa satenskim šrafom koji je stajao preko vrha poput pelerine – sve u nježno blijedozelenoj boji. FOTO: Reuters/Pixsell Monica Barbaro iz filma A Complete Unknown stigla je na BAFTA-u u Giorgio Armani Privé haljini prekrivenoj drapiranim kristalnim vezom. Haljina je prvi put prikazana na modnoj pisti za proljeće/ljeto 2025. u siječnju i prvi je look s te revije koji se pojavio na crvenom tepihu. Haljinu je stilizirala Bvlgari nakitom. FOTO: Press Association/Pixsell Selena Gomez također je odabrala blještavilo na crvenom tepihu BAFTA-e, u bogato ukrašenoj srebrnoj Schiaparelli haljini, s crnim poprsjem s otvorenim ramenima. Svoj je izgled upotpunila izborom nakita Tiffany & Co. FOTO: Press Association/Pixsell Zvijezda filma Anora Mikey Madison donijela je dozu glamura u svojoj Prada haljini bez naramenica, koju je nosila s odgovarajućim satenskim plaštom koji se vukao za njom dok je hodala. Dodatni sjaj došao je zahvaljujući Tiffany & Co. FOTO: Reuters/Pixsell Pamela Anderson izgledala je graciozno na crvenom tepihu BAFTA-e u pripijenoj, nabranoj Jacquemus haljini koja je imala iznimno dug šlep. Dodala je odgovarajuće špicaste salonke i blistavu Pandora ogrlicu. FOTO: Press Association/Pixsell Naomi Ackie dokazala je da ponekad najjednostavniji izgled može biti i najdojmljiviji, stigavši ​​na dodjelu nagrada u sjajnoj Versace haljini s lančićima koja je imala skulpturalnu naramenicu, u metalik čokoladno-smeđoj nijansi. FOTO: Press Association/Pixsell Felicity Jones uvijek voli klasiku kada je u pitanju odijevanje za crveni tepih, a njezin izgled za dodjelu BAFTA 2025. nije bio iznimka. Glumica – koja je nominirana za svoju ulogu u The Brutalist – izašla je u Chaumet nakitu i besprijekorno krojenoj Armani Privé haljini, koja je imala mekani preljev u obliku tulipana. FOTO: Reuters/Pixsell Ariana Grande donijela je ozbiljnu dramu na dodjelu BAFTA 2025. Njezina Louis Vuitton haljina po narudžbi imala je pripijeni crni prsluk s dubokim izrezom koji se slijevao u voluminoznu ružičastu suknju od tafta u više slojeva. Chaumet nakit dao je savršen završni dodir. FOTO: Press Association/Pixsell Colman Domingo u Versaceu FOTO: Reuters/Pixsell Cynthia Erivo u Louisu Vuittonu FOTO: Press Association/Pixsell Lupita Nyong'o u Chanelu FOTO: Press Association/Pixsell Letitia Wright FOTO: Reuters/Pixsell Raffey Cassidy FOTO: Newscom/Pixsell Camila Cabello u Sabini Bilenko FOTO: Press Association/Pixsell Wunmi Mosaku FOTO: Reuters/Pixsell Hannah Dodd FOTO: Reuters/Pixsell AJ Odudu FOTO: Reuters/Pixsell Stacy Martin u Louis Vuitton nakitu i haljini FOTO: Reuters/Pixsell Annabelle Wallis FOTO: Press Association/Pixsell Mimi Keene

Dumas je ove komentare iznio tijekom predstavljanja godišnjih poslovnih rezultata brenda. Hermès je ostvario rast prodaje od 15 posto (ne računajući valutne oscilacije), premašivši 15 milijardi eura, čime još jednom potvrđuje neupitnu snagu luksuznog tržišta unatoč rastućem trendu pristupačnih alternativa.

Sve veća prisutnost kopija na tržištu nije samo posljedica potražnje za luksuznim estetikama po nižim cijenama, već i odraz šireg problema unutar same modne industrije. Svijet mode sve je više zasićen ponavljanjem istih oblika, silueta i detalja, zbog čega je istinsku originalnost danas sve teže postići.

A post shared by CrashGal Couture 💗 (@crashgalcouture)

Brendovi koji nude proizvode po pristupačnim cijenama često se oslanjaju upravo na dizajn onih koji postavljaju modne standarde, što u konačnici dovodi u pitanje čitav kreativni proces. Ako nešto inovativno i svježe vrlo brzo postane dostupno u pojednostavljenoj verziji na masovnom tržištu, postavlja se pitanje koliko dizajn uopće može opstati kao ekskluzivna vrijednost.

No, važno je naglasiti da originalni komadi i dalje posjeduju jednu ključnu prednost – izradu i kvalitetu materijala. Luksuzne torbe i odjevni komadi nisu samo statusni simboli, već i rezultat vrhunskog zanatstva, ručne izrade i pažljivo odabranih materijala, koji garantiraju dugovječnost proizvoda. Usporedba s brzim modnim alternativama jasno pokazuje razliku – od strukture i detalja do otpornosti na vrijeme i nošenje. 

Međutim, unatoč toj neupitnoj kvaliteti, postavlja se pitanje opravdanosti cijene luksuznih komada. Danas se luksuzna moda suočava s krizom jer su cijene dosegle razine koje su za mnoge kupce teško opravdane. Ako se čak i dizajn izrađen od najfinijih materijala prodaje po iznimno visokim cijenama, nije iznenađujuće što brendovi inspirirani luksuzom pokušavaju ponuditi nešto vizualno slično po znatno nižem iznosu. U tom kontekstu, kopije ne predstavljaju samo kršenje intelektualnog vlasništva, već i reakciju na percepciju vrijednosti luksuza.

Ovaj fenomen otvara pitanje – je li ekskluzivnost u modi još uvijek održiva ili je došlo vrijeme za redefiniranje luksuza? Dok luksuzni brendovi inzistiraju na prestižu koji opravdava visoke cijene, sve veći broj potrošača usmjerava se prema alternativama koje nude željeni izgled bez astronomske cijene. Kopiranje i reinterpretacija oduvijek su bili dio modne povijesti, no u vremenu kada su informacije i trendovi dostupni u realnom vremenu, granica između luksuza i masovne proizvodnje postaje sve manje uočljiva.

Luksuzna moda oduvijek je bila zamišljena kao ekskluzivan svijet dostupan samo uskom krugu ljudi, simbolizirajući status, prestiž i privilegiranost. No, u suvremenom dobu, kada su informacije, trendovi i estetike luksuza brže nego ikad dostupni široj publici, luksuz postaje sve manje ekskluzivan. Brendovi se nalaze u paradoksalnoj situaciji – s jedne strane žele povećati prodaju i dosegnuti nove kupce, a s druge strane, masovna dostupnost luksuza neminovno vodi do njegovog gubitka moći i simboličke vrijednosti.

To je jedan od modnih problema novog vremena - luksuz ne može biti za sve, jer čim postane lako dostupan, prestaje biti luksuz. Ako nešto što je zamišljeno kao simbol rijetkosti i prestiža postane svakodnevna pojava, njegova autentičnost i aura posebnosti nestaju. Upravo zato elite, koje su nekada bile glavni kupci luksuznih brendova, sve češće traže nešto novo, nešto što nije lako dostupno svima. To može biti personalizirana moda, ručno rađeni unikatni komadi ili čak odmak od tradicionalnog luksuza prema nečem što nije definirano isključivo cijenom, već elementom ekskluzivnosti i nedostižnosti.

Njezin kaput nije mogao proći nezamijećeno: Nasmiješena dama oduševila nas je besprijekornom kombinacijom
Volite li zemljane tonove, rado ćete se inspirirati genijalnim stajlingom brinete divnog osmijeha
Prekrasna brineta čiji ženstveni i romantičan stil obožavamo: 'Često nosim mamine stvari jer su puno kvalitetnije od današnjih'

Pogledajte na Diva.hr
Vezani članci
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".