Izvršni direktor Hermèsa, Axel Dumas, oštro je kritizirao fenomene lažnih proizvoda, nazivajući ih “odvratnima”, no pritom je priznao i nejasne granice unutar rastuće “dupe” kulture. Francuski luksuzni brend reagirao je na sve veću prisutnost kopija potaknutu trendovima na društvenim mrežama, a posljednji slučaj uključuje torbu nalik slavnoj Birkinici, koju Walmart prodaje za samo 80 dolara.
„Teško je zauzeti jasan stav jer postoji siva zona. Naravno da sam bio ljut. Kopiranje naše intelektualne svojine i kreativnosti krajnje je neprihvatljivo – to je krađa tuđeg rada,“ izjavio je Dumas. Ipak, priznao je kako mnogi proizvodi inspirirani originalima ulaze u svojevrsnu etičku sferu nejasno definiranih pravila. „Ljudi znaju razliku u kvaliteti, nitko ne misli da zapravo kupuje pravi b. Na neki način, to se može shvatiti i kao kompliment – vjerojatno nije učinjeno s lošom namjerom,“ dodao je.
Pogledajte galeriju haljina s Bafta nagrada
Dumas je ove komentare iznio tijekom predstavljanja godišnjih poslovnih rezultata brenda. Hermès je ostvario rast prodaje od 15 posto (ne računajući valutne oscilacije), premašivši 15 milijardi eura, čime još jednom potvrđuje neupitnu snagu luksuznog tržišta unatoč rastućem trendu pristupačnih alternativa.
Sve veća prisutnost kopija na tržištu nije samo posljedica potražnje za luksuznim estetikama po nižim cijenama, već i odraz šireg problema unutar same modne industrije. Svijet mode sve je više zasićen ponavljanjem istih oblika, silueta i detalja, zbog čega je istinsku originalnost danas sve teže postići.
Brendovi koji nude proizvode po pristupačnim cijenama često se oslanjaju upravo na dizajn onih koji postavljaju modne standarde, što u konačnici dovodi u pitanje čitav kreativni proces. Ako nešto inovativno i svježe vrlo brzo postane dostupno u pojednostavljenoj verziji na masovnom tržištu, postavlja se pitanje koliko dizajn uopće može opstati kao ekskluzivna vrijednost.
No, važno je naglasiti da originalni komadi i dalje posjeduju jednu ključnu prednost – izradu i kvalitetu materijala. Luksuzne torbe i odjevni komadi nisu samo statusni simboli, već i rezultat vrhunskog zanatstva, ručne izrade i pažljivo odabranih materijala, koji garantiraju dugovječnost proizvoda. Usporedba s brzim modnim alternativama jasno pokazuje razliku – od strukture i detalja do otpornosti na vrijeme i nošenje.
Međutim, unatoč toj neupitnoj kvaliteti, postavlja se pitanje opravdanosti cijene luksuznih komada. Danas se luksuzna moda suočava s krizom jer su cijene dosegle razine koje su za mnoge kupce teško opravdane. Ako se čak i dizajn izrađen od najfinijih materijala prodaje po iznimno visokim cijenama, nije iznenađujuće što brendovi inspirirani luksuzom pokušavaju ponuditi nešto vizualno slično po znatno nižem iznosu. U tom kontekstu, kopije ne predstavljaju samo kršenje intelektualnog vlasništva, već i reakciju na percepciju vrijednosti luksuza.
Ovaj fenomen otvara pitanje – je li ekskluzivnost u modi još uvijek održiva ili je došlo vrijeme za redefiniranje luksuza? Dok luksuzni brendovi inzistiraju na prestižu koji opravdava visoke cijene, sve veći broj potrošača usmjerava se prema alternativama koje nude željeni izgled bez astronomske cijene. Kopiranje i reinterpretacija oduvijek su bili dio modne povijesti, no u vremenu kada su informacije i trendovi dostupni u realnom vremenu, granica između luksuza i masovne proizvodnje postaje sve manje uočljiva.
Luksuzna moda oduvijek je bila zamišljena kao ekskluzivan svijet dostupan samo uskom krugu ljudi, simbolizirajući status, prestiž i privilegiranost. No, u suvremenom dobu, kada su informacije, trendovi i estetike luksuza brže nego ikad dostupni široj publici, luksuz postaje sve manje ekskluzivan. Brendovi se nalaze u paradoksalnoj situaciji – s jedne strane žele povećati prodaju i dosegnuti nove kupce, a s druge strane, masovna dostupnost luksuza neminovno vodi do njegovog gubitka moći i simboličke vrijednosti.
To je jedan od modnih problema novog vremena - luksuz ne može biti za sve, jer čim postane lako dostupan, prestaje biti luksuz. Ako nešto što je zamišljeno kao simbol rijetkosti i prestiža postane svakodnevna pojava, njegova autentičnost i aura posebnosti nestaju. Upravo zato elite, koje su nekada bile glavni kupci luksuznih brendova, sve češće traže nešto novo, nešto što nije lako dostupno svima. To može biti personalizirana moda, ručno rađeni unikatni komadi ili čak odmak od tradicionalnog luksuza prema nečem što nije definirano isključivo cijenom, već elementom ekskluzivnosti i nedostižnosti.