Kako je koronavirus promijenio svijet mode? Od otkazanih revija, do neodržanih tjedana mode pa sve do zatvaranja ključnih tvornica na svim kontinentima. Redatelj ovog filma s najgorim scenarijem odaziva se na ime COVID-19. Sve je počelo u studenome 2019. godine, tamo negdje u dalekoj Kini, točnije u gradu Wuhan u pokrajini Hubei, za koju većina - da nije ove pandemije, vjerojatno nikada ne bi ni znala. Od tog nesretnog 17. studenoga, kada je zabilježen prvi slučaj, virus se proširio na više od 150 zemalja, šest kontinenata i ide prema milijun oboljelih. Svjetskim političarima nije preostalo ništa drugo nego da ljudima poruče da ostanu doma, ukinu sva putovanja i zatvore granice. Ok, svi osim Švedske, ali oni oduvijek imaju svoj đir.
Gledajući s poslovnog aspekta, COVID-19 nije prva nevolja koja je čitav biznis baziran na modi napravila izuzetno trivijalnom stvari, o kojoj rijetko tko u teškim vremenima uopće razmišlja, ali brojke su neumoljive. Modna industrija je u najvećoj krizi otkako je moderne povijesti. I da, možda će se netko zapitati zar nema trenutno pametnijih stvari za pisati, ali mi modu živimo, za nju "dišemo" i ne sramimo se to priznati. Koronavirus je, kako stvari stoje, utjecao na svakog stanovnika ovog planeta, a kao da nemamo dovoljno briga - ovoj pandemiji se, barem zasada, ne nazire ni kraj.
Da, znamo, živimo u vremenima u kojima je WC papir postao poželjniji proizvod od tamo neke torbice, za kojom smo do prije nekoliko mjeseci "slinili" i razmišljali kako unerediti svoj bankovni račun i priuštiti si tu satisfakciju voljenog predmeta u ormaru. Sada je to sve tako nebitno. Svima je teško, naravno, najteže onima koji su izgubili posao, ali izazovno je vrijeme za čitavo gospodarstvo kako u ovim teškim vremenima uopće kreirati nešto i doprijeti do kupca, kojemu u ovom trenutku realno nije ni do čega. Jednostavno, svijet je stao i svi pričamo samo o koroni. Štoviše, tko se uopće i sjeća života prije korone? No, vratimo sat opet malo unatrag.
Kada je Giorgio Armani posljednjeg dana ovogodišnjeg milanskog tjedna mode odlučio napraviti livestream vlastite revije i ne pozvati nikoga na reviju - bilo je jasno da koronavirus više nije tamo neka bolest koja je isključivo prisutna u Kini. Kako stvari stoje, bio je to posljednji tjedan mode, barem što se tiče ove sezone jer otkazane su sve resort kolekcije, a one koje nisu - odgođene su s nepoznatim datumom održavanja.
Pa i prestižna Met Gala je odgođena do daljnjeg jer ni najsposobnija Anna Wintour ne zna rješenje ovog problema. A gdje ima problema, jasno je kao dan da nema novca. Gubitak u modnoj industriji je već sada premašio 40 milijardi dolara, a pritom nitko ne vidi svjetlo na kraju tunela.
Srećom, moda, iako dovedena na koljena - ne zaboravlja na ratnike. Pa tako Gucci nije zaboravio na talijansku civilnu zaštitu doniravši im pozamašnu svotu novca, dok je drugi dio novca usmjerio u Fondaciju Svjetske zdravstvene organizacije kao pomoć žrtvama koronavirusa. Sličnu stvar je učinio i švedski div H&M, koji je uz to svoje društvene mreže dao na raspolaganje brojnim organizacijama, kao pomoć u borbi protiv pandemije. Zara, odnosno Inditex, usmjerio se u proizvodnju zaštitnih maski, kako bi pomogli španjolskoj vladi. Već se sada procjenjuje da proizvode 300 tisuća maski tjedno.
U muci se poznaju junaci pa tako prvaci beauty industrije kao što su L'Oreal i Garnier trenutno najviše proizvode sredstva za dezinfekciju.
Prada je izgradila nekoliko jedinica intenzivne medicine, njezine tvornice izrađuju maske, a za to vrijeme Ralph Lauren je donirao 10 milijuna dolara humanitarnim organizacijama i usmjerio proizvodnji zaštitnih maski i odijela za zdravstvene djelatnike.
A velike promjene su pogodile i najveće modne škole diljem svijeta. U školovanju za dizajnera, jasno je da je vrlo bitan tehnički dio točnije onaj praktični koji je sada prilikom online obrazovanja doveden na tanak led. No, brojne engleske, francuske i talijanske škole odlučile su svojim polaznicima dopustiti da vrijednu školsku opremu odnesu u svoja četiri zida i na taj način steknu obrazovanje. Ono što se također događa je podatak da je pohađanje pojedinih satova udvostručeno, što znači da budućim asevima svjetske mode ipak odgovara ovakav tip obrazovanja.
No, po pitanju modne industrije, u ovoj godini luksuzna moda će imati prihode ravne tek deset posto prihoda iz prošle godine. A onda što ako se doista rješimo ovog neprijatelja početkom ljeta, pa nas u zimu opet iznenadi? Cjepivo ili lijek, predviđa se, možemo očekivati tek 2021. godine, stoga je potpuno jasno da naš život neće biti isti.
Na kraju krajeva, virus ćemo sigurno pobijediti, no pitanje je s koliko ljudskih, ali i gospodarskih žrtava. Htjeli mi to priznati ili ne, koronavirus je tragedija koja je pogodila čovječanstvo, ali istovremeno nas je ujedinilo. Solidarnost je na djelu i to je nešto što ulijeva nadu u neka bolja vremena, a komunikacija u teškim vremenima je, čini se, ključ uspjeha. Pogotovo kada vam kažemo da je npr. poznati magazin za putovanja Conde Nast Italija, u vremenima u kojima Talijani ne putuju ni na posao, odlučio nastaviti poslovanje u digitalnoj formi, a da pritom nisu izgubili nijednog oglašivača, i to sve jer su im dali jasne poruke. S druge strane, Kina je već u "osvetničkom shoppingu" nakon tjedana zatvorenih u kućama. Toplo se nadamo da ista zanimacija čeka i nas, pa makar tamo negdje u lipnju!