Početkom ove godine hrvatski slow fashion brend RDcode osmislio je koncept priču Na raskrižjima hipokrizije. Priča progovara o svim aspektima življenja jednog dizajnera/umjetnika/kreativca, o vrijednostima i vještinama koje svakodnevno živi, a ne samo kroz art/fashion koncept. Sada, vlasnica brenda RDcode i dizajnerica Renata Debeljak za Divu otkriva kako je sve krenulo, što još možemo očekivati u budućnosti i detalje o novim projektima.
– Brend RDcode je nastao još 2010. godine kao konceptualna modna priča dok su naziv brenda i ideja osmišljeni puno prije. Nakon dugogodišnjeg stalnog novinarskog posla, krajem 2013. svoj sam hobi pretvorila u poslovnu priču i otvorila obrt RDcode, specijaliziran za dizajn i izradu unikatnih torbi i ruksaka od veganskih materijala u limitiranim primjercima. I nakon toga sam nastavila raditi kao novinar za razne hrvatske i slovenske lifestyle časopise i portale, ali u freelance statusu. Dizajn s potpisom RDcode prodavao se godinama uglavnom putem weba te u pomno biranim concept storeovima u Zagrebu, Dubrovniku, na Hvaru i Korčuli – otkrila je Renata
Htjela je studirati isključivo u Londonu modni dizajn i fotografiju, jer joj je londonska modna scena uvijek bila najinspirativnija. Preseljenje u London je odgodila zbog novinarskog posla, što, kako i sama kaže, možda i nije bila pametna odluka. O modnom dizajnu s naglaskom na dizajniranju i izradi torbi i ruksaka učila je uglavnom putem brojnih britanskih modnih online tečajeva i stručne literature.
– Potom sam 2016. godine osmislila modnu priču 'Doors & Bags', nastalu kao simbolična poveznica između torbi i vrata. Kao dio te priče nastale su edicije torbi i ruksaka inspiriranih zanimljivim vratima iz raznih gradova i zemalja, poput Dubrovnika, Osla, Rima, Londona, Ostunija… Taj modno-umjetnički projekt neprestano je work in progress. Otkako je nastao, postao je okosnica mog brenda – ispričala nam je.
Na samim počecima, česti motiv u njezinim dizajnima bila je vjetrenjača Muehle Am Wall u njezinom rodnom gradu Bremenu, na sjeveru Njemačke, jer ju je uvijek podsjećala na najranije djetinjstvo u tom predivnom hanzeatskom gradu uz obale rijeke Weser. S godinama su došli novi motivi, od vrata do drevnih simbola. Iza svakog od tih motiva skriva se neka priča.
– Sam proces izrade nekada počinje detaljnim skicama, a često realiziram ideju i bez prethodnih skica, budući da sama izrađujem većinu mojih proizvoda, pa ne moram nikome drugome detaljno objašnjavati svoje zamisli i ideje. Ponekad svoju ideju realiziram za nekoliko dana, a ponekad to traje duže. RDcode je slow fashion brend pa svi primjerci nastaju u vrlo limitiranim edicijama – dodaje Renata.
RDcode je od samih početaka brenda, još od 2010. godine inspiriran isključivo veganskom filozofijom i nikada nije koristio materijale životinjskog porijekla.
– RDcode je uvijek bio preslika mog osobnog stila, načina življenja i razmišljanja. Zadnje četiri godine, otkako sam se posvetila rebrandingu RDcode-a, postao je to u svim porama. Već sam gotovo osam godina vegan i vegansku filozofiju živim u raznim aspektima. To je cjeloživotni izbor. Veganstvo mi je otvorilo nove sfere življenja, iako sam vegetarijanac puno duže i uvijek sam imala veliki respekt prema svim životinjama i prirodi. Moj brend je od samih početaka koristio samo veganske materijale, odnosno nikada nije koristio materijale životinjskog porijekla. Koristim vegansku eko kožu visoke kvalitete i organski pamuk, a i svi popratni materijali i dodaci su u skladu sa veganskim standardima. –
Uvijek prožet simbolikama RDcode u novim konceptima nalazi inspiraciju u drevnim simbolima koji se provlače kroz razna vremena s posve dijametralnim značenjima, u starohebrejskom jeziku i u wabi-sabi filozofiji življenja.
– Moja duboka korelacija sa prirodom poprimila je neke nove dimenzije kroz inspiraciju japanskom kulturom življenja. Japanska kultura življenja ima sve više odraz u mojim kreativnim projektima, jer obožavam japanski minimalizam. Wabi sabi je kao korelacija umjetničkog koncepta, životne filozofije i osobnog osjećaja prisutan posvuda u japanskoj kulturi. Protivi se pretjeranoj konzumaciji, potiče jednostavnost i autentičnost u svemu, povratak skromnim i nepretencioznim vrijednostima. Mislim da je upravo to neka nova vrsta luksuza. Potpuno je kontradiktoran svijetu prožetom hipokrizijom. –
Renata kroz RDcode dizajn nastoji ispričati razne aspekte vlastitih životnih inspiracija, promišljanja i iskustava, involvirati ih u modne artefakte koji s predznakom RDcode odašilju kôdove o filozofiji življenja, intelektu, društveno-sociološkim perspektivama, misaono-emotivnim procesima, raznim refleksijama... Dakle, to je priča o svim aspektima življenja jednog dizajnera/umjetnika/kreativca, o vrijednostima i vještinama koje svakodnevno živi, a ne samo kroz art/fashion koncept. Stoga je i veganska filozofija sastavni dio njezinog modnog koncepta.
Iako se veganstvo i japanski wabi-sabi koncept provlače kroz njezin brend i novoosmišljene koncepte, početna filozofija brenda usmjerena je na minimalistički dizajn s individualnim pristupom:
– Stvarati koncept izvan domena tzv. trendova i vremenskih mjena, usmjeren na minimalistički dizajn s individualnim pristupom u limitiranim primjercima koji zrcali mnoštvo misaono-emotivnih procesa, stvarnih životnih iskustava, individualnih spoznaja, koji priča drugačije modne, konceptualne i životne priče, koje nisu dio fast fashion ni fast living iskustva. Inspiracije su neiscrpne. Trenutno je to wabi-sabi koncept, drevni simboli koji se provlače kroz razna vremena s posve dijametralnim značenjima, starohebrejski jezik, razni gradovi i njihova zanimljiva, povijesna vrata – objašnjava nam Renata.
Početkom ove godine predstavila je novi projekt ‘Na raskrižjima hipokrizije’. Kako sama kaže, to nije standardna modna priča već upravo suprotno, jer modne priče i brendovi su uglavnom dio sveprisutne hipokrizije. RDcode ne želi biti dio tog začaranog kruga.
– U bespućima hipokrizije u vremenu prožetom imperativom masovnosti, neprestane potrošnje, sveopće ukalupljenosti, copycata, deja vu efekta, prezasićenosti u svim aspektima življenja, kada trivijalnosti postaju nove vrijednosti, na raskrižjima mjena trendova koji prolaze poput brzih vlakova za Memphis, ustrajati u potpuno individualnim konceptima, u bilo kojem kontekstu modnog i umjetničkog izričaja, doima se apsurdnim činom. Taj put nije jednostavan, ali ima više smisla. U prostranstvima hipokrizije postaju dominantne banalnosti i trivijalnosti. Te su stvarnosti ospjednute potrošačkim impulsom, obojane su licemjerjem, besmislom, subverzivnim metamorfozama, isprepletene su raznim oblicima washinga, kroz njih se bezumni konzumerizam uvlači u sve pore življenja, podmuklo se skriva iza oznaka green, sustainability, recycle, cruelty free, ethic...Niz je predug. Stoga sam u mojoj priči usmjerena na slow fashion koncept koji nastoji biti što manje okrznut hipokrizijom. –
No, ono što je najviše ispunjava je kreativna energija koja nikada ne prestaje.
– Čak i kada ponekad dođu manje pozitivni dani, realizirati svoju kreativnu ideju u raritetni dizajnerski primjerak, potpuno autentičan i individualan, uvijek me veseli. I glazba. Glazba mi je velika inspiracija. Sve što radim u mom kreativnom studiju, uglavnom je nastalo uz kvalitetnu i inspirativnu glazbenu podlogu. –
Prošle godine započela je i projekt ‘Doors of Dubrovnik’. Taj projekt zapravo je bio oda Dubrovniku na način koji joj je jako blizak, a to je kreativno pisanje.
– Dubrovnik je moj grad kojeg jako volim, s kojim sam trajno vezana i koji je moja neiscrpna inspiracija. U svom projektu se kao novinar kroz perspektive povijesnih vrata odnosno vratnica bavim onim iskonskim Gradom, za koji se nadam da ipak nije trajno izgubljen. Završavam knjigu o povijesnim vratima Dubrovnika i pripremam još neke popratne multimedijalne projekte na tu temu. –
Pod okriljem brenda RDcode realizira ne samo projekt 'Doors of Dubrovnik' već i sveobuhvatniju multimedijalnu priču 'Putevima vrata', koja obuhvaća još neke gradove i zemlje.
– Već dugo putujem putevima vrata, još je puno gradova i zemalja koje želim posjetiti. A i vrata koja trebam otvoriti ili zauvijek zatvoriti – zaključila je Renata.
Više informacija o brendu RDcode može se saznati putem FB stranice RDcode ili IG profila @rdcodestudio