Skechers, omiljeni brend tenisica među Hrvatima i treći najveći proizvođač obuće na svijetu, uskoro će postati privatna tvrtka zahvaljujući preuzimanju od strane investicijske firme 3G Capital. Dogovor o kupnji vrijedan je 9,4 milijarde dolara, a uključuje plaćanje 63 dolara po dionici — čak 30 posto više od aktualne tržišne cijene. Time je Skechers zabilježio skok vrijednosti dionica od 25 posto neposredno nakon objave vijesti.
„Skechers ulazi u svoje sljedeće poglavlje u partnerstvu s globalnom investicijskom firmom 3G Capital, koja ima dokazane rezultate,” izjavio je osnivač i izvršni direktor Robert Greenberg, koji će, zajedno sa sinom Michaelom i postojećim timom, nastaviti voditi tvrtku. Sjedište će i dalje ostati u Manhattan Beachu, Kaliforniji.
3G Capital, poznat po vlasničkim udjelima u tvrtkama poput Kraft Heinza i Anheuser-Busch InBeva, ovom kupnjom ulazi u sektor sportske i lifestyle obuće s ambicijom dodatnog rasta i globalnog pozicioniranja Skechersa. Očekuje se da će akvizicija biti finalizirana do trećeg kvartala 2025., nakon regulatornog odobrenja.
Carinski rat i pad dionica kao okidač
Jedan od ključnih razloga odluke o privatizaciji leži u sve težem poslovnom okruženju. Skechers, koji proizvodi svu obuću izvan SAD-a, značajno je pogođen carinama — posebice onima iz Kine, odakle dolazi oko 40 posto njihove robe. Carine koje dosežu i do 145 posto znatno su opteretile poslovanje, što je dovelo do pada dionica za 26 posto tijekom posljednjih mjeseci.
To je, prema riječima analitičara Neila Saundersa iz GlobalData Retaila, stvorilo savršenu priliku za preuzimanje. Iako 3G Capital plaća značajnu premiju, tržišna vrijednost Skechersa još uvijek je niža nego početkom godine, što ovu akviziciju čini strateški vrlo isplativom.
Skechers u brojkama: Od obiteljske tvrtke do globalnog diva
Od svog osnutka 1992. godine pod vodstvom Roberta Greenberga, Skechers je izrastao u globalnog giganta. Danas broji više od 5.300 trgovina diljem svijeta i ostvaruje rekordne prihode – u 2024. godini oni su dosegli 9 milijardi dolara, s neto dobiti od 640 milijuna dolara. Do 2026. očekuje se prihod od čak 10 milijardi dolara.
Unatoč uspjehu među kupcima, Skechers nikada nije bio miljenik Wall Streeta. Rukovoditelji ističu da brend nije bio “dovoljno glamurozan” u očima investitora, osobito u usporedbi s manjim, ali “modnijim” konkurentima poput Hoke ili Ona. Operativni direktor David Weinberg nedavno je komentirao da tržište jednostavno ne daje dovoljno pažnje brendovima koji nisu strogo sportski orijentirani.
Najveća privatizacija u povijesti tenisica
Skechersovo preuzimanje za 9,4 milijarde dolara nadmašuje dosadašnje velike poslove u industriji tenisica. Podsjetimo, Adidas je 2006. kupio Reebok za 3,8 milijardi dolara, dok je VF Corporation 2011. preuzeo Timberland za 2,3 milijarde dolara. Nike, lider industrije, nikada nije bio predmet prodaje.
Ovom transakcijom Skechers se ne samo pozicionira kao ključni igrač, već i upisuje u povijest kao najveća privatizacija jednog brenda tenisica. Uz snažno vodstvo i potporu kapitalno moćnog 3G-a, brend koji je započeo kao obiteljski posao danas piše novu, korporativnu priču – bez burze, ali s jasnom ambicijom globalne dominacije.