Preminula poznata modna ikona Iris Apfel (102): Smatrala je da ni uz hrpu novca stil nije moguće kupiti

Umrla je u svom domu u Palm Beachu, poznata je po posebnom stilu, a u mladosti je bila dizajnerica interijera koja je čak uređivala Bijelu kuću za nekoliko američkih predsjednika - od Trumana do Clintona
Vidi originalni članak

Zabavna, šarena, ekscentrična i eklektična riječi su kojima smo uvijek opisivali Iris Apfel, stilsku legendu koja je umrla u dobi od 102 godine, potvrđeno je kasno navečer 1. ožujka na njezinoj Instagram stranici. Umrla je u svom domu u Palm Beachu na Floridi, a njezin glasnogovrnik Stu Loeser potvrdio je kasnije New York Timesu. 

Mogli bismo njezin život predstaviti kao stoljeće stila, jer još od kad je bila mala, rođena kao jedinica u obitelji u New Yorku, gdje je tata Samuel Barrel imao biznis sa staklom, a mama Sadye modni butik, Iris je privlačio atraktivan dizajn. Naime, više je puta u intervjuima spominjala kako su je stil i moda očaravali od malih nogu te je kao djevojčica obožavala obilaziti dućane sa šarenim sitnicama, gdje se osjećala kao – grofica, istaknula je u jednom od intervjua.

Ipak, proslavila kao dizajnerica interijera, a partner u životu i poslu bila je ljubav njezina života. Priču o Iris nemoguće je ispričati bez romantike – za Carla Apfela udala se u veljači 1948. Bili su u sretnom braku sve do njegove smrti, prije pet godina. Umro je tri dana prije svog stotog rođendana. Ovaj par s očito odličnim genima ne samo na biološkoj, već i kreativnoj strani, čitav je zajednički život proveo kao uspješan dizajnerski tim, jer su već dvije godine nakon svadbe osnovali kompaniju Old World Weavers koja se bavila tekstilom. Vodili su je sve do umirovljenja, 1992. godine. Svih tih godina, od pedesetih naovamo, radili su za mnoge kompanije, putovali u svrhu istraživanja tekstila, a čak su potpisali i rad na interijerima za Bijelu kuću za niz američkih Predsjednika – od Trumana do Clintona. Pritom je Iris 'zaradila' nadimak – Prva dama tekstila. U poslu joj je svakako pomoglo njezino obrazovanje, diplomirala je umjetnost na njujorškom fakultetu te išla u umjetničku školu u Wisconsinu.

Nakon obrazovanja imala je i izlet u modne magazine, neko je vrijeme radila za i danas slavni modni medij, Women's Wear Daily. Nakon toga zaposlila se kod dizajnerice interijera Elinor Johnson, a bila je i asistentica ilustratora Roberta Goodmana. No, kad je sa suprugom pokrenula firmu, biznis je procvjetao. I Carl je, naime, imao stila, djelovali su poput modnih blizanaca, kreativni, neobični, zgodni i posebni. Ona mu je znala kupovati neke luckaste  komade, koloristički zanimljive, a on je u tome uživao. Potrudila se ne samo da njezina odjeća ne bude dosadna, već i da suprug bude impresivno, no elegantno i zanimljivo odjeven. Njihov je zajednički život imao kreativan okvir na svim stilskim područjima – od odjeće i modnih dodataka do interijera. Nisu imali djecu, već su svo vrijeme i energiju posvetili poslu, kako su ispričali u jednom od intervjua. Kako su se putovanja nizala, tako je i Iris sve više kupovala posebne odjevne kreacije, uglavnom od lokalnih dizajnera i etno autora, na svim lokacijama gdje god bi se našli. Ove je komade, nerijetko šarene i s detaljima poput veza, kombinirala na fine večere s klijentima te u njujorškom visokom društvu postala poznata i po inovativnom stilu odijevanja.

Iako je oduvijek bila ljubiteljica šarenila i zabavnih kreacija, Iris je praktičnu stranu pokazala na vjenčanju – nije imala klasičnu vjenčanicu, već nježno rozu haljinu koju je mogla nositi i inače. U to vrijeme bilo je to izuzetno napredno i neobično razmišljanje. – Htjela sam haljinu mogu nositi i kasnije, a ne samo nešto što ću spremiti u kutiju – komentirala je Iris za Netflixov dokumentarac koji nosi njezino ime. Ipak, mnoge stvari desile su joj se spontano, kako je otkrila. Naime, izjavila je da nisu planirali ući u posao s tekstilom. – Nisam nikad planirala ono što ću sljedeće napraviti u životu, stvari su se posložile same od sebe – izjavila je Iris, očito spontana osoba zaljubljena u boje, život i kreativnost. Upravo taj vrckavi, pozitivan karakter bio je okvir za njezin posao, jer su ona i Karl, pokrenuvši posao, ubrzo postali traženi. Njezino stažiranje kod dizajnerice interijera Elinor Johnson otvorilo joj je vrata, a iskustvo koje je tamo pokupila, pokazalo se kao nezamjenjivo. Carl se Iris pridružio u poslovnoj avanturi, a zajedničkim biznis donio im je unosne i kreativno zahvalne projekte – reproducirali su tekstil iz 17., 18., 19. i onaj s početka 20. stoljeća. 

– Trudili smo se napraviti tekstil koji je najviše moguće više izgledao na original. Upravo zato smo toliko putovali, nismo mogli naći mašine na jednom mjestu, koje bi bile u mogućnosti proizvesti taj tekstil – komentirala je Iris za medije više puta. Njezine su omiljene lokacije, poslovno, kreativno i stilski, bile Turska, Maroko i Libanon, gdje je nabavljala svoje neobične odjevne predmete kojima je oduševljavala prijatelje i svoje društvo. Iako dio finog njujorškog društva, Iris je bila i ostala osoba koja kombinira sve – skupo i jeftino, kreaciju za više tisuća dolara uz nešto što je slučajno našla na placu za par dolara. Otvorena uma i svjesna da stil nije novac, Iris je oduvijek kreirala vlastite modne formule, slobodna od imaginarnih barijera i financijske vrijednosti odjeće. Njoj je bitnija ona estetska, likovna komponenta odjevnog dizajna. Početkom devedesetih zatvorili su biznis, kako bi ležerno uživali u mirovini, no Iris zapravo nikad nije napustila svijet stila – s 83 godine predstavila je svoje omiljene dizajnerske komade na izložbi u slavnom njujorškom Metropolitan muzeju, prije devet je godina postala gost profesor na fakultetu u Austinu, na katedri za Tekstil i odijevanje. Pet godina kasnije nastupila je u reklami za automobil, a napravila je i suradnju s tehnološkim start-upom koji radi pametan nakit. Za ljubitelje njezina stila i života, tu je knjiga 'Iris Apfel: Accicental Icon', koju je objavila prije dvije godine. No, njezina karijera ne staje – prošle godine Iris je potpisala ugovor s globalnom manekenskom agencijom IMG. Iako je poslovna žena, više je puta na novinarsko pitanje ima li pravila odgovarala – ne, nemam nikakvih pravila, samo bih ih kršila, stoga to nema smisla -  rekla je.

Njezin pozitivan, veseli karakter, otvoren prema svemu što je novo i kreativno, stvorio je od nje i ikonu stila današnjice. Na Instagramu je svojevremeno hit bio izazov #IrisYourCloset, kad su se djevojke i žene svih godina, iz svih dijelova svijeta, odijevale šareno i stavljale na glavu neobične naočale, s naglaskom na veliki, crni okvir. Uvijek kreativnu i znatiželjnu, novo vrijeme ju je prigrlilo, kao da je stvoreno za kreativne osobe poput nje. Ne samo da je svijet stila relativno nedavno 'otkrio' raznolikost u tipovima ljepote, već je tu i dob, koja je postala manje važna. Stil dolazi do izražaja, a Iris je savršena u tome, razvija se čitav život, radi i nosi ono što voli, a publika je obožava. Njezina je pojava super simpatična, kao da se i preko zaslona osjeća ta njezina zarazna, pozitivna energija. Kako i ne bi, jer brdo narukvica raznih boja, kreacije koje kombinira s posebnim talentom, električni tonovi, raznolikost oblika, dio su njezina svakodnevnog svijeta. Čak je i Mattel posvetio Iris jednu od Barbika - lutkicu s prepoznatljivim šarenim outfitom i ogromnim okruglim naočalama. Naravno da uz svu tu kreativnost dolazi i dobar smisao za humor. Prije dvadesetak godina prozvala se – gerijatrijskom starletom. Priznala je i da ju je iznenadilo kad je MAC napravio make-up kolekciju inspiriranu upravo njezinim likom. Osim naočala, divnih tekstila i boja te nakita koje kombinira, tu je i prepoznatljiv koraljni ruž koji joj pristaje fantastično. Bijela kosa, odnosno sijeda kratka frizura također je postala njezin zaštitni znak, taman prije nego se u svijetu pojavio trend nebojenja kose te želja za realnošću u svijetu ljepote opsjednutom filterima. Irisima sivu kosu, uvijek djeluje dotjerano i veselo, jer očito za nju su estetski kriteriji više od posla ili hobija. Također, ne povezuje svoj lik s godinama, više je puta izjavila – godine su samo broj, nikad ne razmišljam o njima. 

– Možda ti se ne sviđa činjenica da stariš, ali koja je alternativa? Ovdje si, prihvati to – poručuje Iris. Kroz godine je otkrila i da je posao za nju – zdrav. Dakako, posao i kreativnost omogućuju joj da prati trendove, da ide dalje i ostane relevantna. O vezama razmišlja vrlo logično, nađite si partnera koji će slaviti vaš uspjeh, kaže. Nikad nije mislila da će postati poznata, no ističe kako se sve to odigralo kao posljedica jer je slušala svoj 'unutarnji glas' te da je radila ono što želi i tome se predala sto posto. A kako ostati mlad u glavi - humor, znatiželja i otvorenost novim iskustvima su ključni. To nas drži mladima, bez obzira na godine. Ističe da se nikad nije trudila uklopiti, no isto tako, ne treba se ni previše izolirati. – Ako morate biti svašta raznim ljudima, završite tako da ste nitko nikome – jedna je od njezinih slavnih izjava. 

- Način na koji se odijevam može nekome biti neobičan, ali mene to ne brine. Odijevam se za sebe. Kad se ne odijevate slično kao svi, ne razmišljate slično kao svi – istaknula je Iris u jednom od intervjua. Komentirala je i novac, za koji ne smatra da je simbol uspjeha. To su osjećaj sreće, ljudi koji nas okružuju, ljubav, prijateljstvo, govorila je. Novac ne kupuje sreću, a ne kupuje ni stil. – Stil nije skupa odjeća. Možeš imati brdo novaca, nositi najskuplje haljine i nemati stila. Nije stvar u tome što nosiš, nego kako nosiš – istaknula je Iris. Što se tiče života i uspjeha, smatra da je jedini neuspjeh – ne probati. Ima mišljenje i o plastičnim operacijama, za koje smatra da nemaju smisla, bore trebamo prihvatiti. 

– Ako imaš 70 godina i operiraš se, i dalje nitko neće vjerovati da imaš 30 godina – rekla je Iris. – Ne zaboravite na dijete u sebi – generalna je poruka kreativne Iris, ikone ne samo stila, već i načina života, koja je svojim čudesnim, jednostavnim, infantilnim i tako zaraznim karakterom, prava životna inspiracija.  

'Način na koji se odijevam nekome može biti neobičan, ali mene to ne brine. Odijevam se za sebe, ne za druge'
Kultni zagrebački kiosk dobio novo ruho povodom suradnje Iris Apfel x H&M

Pogledajte na Diva.hr
Vezani članci
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".