Od starih Egipćana i Grka do danas: Potreba za ukrašavanjem je uvijek snažna, a nakit je i ulaganje

U novo je doba Coco Chanel napravila revoluciju ukrašavanja žena jer ih je potaknula na to budu samosvjesne, kombiniraju nespojivo, sve to u doba dok se žena smatrala slabijim spolom
Vidi originalni članak

Danas je popularno naglašavati osobnost, individualnost, a upravo to cilj je nakita koji nazivamo statement. On već stoljećima služi kako bi osoba istaknula nešto svoje, posebno, kako bi bila primijećena, bilo da je riječ o komadu s pričom, superskupoj ogrlici, prstenu slavnog brenda ili naprosto velikim naušnicama.

Tu je i snažna poruka o onome što cijenimo, jer nakitom otkrivamo stil koji volimo, kao i kakav lifestyle vodimo ili – samo priželjkujemo. Naravno da se njime možemo zamaskirati, iskoristiti glamur statement nakita kako bismo poslali poruku da smo, primjerice, bogatiji nego što to uistinu jesmo. Sve je počelo, naravno, u Egiptu. Egipćani su, kao i simbol te civilizacije Kleopatra, nosili samo najbolje. Dotična je dama ukrašavala čitavo tijelo nakitom, a nosila je i oglavlja, hibrid današnje tijare i krune. Cijenila je i narukvice, naušnice, a i ogrlicu koja bi po današnjim mjerilima bila – ovratnik.

Takav outfit imao je posebno značenje i u ritualima i raznim ceremonijama te time bio rezerviran samo za visoko društvo, vladare, religijske moćnike i one koji su imali poseban status u društvu. Njime su otkrivali moć, a to je poruka koju u tragovima ovi ukrasi nose i dandanas. Tih davnih dana bilo je popularno ukrasima imitirati neke od moćnih životinja, pa su hit bili motivi poput tigra i lava. Čak su imali i kutijice za nakit, jer dragocjenosti su zaslužile posebno mjesto u Kleopatrinoj garderobi, kao i u garderobi generacija koje su došle nakon nje.

Rimljani su također imali svoje modne strasti, no najviše su voljeli prstenje. Bogato su ih ukrašavali dragim i poludragim kamenjem, a svaki je kamen imao svoje bitno značenje, dok nošenje određenog prstena nipošto nije bilo trivijalno ili prema raspoloženju, kao što to činimo danas. Pazili su i na godišnje doba. Ljeti bi nosili lagane tonove i svijetle nijanse, a zimi nešto tamnije i teže. Baš iz tog razdoblja dolaze nam preteče koktel-prstenja, koje je jednako snažno, veliko i moćno. Grci su također obožavali zlato te ukrašavali tijelo pomno osmišljenim kreacijama. Svoje su toge sputavali raznim kopčama, detaljno ukrašenim najskupljim materijalima i teksturama. Nakon starih civilizacija, značajan pečat statement nakitu dao je barok, doba moćnih ukrasa, kiča i svega što se moglo naglasiti – izgledom. Kad danas nešto nazovemo baroknim, budite sigurni da je to propisno raskošno. Naime, pravilo „više je više“ obilježilo je taj bogati period u svim područjima umjetnosti, ali i život na dvoru.

Sljedeća etapa statement nakita događa se tijekom prošloga stoljeća, kad su dvadesete uvele svijet u novo društvo, promijenjeno i modernizirano novim stilovima. Skraćena kosa, tanke obrve, ruž i ples ušli su u samo tkivo društva i načina života. Žene su se počele sređivati kako bi ugodile sebi, a ne samo drugima, a nakit je krasio njihove glave, vratove i ruke. Razdoblje art décoa i danas je atraktivno, nerijetko se dizajneri i high-street brendovi inspiriraju tim divnim stilom koji je zavladao sredinom dvadesetih te kombinirao majstorsku, staru izradu i nove linije i viziju u bolje sutra. Njegova je simbolika jasna. Modernost, novost i otvorenost budućnosti, prihvaćanje novog minimalizma koji podrazumijeva čišćenje od kiča.

U to doba na sceni jača i ime Coco Chanel. Upravo je ova mlada dama modernog svjetonazora u to doba hrabro nosila statement nakit, kombinirajući sve sa svime. Nije se dvoumila oko raskoši, nosila je umjetan i pravi nakit, što je do tada bilo nezamislivo. I danas francuska modna kuća koja nosi njezino ime predlaže varijante koje je sama Coco osmislila, što govori o njezinoj modernosti i bezvremenskom stilu. Taj nakit je statement – ima priču, povijest i svakako, budućnost. Upravo ovu dizajnericu modni povjesničari hvale kao osobu koja je uvela teatralan, kostimografski nakit u svakodnevicu.

Ženama je predlagala da se ukrašavaju jer se će se tako osjećati bolje, ljepše i elegantnije, a u doba kad je taj spol bio shvaćen kao niža vrsta, bila je to svakako revolucionarna ideja. Kao i žene koje su upravo tu ideju prihvatile. No kad je krenulo, sve se promijenilo. Scena nakita, ali i odijevanja kao nečeg što radimo za sebe (a ne za druge ili okolinu), da se naprosto bolje i ljepše osjećamo, uvela je društvo u novo shvaćanje stilske osobnosti. Prstenje i ogrlice ženama su bile posebno drage – novi materijali omogućili su nakit koji su mogle imati i mase te on više nije bio rezerviran samo za bogataše i visoko društvo.

U to doba tulumi, zabave i društveni život poprimili su nove dimenzije, što znači da se trebalo propisno i ukrasiti. Druženja se nastavljaju i tijekom sljedećih dekada, kad žene biraju niske bisera, veliko zlatno prstenje optočeno kamenjem, jer veće je bolje. Veliki nakit obilježio je i šezdesete, novu megarevoluciju u društvu, kad je Paco Rabanne, dizajner i ljubitelj budućnosti i futurizma, još jednom pokazao kako dizajn i nove ideje oblikuju novu kulisu za život. Njegova ljubav prema novim tehnologijama s jedne strane i plastika kao sve dostupniji i praktičniji materijal za nakit, stvorili su jednu čitavu scenu koju njegujemo i danas – kad nosimo one velike ringove lakše od perca. Oble linije i svemirski chic bili su dio njegove modne vizije koju je generacija mladih cura željnih slobode i novih promjena prihvatila raširenih ruku.

Već tada, paralelno živi još jedna scena statement nakita, uz glavne ikone poput Marylin Monroe i Elizabeth Taylor. Čitava hollywoodska filmska industrija pokrenula je val novih kreacija, raskošnih i snažnih u svakom pogledu. S njihovih su se vratova blistale ogrlice, a u kompletu su dolazile i narukvice te naušnice. Bila je to eksplozija kristalnog sjaja i bogatstva, jer zašto da bude skromno kad može biti veličanstven – sve je to ionako filmski san. Ipak, mnogi snovi u svijetu kreativnosti postaju stvarnost, stoga sav taj glamur postavlja nove parametre na sceni. Koje u potpunosti prate osamdesete, vrijeme zdrave ekonomije i raskoši. Cijelo to vrijeme kroz svijet ključnih komada provlače se i – broševi smješteni visoko na kragni. Nisu samo pripadnice kraljevske obitelji uvidjele mogućnost komuniciranja ovim ukrasom, već su to spremno napravile i političarke. Njihove revere krasili su statement broševi koje bi gledatelji promatrali, jer nipošto nisu birani slučajno. 

Već spomenute osamdesete dale su novi vjetar u leđa nakitu s porukom o moći, a ‘više je više’ bila je glavna stilska premisa. I dok su se političarke više orijentirale na broševe, direktorice su se na gala večerama ukrašavale sa stilom i stavom. Čak i kad je svijet ušao u eru grunge stila, koji je sam po sebi bio suprotnost bogatim osamdesetima, nakit je nastavio svoje putovanje i značaj, pojavili su se chokeri, smješteni usko uz vrat. Mlade tanašne cure počupanih obrva ukrašavale su svoje vratove ogrlicama koje i danas imaju svoje mjesto na kreativnoj sceni.

Ulazak u novo stoljeće neminovna je prekretnica – miješanje, eklektičnost i isticanje osobnosti poveli su sve trendove preko milenijske brane i stilovi su se naprosto prelili i ubacili u modne živote poput pjenušavog koktela. Jedne sezone to je bajkovita narukvica, druge prsten neobične izrade koji je teško kopirati, treće su to luckaste naušnice koje se vide iz aviona. Nije ni čudo da i najskuplje kuće svijeta svake sezone predstavljaju specijalne kolekcije nakita koji ima poseban dizajn, karakter i priču.

No svima je zajednička ta naklonost isticanju, jer statement nakit nikad nije bio sramežljiv, a u današnje vrijeme, kad se konstantno fotografiramo, on je došao na svoje. Bilo da se radi o lancu ogrlici, golemim kristalnim naušnicama ili prstenu poznatog dizajnera, ovi ukrasi su tu da vas razvesele i priušte vam neki poseban osjećaj. Čemu inače sve to ukrašavanje ako nas ne razonodi, inspirira, uvede u neku cool ulogu u kojoj ćemo, pa makar i na nekoliko sati, apsolutno uživati. Era osobnosti otkriva posebnu naklonost ovom tipu uresa, jer ne samo da statement nakit ima snažnu moć nad nama, već nas ujedno predstavlja u nekom potpuno drugom svjetlu. Ljepšem, raskošnijem, punom tako energičnog osobnog stilskog užitka. Pa kako i ne bi, kad mu pridajemo ulogu koju je zaslužio. Ipak, naradio se stoljećima.    

Sovilj povodom 15 godina brenda: Tek kad vidim reakcije klijenata, znam da je nešto dobro. Zato svaki put imam toliku tremu'
Moda & feminizam: Kako je moda utjecala na emancipaciju i ravnopravnost žena
Poskupljuju kultne Chanel torbe; ljudi strpljivo čekaju u redu kako bi kupili svoj primjerak

Pogledajte na Diva.hr
Vezani članci
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".