Ovogodišnji Zagreb Design Week, koji se održava do 15. rujna u filmskim studijima i parku Jadran filma u Zagrebu, donosi bogat program posvećen dizajnu, a posebno mjesto zauzima moda. Tijekom tjedna na programu je niz izložbi, modnih prezentacija i revija koje otvaraju prostor za promišljanje o suvremenom odijevanju, održivosti i ulozi mode u oblikovanju identiteta.
ZGDW i ove godine spaja različite pristupe, od studentskih koncepata i eksperimentalnih projekata, preko afirmiranih mladih dizajnera, pa sve do međunarodnih inicijativa koje modu povezuju s društvenim i kulturnim pitanjima. Gosti imaju priliku uroniti u svijet u kojem se moda promatra kao kreativna disciplina, ali i kao alat za društveni dijalog i promjene.
Jedan od posebnih kutaka zauzima dizajnerica Mirjam Krajina, koja će u sklopu izložbenog prostora predstaviti svoj brend Raw Bag. Riječ je o liniji torbi i nakita izrađenih ručno, s naglaskom na nesavršenost i sirovost kao estetske vrijednosti. Raw Bag njeguje artisan pristup i unikatnost, donoseći predmete koji naglašavaju osobnost i kreativni potpis.
Među izlagačima je i Deni Horvatić, sa svojim brendom SSYYNN. Konceptualni autor koji temelji svoju filozofiju i vizualni identitet na konceptu sinonima, koristeći asocijativne poveznice kao kreativno polazište, radi u ateljeu brenda XD Ksenije Vrbanić, naše poznate autorice.
No, njegov projekt posljednjih je godina izazvao mnogo pažnje na sceni, donosi avangardan pristup suvremenom odijevanju u digitalno doba. Kroz ovaj pristup istražuje potencijal odjeće kao medija za prenošenje višeslojnih značenja, čineći svaki komad alatom za osobno izražavanje.
Osim izložbenih postava, publiku očekuje i ZGDW modna revija, koja je započela kao projekt studenata Tekstilno-tehnološkog fakulteta, no s vremenom je prerasla studentske okvire i postala otvorena platforma za sve dizajnere. Danas je to događaj koji okuplja nove generacije autora i modne kreativce s različitih scena, stvarajući prostor za eksperiment i afirmaciju novih estetika. Cilj revije je prepoznati talente, potaknuti razmjenu ideja i približiti ih široj publici.
Ove godine u Jadran filmu, u četvrtak 11. rujna s početkom u 20 sati, publika će moći vidjeti kolekcije koje naglašavaju raznolikost suvremene modne produkcije. Lana Ćirić, sa svojim brendom Vlaaz, predstavlja proto kolekciju za proljeće/ljeto 2026., u kojoj štampana svila i prirodni materijali nose njezin prepoznatljiv rukopis, spajanje klasičnih formi s današnjim senzibilitetom. Helen Kelen dolazi s kolekcijom Synthex 2.0, istražujući upcycling, ručni rad i avangardni streetwear s cyber i brutalističkim naglascima.
Andrea Morell, kroz brend Morell, donosi postapokaliptičnu kolekciju "After us, Moss", izrađenu od recikliranih materijala i prekrivenih elementima umjetne mahovine, dok Matea creative studio evocira nostalgiju 1950-ih reinterpretiranu u suvremenom ključu kroz kolekciju Neo50’s. S posebnim naglaskom na nasljeđe i prirodne materijale, brend Norgäte predstavlja kolekciju Timeless Treasures, izrađenu od baby alpakine vune i inspiriranu peruanskom tradicijom.
Lokalna baština pretočena u održivu modu dolazi kroz kolekciju Slavonika brenda Dada i Dunda, nastalu od prenamijenjenih tradicijskih tekstila. Na kraju, brend Salicula u kolekciji Primary Skin propituje odnos identiteta i društvene percepcije kroz vibrantne boje, brokate i presijavajuće materijale, stvarajući svojevrsnu drugu kožu kao estetsku metaforu.
Tamara Garbajs nekad i sad: Kako se domaća glumica mijenjala tijekom godina
U sklopu modnog dana publika će imati priliku pogledati i dokumentarni film “Thom Browne, The Man Who Tailors Dreams” redatelja Reinera Holzemera. Projekcija počinje u 18 sati, a donosi intiman portret američkog dizajnera koji je redefinirao muško odijelo, otvorio prostor rodno neutralnim kolekcijama te svojim couture revijama u Parizu obilježio suvremenu modu.
Među izložbenim projektima posebno se ističe i “Below the Surface”, modni pogled na odijevanje kroz rendgensku perspektivu. Koncept počiva na ideji da ono što je obično skriveno – postaje vidljivo, pretvarajući unutarnje slojeve odjeće u vanjski izraz. Projekt je nastao na Sveučilištu u Zagrebu, Tekstilno-tehnološkom fakultetu, u okviru diplomskog studija Tekstilnog i modnog dizajna, smjer Kostimografija, pod mentorstvom izv. prof. dr. art. Ivane Bakal i vanjske suradnice Đurđice Kocijančić. Izložba preispituje granicu između funkcionalnog i estetskog, unutarnjeg i vanjskog, naglašavajući proces stvaranja kao dio konačne slike.
Druga izložba, “Održivi izazov: Rodna perspektiva u modi”, posvećena je odnosu održivosti i rodnih pitanja. Projekt organizira neprofitna udruga MODA-FAD, koja svake godine okuplja međunarodne studente modnih disciplina u dvodnevnom kreativnom maratonu. Predstavljeni radovi nastali su kroz dvije edicije projekta, 2020. i 2023., s fokusom na temu mode i roda. Izložba istražuje kako moda sudjeluje u konstrukciji rodnih identiteta, ali i kako može biti alat subverzije, emancipacije i promjene društvenih odnosa.