Nije skidao sunčane naočale, rukavice i crno odijelo, dao je krila Chanelu, a tvrdio je i da ga posao - opušta

Dubravka Prpić Znaor osvrnula se na talentiranu modnu šestorku koja je sudjelovala u stvaranju mode kakvu poznajemo danas, a među njima je bio i Karl Lagerfeld.
Vidi originalni članak

Valentino Garavani iako je u mirovini, itekako živi high lifestyle, promovirajući svoje ime, brend, ikonu, putujući svijetom sa svojih šest pasa i partnerom Giancarlom Giammettijem, biznismenom koji je od njegovog lika i djela stvorio carstvo.

Karl Lagerfeld, bio je kao kralj Chanela, Fendija i svojih linija, a imao je tako fantastičnu karijeru da je to prava rijetkost. Od Chanela, brenda koji je osnovala Coco i sudjelovala u transformaciji ženske garderobe, Karl je stvorio modernu priču, inzistirajući na repliciranju i recikliranju njezinih principa. Zato danas influencerice nose Chanel Boy torbicu. Coco bi se oduševila. 

Miuccia Prada je genijalka – njezina umjetnička strast iznjedrila je art fundaciju, svaka kolekcija u samom je vrhu trendova, ona zna kako napraviti biznis, od samih je početaka ostavila trag u svijetu mode. Svoj pečat ima i Vivienne Westwood, Britanka zaslužna za pankerski pokret koji se rodio kad je s tadašnjim partnerom Malcolmom McLarenom na londonskom King's Roadu otvorila butik Let it Rock, danas poznat pod imenom Seks. 

I dok njoj zahvaljujemo na korzetima i eksplozivnim formama, Giorgiju Armaniju ćemo se uvijek klanjati radi odijela, minimalizma, sakoa, androginog stila... A Francuzu Jean-Paulu Galutieru - oh, njemu tepamo zbog genijalnog ekscentričnog principa koji u modi donosi kreativni kaos, navy motiv, slobodu odabira, eklektičnost, brisanje rodnih granica. Ma, voli na pistu poslati i neobične, neočekivane figure, općenito čovjek se zalaže za stilsku slobodu, ona je iznad svega, iznad kanona, figure...

Vjerojatno znate za Madonnin špičasti grudnjak koji joj je napravio za turneju Blond Ambition 1990. godine. Pojavio se taj dizajn na mnogim izložbama, tumačeći povijest mode, lekciju iz dizajna koji ruši sve granice. Upravo je Jean-Paul Gaultier, rođen 24. travnja 1952. u predgrađu Pariza, izmislio street-style prije street-stylea. 

- Volim kad su stvari, pojedinci i forme drugačije, svoje, osobne, originalne... Dizajn je istraživački proces, pod utjecajem svega onoga što je prisutno oko nas - napomenuo je u jednom od intervjua ovaj simpatični velikan. Još 1976. godine, kad je predstavio prvu kolekciju, bez službenog modnog obrazovanja, postao je takozvani modni enfant terrible. Već onda osjetio je karakter ulice, bilo je to vrijeme hipija i bunta protiv uniformiranosti, a Gaultier je sve to stilski oblikovao i zapisao se kao jedan od hrabrijih, onaj koji propitkuje situaciju i manevriranje društva, onaj koji izaziva i koristi modu kao medij za komunikaciju na pisti, pred publikom, medijima, kamerama i onima koji komentiraju, čude se, dive, bune... Ignorira rodne razlike u odijevanju, koje su danas kao "dobar dan", od samih početaka. Uglavnom, reakcija je oduvijek njegova karta. Pored toga on zna spojiti nespojivo i vizualno transformirati tijelo. 

Njemu sličan imidž u Velikoj Britaniji ima gotovo jednako ekscentrična Vivienne Westwood. Kraljica drame, rođena kao Vivienne Isabel Swire u engleskom gradiću Tintwistle u Cheshireu 8. travnja 1941., jednom je izjavila da ne gleda TV, još prije doba interneta. Živi u svom svijetu, od samih početaka pankerskih dana i poderanih mrežastih čarapa. Nebrojeno puta rekreirala je korzet i damske haljine koje u njezinim rukama postaju buntovne kreacije podcrtane punk štihom. Njezina uloga je i filantropska - mnogo puta sudjelovala je u raznim akcijama i donirala novac, primjeri su kampanja protiv nuklearnog oružanja, briga o okolišu, klimatskim promjenama, raznim akcijama za ljudska prava... Naravno, sve to ispisivala je i na robi, jer modna je pista idealna pozornica za podizanje glasa. Čak je više puta naglasila kako su briga za planet i društvo, a ne moda, njezin prioritet. 

- Odlučila sam ne širiti posao, posvetila sam se kvaliteti, a ne kvantiteti – izjavila je prije par godina za Observer. - Želim da ljudi imaju priliku kupiti dobre stvari, robu koja će trajati i biti napravljena po ekološkim načelima - kaže Westwood. I osobno je Vivienne više puta svojom pojavom šokirala svijet, odjevena, na primjer, u totalno prozirnu haljinu. - Imat ćete zanimljiviji život ako nosite impresivnu odjeću - njezin je moto. 

Njezina je kolegica Miuccia Prada, rođena kao Maria Bianchi 10. svibnja 1949. u Milanu, mnogo drugačija, ima imidž žene koja je vrlo poslovna, skromno mahne nakon revije i jedva da izađe na pistu. No, jedna je od najutjecajnijih u modi, prije dvije godine Forbes ju je stavio na listu 75 najmoćnijih žena na svijetu. Kao najmlađa unuka Marija Prade, koji je 1914. pokrenuo brend s bratom Martinom, proizvodili su kožnu galanteriju, Miuccia je obiteljski posao preuzela 1978. godine. Danas je njezina kompanija vlasnik brendova Jil Sander, Helmut Lang i cipela Church & Co., a 2002. je godine otvorila galeriju moderne umjetnosti. Inače ova ljubiteljica art scene ima i Prada fundaciju sa suprugom, biznismenom Patriziom Bertellijem, ali i doktorat iz političkih znanosti. Miu Miu je pokrenula početkom devedesetih, kao jeftiniju verziju Prade, inspiriranu njezinom osobnom garderobom. Njezin je modni izričaj specifičan, kolažiranje, eklektičnost i općenito ekspresivan, artistički stil karakteristike su njezinih često iznenađujuće kreativnih kolekcija. 

– Ono što nosiš predstavlja tebe, tvoj imidž, koji svi znaju čitati, naročito danas kad živimo u digitaliziranom svijetu. Moda je zapravo univerzalni, instant jezik – izjavila je Miuccia u jednom od intervjua. 

Za razliku od nje, njezin sunarodnjak Giorgio Armani, rođen 11. srpnja 1934. u gradu Piacenza, poštuje pravila minimalizma i jednostavnosti. Zaslužan je i za kreiranje ženske robe po očekivano muškim načelima, njega obožavaju poslovne dame diljem svijeta jer Giorgio još od osamdesetih stvara fantastična odijela, košulje, kostime... 

– Ako želiš stvoriti nešto posebno, moraš se koncentrirati i na najmanji detalj. Vjerujem da moja odjeća može čovjeku dati bolju sliku njega samoga, da može biti sigurniji u sebe, pa tako i sretniji - kaže Armani. Takozvani tailoring je ono što mu je sveto, no Armani je biznismen koji ima liniju hotela i resorta diljem svijeta. Poznat je i po luksuznom stilu života, njegova crna jahta Maìn na kojoj se ljeti odmara broji ima 65 metara i jedna je od najpoznatijih na svijetu. Njegovo je samo ime postalo sinonim za stilsku kvalitetu – često biznismeni nižu njegova odijela, taj je label kao etiketa poslovnog uspjeha i znak vrhunske elegancije. 

Jednako uspješan u svom poslu bio je Karl Otto Lagerfeld, rođen 10. rujna 1933. u Hamburgu, a umro 19. veljače u Parizu. Vodio je jedan od najmoćnijih brendova današnjice, Chanel. Doduše, upravo njemu Francuzi mogu zahvaliti na rekreiranju imena slavne Coco koja je bila i sama ikona, no u moderno doba trebalo je izmisliti alate koji će ne samo brend održati na životu, već ga učiniti moćnim. A Karl mu je dao krila dobro promišljenom strategijom revitaliziranja njezinih principa, postulata i omiljenih detalja kao što su biseri, kamelije, kostim, lanci, crno-bijeli motiv... 

Crno-bijelo je uvijek moderno, što god to značilo - govorio je Karl. Imidž je super-luksuzan, iako se brend uspješno približio i mlađim generacijama kroz IT torbice i pokoje ubacivanje pankerskog, buntovnog, grunge štiha. Sve to uspjelo Karlu koji je i osobno njegovao specifičan izgled, nije skidao sunčane naočale, nosio je prstenje i rukavice, crno odijelo i visoki bijeli ovratnik. I još je imao vremena za vođenje kuće Fendi i svoj samostalni brend. Jednom je prilikom izjavio da njega posao – opušta. Bio je čovjek koji je našao idealan balans između privatnog i poslovnog života... 

I dok se autori poput njega svakodnevno posvećuju poslu, naš posljednji kralj u ovoj priči, Valentino Clemente Ludovico Garavani rođen 11. svibnja 1931. u gradiću Voghera na sjeveru Italije, prvak je raskošnog stila života. I kvarcanja. Njegov prepoznatljiv osunčani ten po kojemu je poznat simbol je lagodnog života – odmara se u nekoliko vila diljem svijeta, uz partnera i biznismena Giancarla Giammettija. Povukao se s posla 2007. godine te na kreativna mjesta postavio Mariju Graziju Chiuri i Pierpaola Piccolija. Iako, više je puta otkrio kako zna što žene žele...

- One žele biti lijepe. A ja znam napraviti tri stvari: predivnu haljinu koja je čini lijepom, urediti interijer i zabaviti ljude - rekao je Valentino. Valentino je i dalje jedan od vladara, uz njegov imidž vežemo crvene haljine, crveni tepih, luksuz, eleganciju, ženstvenost. Modernost su svi ovi likovi prihvatili na inovativan način, pritom su zadržali stil, specifičnosti i postavili temelje modne scene kakvu poznajemo danas. 

* Tekst je izvorno objavljen u Budi.IN Chicu

Pogledajte na Diva.hr
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".