U vremenu kada se modna industrija suočava s krizom, nosiva tehnologija preuzima sve veći udio tržišta koje su nekoć obilježavali luksuzni brendovi. Bez obzira na to radi li se o dugogodišnjoj sinergiji između mode i tehnologije ili o privlačnosti koju ovaj fenomen ima među milenijalcima i Generacijom Z, sektor nosive tehnologije ipak doživljava svojevrsnu renesansu nakon par godina nestabilnosti.
@fabricateurialist Chanel Premiere Sound Watch reference H10166 #chanel #iem #jhaudio ♬ original sound - Fabricateurialist
Prema izvješću Fast Moving Tech – Fast Paced Fashion za 2024. godinu, Generacija Z sve više ulaže u tehnologiju i elektroničke dodatke, dok su milenijalci i pripadnici Baby Boom generacije manje skloni tom trendu. Ovo zanimanje potaknulo je velika ulaganja u sektor nosive tehnologije, uz dosta optimistične projekcije rasta. Prema procjenama Fortune Business Insighta, tržište nosive tehnologije u 2023. godini dosegnulo je vrijednost od 120,5 milijardi dolara, dok se do 2032. predviđa rast na čak milijardu dolara, uz godišnju stopu rasta od 34,6%.
Što se sve nosilo ovog studenog na zagrebačkim ulicama? Pogledajte u velikoj street style galeriji:
Razlog ovakvog uspjeha leži u činjenici da nova generacija naprosto vjeruje tehnologiji, žele je nositi i očekuju da se stilski prilagodi njihovom stilu. Tako da pametni satovi više ne služe samo za praćenje zdravstvenih podataka – oni moraju biti estetski privlačni te stilu dati pomalo SF štih.
Brendovi su tako prepoznali veliki potencijal zarade i sve češće ulaze u kreativne suradnje. Tvrtke poput Applea, Ourae, Googlea, Qualcomm Technologiesa i Garmina već dugo surađuju s vodećim modnim brendovima te za njih razvijaju pametne satove, fitness narukvice, uređaje za virtualnu stvarnost i naočale s proširenom stvarnošću.
Prošlo je gotovo deset godina otkako je Moschino 2015. lansirao masku za iPhone u obliku paketića krumpirića, dok je Louis Vuitton ove godine predstavio treću generaciju Tambour Horizon Connected sata, razvijenog u suradnji s Googleom i Qualcomm Technologiesom.
Hermès je u rujnu lansirao novu kolekciju remena i zaslona za Apple Watch Series 10, dok je Chanel predstavio Premier Sound, sat s lancem od čelika presvučenim 18-karatnim zlatom i odvojivim slušalicama kompatibilnim s bilo kojim pametnim telefonom.
Na području pametnih prstenova, Oura Ring – prsten koji prati kvalitetu sna i tjelesnu aktivnost – dolazi u sada već 4. generaciji, nakon suradnje s Guccijem 2022. godine, dok je Samsung lansirao Galaxy Ring. Tržište brendiranih zvučnika također bilježi rast: Fendi je predstavio prijenosni Hi-Fi zvučnik Fendi x Devialet Mania, Fred Perry je u suradnji s Ruarkom pospisao ograničenu seriju zvučnika, a Bottega Veneta dodala je futrolu za AirPods Max u liniju “Tech Rubber Family”.
Među uređajima koji spajaju modu i tehnologiju najviše se ističu pametne naočale. Meta je produbila suradnju s EssilorLuxotticom nakon uspjeha Ray-Ban Meta Glasses. U međuvremenu, prema izvješću Bloomberga, Apple istražuje mogućnost ulaska na ovo tržište, prateći Metin uspjeh.
Unatoč optimističnim prognozama, nosiva tehnologija suočava se s nizom prepreka. Visoke cijene, problem održivosti i planirane zastarjelosti otežavaju rast tržišta. Generacija Z, ključna publika, često nema dovoljno financijskih sredstava za kupovinu ovakvih proizvoda, a odrasli potrošači suočavaju se s istim izazovom. Ključ za uspjeh očito je onaj najjednostavniji – kako pronaći balans između cijene, potražnje i dostupnosti.
Osim toga, geopolitički problemi značajno utječu na opskrbne lance čipova i silicija. Dok se ti problemi ne riješe, teško je očekivati ujedinjenje modne i tehnološke industrije u sustav koji bi konačno mogao potaknuti oporavak sektora.
U međuvremenu, modna industrija ponovno ulazi na Metaverzum i NFT scenu. Guerlain je na platformi The Sandbox lansirao NFT-ove s naglaskom na održivost i svijest o bioraznolikosti, dok je Balenciaga predstavila kožnu futrolu s NFC čipom u suradnji s tvrtkom Ledger. Ipak, bez rješavanja problema pristupačnosti i održivosti, nosiva tehnologija mogla bi postati privilegija samo bogatih potrošača. SF je lijep, ali uglavnom ga gledamo na ekranima, a stvarni život ipak je malo – stvarniji.