Zagrebačka modna dizajnerica Martina Vrdoljak Ranilović i žene iz peruanske zajednice Shipibo-Konibo predstavljaju suradničku kolekciju narukvica koja promatra luksuz kroz prizmu ravnopravnosti i kulturnog dijaloga.
Kolekcija je nastala u partnerstvu s udrugom Asociación de Mujeres con Artes Ancestrales BAWAN JISBE (AMAABJ), skupinom majstorica s područja rijeke Ucayali u Amazoni, pod pokroviteljstvom fondacije ARQA iz Dubaija koja djeluje na principu održivih modela suradnje s autohtonim zajednicama.
Središnji element kolekcije je Kené, geometrijski uzorak koji pripadnicama Shipibo-Konibo kulture predstavlja kompleksan vizualni kod. Svaki motiv nosi jasno definirano značenje, a proces izrade povezan je s ritualom učenja i prijenosa znanja kroz generacije. U tom kontekstu dizajnerica je pristupila motivu kuratorski, prepoznajući vrijednost naslijeđenog jezika oblika te ga prenijela u suvremeni modni okvir pročišćavanjem palete i prilagodbom proporcija, uz zadržavanje simboličkog identiteta koji motiv nosi.
Suradnja je od početka koncipirana kao partnerska, čime je izbjegnuta dinamika aproprijacije koja često prati rad s tradicijskim motivima. Majstorice AMAABJ sudjelovale su u kreiranju uvjeta rada, određivanju cijene svojeg znanja i definiranju krajnjeg izgleda proizvoda. Svaka narukvica nastala je ručnim radom, u procesu koji traje dva dana, i potpisana je imenom žene koja ju je izradila.
Kolekciju čini sedam narukvica koje interpretiraju Kené i jedan autorski model nastao posebno za ovu suradnju. Tijekom rada dizajnerica je osmislila motiv koji su majstorice zajednice prepoznale i prihvatile kao kompatibilan njihovoj estetici, što dodatno potvrđuje dvosmjernost procesa.
Fondacija ARQA u ovom je projektu imala ulogu posrednika koji ne djeluje kao klasična humanitarna organizacija, već kao struktura koja potiče ekonomsko osnaživanje kroz tradicijske vještine.
Nadahnuta andskom filozofijom Ayni – principom uzajamnosti – fondacija gradi dugoročne sustave koji omogućuju zajednicama financijsku neovisnost, pravednu naknadu i održiv radni model. ARQA dokumentira znanja i jezike, razvija edukacijske programe i otvara tržišne kanale za zanatske proizvode, čime se tradicijska estetika ne transformira u suvenirsku formu, nego dobiva mogućnost ulaska u globalni kulturni i dizajnerski diskurs.
U galeriji pogledajte što se ovih dana nosi na zagrebačkim ulicama:
Vizualna kampanja, koju je u Zagrebu snimio modni fotograf Franjo Matković s Klarom Blažević kao zaštitnim licem, nastala je u produkciji umjetničkog direktora Romana Deckera iz fondacije ARQA. Estetika kampanje prati ideju prijenosa – između kontinenata, estetika i simbolika – dok su u styling uključeni i odjevni komadi iz kolekcije Tina VR za sezonu zima 2025.
Sudionice projekta naglašavaju upravo dimenziju dijaloga. Martina Vrdoljak Ranilović opisuje suradnju kao susret dvaju svjetova u kojem njezina uloga nije bila mijenjanje izričaja zajednice, već stvaranje okvira koji komunicira sa suvremenom ženom.
Isabel Sánchez Agustín, predsjednica udruge AMAABJ, ističe da njihova organizacija djeluje s ciljem očuvanja znanja njihovih predaka i osiguravanja ekonomske stabilnosti majstorica, osobito samohranih majki.
Andrea Yateem, osnivačica fondacije ARQA, naglašava da se filozofija Ayni u njihovom radu ne svodi na teoriju nego na iskustvo uzajamnog oslanjanja i učenja te da je za nju ova suradnja osobna posveta vrijednosti predmeta koji nose značenje.
Kolekcija, dostupna u limitiranim količinama zbog složenosti izrade, rezultat je kontinuiranog procesa koji se ne promatra kao humanitarna akcija, nego kao model fair-trade suradnje. Majstorice same formiraju cijenu svog rada, a prihod se vraća zajednici kroz financiranje novih projekata i edukacija.
Narukvica je odabrana kao medij upravo zato što u kulturi Shipibo-Konibo zauzima intimno mjesto – nosi se na zapešću, području pulsa – te je tradicionalno pripisivana zaštitna i iscjeljujuća uloga.
Autentičnost kolekcije potvrđuje potpuna transparentnost procesa, odsutnost posrednika i činjenica da svaki komad nosi identitet stvarateljice. Suradnja zajednici donosi ne samo ekonomsku stabilnost nego i povećanu vidljivost na globalnoj razini, čime se otvara prostor za dugoročne projekte koji podržavaju očuvanje baštine.
Zbog preciznosti tehnike i ručne izrade kolekcija je dostupna u ograničenim količinama, a prodaje se u studiju Tina VR na Strossmayerovu trgu u Zagrebu. U širem smislu ovaj projekt funkcionira kao primjer načina na koji se tradicijsko znanje može uključiti u suvremeni dizajn, ne kao citat ili stilizacija, nego kao ravnopravni kulturni sloj u kojem se različite estetike nadopunjuju, poštuju i otvaraju prema novim interpretacijama.