Londonski Victoria and Albert Museum 20. rujna otvara izložbu Marie Antoinette Style, prvu veliku izložbu u Ujedinjenom Kraljevstvu posvećenu kraljici koja je svojom odjećom i estetikom obilježila kraj 18. stoljeća i promijenila poimanje odijevanja. Stoga, za pretpostaviti je da će se taj stil vratiti u mainstream, a kad tome dodamo činjenicu da je glavni sponzor izložbe Manolo Blahnik, jasno je da nam se pišu slatki, ženstveni i super ukrašeni modni trendovi.
Naime, riječ je o jednoj od najmoćnijih žena u povijesti kulture odijevanja. Marie Antoinette (1755.–1793.), austrijska nadvojvotkinja i francuska kraljica, ušla je u povijest kao ikona mladosti, raskoši i ekstravagancije. No, iza njezine reputacije stoji i veliki utjecaj na razvoj mode kao polja kulturnog utjecaja i vizualne politike.
Na francuskom dvoru, moda nikada nije bila tek odraz osobnog ukusa. Ona je funkcionirala kao oblik vizualne moći i reprezentacije, gdje su krojevi, tkanine i ukrasi bili instrumenti koji su oblikovali percepciju kraljevske obitelji. Marie Antoinette upravo je u tom kontekstu postala prepoznata kao trendseterica, koristeći odjeću i ukrase kako bi stvorila vlastitu sliku, ponekad u skladu, a ponekad u sukobu s očekivanjima dvora i javnosti.
Njezina suradnja s osobnom krojačicom Rose Bertin, majstoricom kroja i forme koja je zapravo po današnjim parametrima bila prva modna dizajnerica, rezultirala je uvođenjem novih krojeva i stilova koji su definirali estetiku kasnog 18. stoljeća. Najpoznatiji među njima je „robe à la polonaise“, haljina s podignutim stražnjim dijelom suknje skupljenim u tri dijela, koja je naglašavala siluetu i stvarala dinamiku u kretanju. Ovaj kroj, inspiriran idealiziranom slikom poljskog folklornog odijevanja, ubrzo je osvojio europsku elitu i pokazao kako je kraljičin izbor mogao globalno utjecati na modu.
Jedan od ključnih elemenata stila Marie Antoinette bio je vezan uz njezino utočište unutar Versailleskog kompleksa. Ondje je kraljica uspostavila svijet stiliziranog pastoralnog života, noseći jednostavnije haljine od muslina i pamuka, poput „chemise à la reine“, lepršave haljine koja je u suštini podsjećala na negližé.
Ovaj stil izazvao je skandal u svoje doba jer je rušio ustaljene dvorske konvencije, jer nositi bijelu, prozračnu pamučnu haljinu značilo je odbaciti rigidnu dvorsku odjeću ukrašenu teškim brokatima i slojevitim konstrukcijama. Ipak, upravo je „chemise à la reine“ otvorila put novom pojmu prirodne, jednostavne elegancije, koja je imala dugotrajan utjecaj na modu 19. stoljeća i dalje. Taj stil otvorio je put neoklasicističkoj modi, jednostavnim, pročišćenim krojevima inspiriranima antičkom Grčkom i Rimom, koji će kasnije postati zaštitni znak razdoblja Empire i stila carice Joséphine de Beauharnais.
Nijedan opis stila Marie Antoinette ne može proći bez spomena njezinih ekstravagantnih frizura. Monumentalne pouf frizure, ponekad visoke i do 90 cm, ukrašavane perjem, draguljima pa čak i minijaturnim brodovima, postale su simbol dvorske ekstravagancije. Iako su je učinile slavnom, istovremeno su je učinile i metom satira, karikatura i političke kritike, pretvarajući njezin imidž u sredstvo propagande koje je pridonijelo njezinoj ozloglašenosti.
Donosimo pregled najboljih izdanja s crvenog tepiha Venice Film Festivala tijekom godina:
Izložba u V&A muzeju pokazuje kako se kraljičin stil ne može promatrati samo kao dvorska moda 18. stoljeća, nego kao kulturni fenomen koji traje stoljećima. Njezini krojevi, materijali i estetski kodovi inspirirali su generacije dizajnera, od barokne raskoši interpretirane u kolekcijama Dior i Valentino, do subverzivnog pristupa Vivienne Westwood, koja je u kraljičinu ekstravaganciju utkala punk i političku ironiju.
Ujedno, kroz serije, filmove i popularnu kulturu ova ikona stila ostaje simbol raskošne, mladalačke i buntovne estetike. Izložba tako otkriva ne samo povijest jedne kraljice, već i priču o tome kako moda stvara mitove koji nadživljuju svoje vrijeme.