Jedna od najvećih modnih kompanija Louis Vuitton posljednjih je godina pojačala borbu protiv duplikata – jeftinih replika svojih proizvoda koje su preplavile tržište i postale iznimno popularne među mlađim potrošačima, posebno generacijom Z. Vodeći brend LVMH grupe sada ne cilja samo nepoznate proizvođače imitacija, već i veće igrače u industriji.
Najnoviji slučaj uključuje američki brend Steve Madden, optužen za kopiranje slavne Multi Pochette Accessoires – torbice koja kombinira više pretinaca i remenja u jedan funkcionalni modni dodatak.
Steve Madden već je poznat po izradi replika proizvoda brendova poput Celine, Saint Laurent i Prade, no ovaj put Louis Vuitton ga je izravno optužio za kopiranje torbice kroz model Burgent. Tužba ne traži samo odštetu već i zabranu prodaje modela Burgent u cijeloj Europskoj uniji.
U galeriji pogledajte što se ovih dana nosi na zagrebačkim ulicama:
Kako objašnjava The Fashion Law, pravna situacija postala je složenija jer je Steve Madden registriran u Nizozemskoj, dok je Louis Vuitton tužbu podnio u Francuskoj. Francuski sud nema izravnu nadležnost nad cijelim europskim tržištem, pa je slučaj proslijeđen Sudu Europske unije (CJEU), koji će odlučiti može li Louis Vuitton putem francuskog suda zahtijevati zabranu prodaje na razini EU-a. Ako presuda bude u korist luksuznog brenda, to bi moglo postaviti važan pravni presedan u borbi protiv duplikata, s dalekosežnim posljedicama za druge brendove suočene s istim problemom.
No, to nije početak borbe za LV, već ona ima nastavak. Naime, dok čeka presudu koja bi mogla označiti ključni korak u suzbijanju duplikata, Louis Vuitton već je ostvario još jednu pravnu pobjedu – i to protiv luksuznog brenda Van Cleef & Arpels. Francuski Kasacijski sud 5. ožujka presudio je u korist Louis Vuittona u sporu s Richemont grupom, vlasnikom Van Cleef & Arpelsa, oko korištenja cvjetnog motiva sličnog njihovom poznatom Alhambra dizajnu (slavni VC&A cvijet). Inače, Kasacijski sud je najviši sud u francuskom pravosudnom sustavu te nadzire pravilnu primjenu zakona od strane nižih sudova u građanskim i kaznenim stvarima. Cilj mu je postizanje jedinstva u primjeni zakona.
@chloe_holladay $40 looks the same as $4000💘 #relatable ♬ original sound - Elvis Lopeti
Iako, krenulo je u obrnutom smjeru. Pravna je bitka započela tako da je Richemont smatrao da je Louis Vuitton nepravedno iskoristio reputaciju njihovog prepoznatljivog dizajna kroz kolekciju Color Blossom, no sud je odbacio optužbu za "parazitsku konkurenciju", zaključivši da je djetelina uobičajeni motiv u svijetu nakita te da je Vuitton koristio vlastiti, ranije razvijeni dizajn. I tako je na koncu presuda dodatno ojačala prepoznatljivost Louis Vuittonovih dizajnerskih elemenata i njegovih brendiranih komponenti. Prema The Fashion Law, ova odluka dodatno učvršćuje pravnu zaštitu brendova kada je riječ o proširenju asortimana proizvoda.
@luxecollective How to spot a fake Louis Vuitton Bag ❌
♬ original sound - Luxe Collective
Još jedan važan pravni potez Louis Vuittona dogodio se prošlog listopada, kada je brend uspješno spriječio registraciju zaštitnog znaka koji je imitirao njegov prepoznatljivi Toile Monogram u Europskoj uniji. Kako piše The Fashion Law, Odjel za prigovore pri Uredu Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO) odbio je zahtjev treće strane za registraciju dekorativnog uzorka koji je sadržavao cvjetni motiv i slova slična Louis Vuittonovom slavnom monogramu.
Odluka EUIPO-a naglasila je važnost zaštite poznatih brendova od pokušaja "free ridinga" – nepoštenog iskorištavanja ugleda etabliranih kuća. Rješenje je još jednom potvrdilo ekskluzivnu vrijednost luksuznih brendova poput Louis Vuittona i njihovu potrebu za pravnom zaštitom od imitacija koje bi mogle narušiti njihov identitet i prepoznatljivost na globalnom tržištu.
@my_daily_looks Miu Miu bag dupe at Zara 🖤 #zarabag #zarahaul #zaranewin ♬ Roman d'Amour - Alastair Lane & Sarah Degny
Niz recentnih pravnih pobjeda jasno pokazuje da Louis Vuitton ozbiljno namjerava stati na kraj poplavi duplikata koji prijete ekskluzivnosti njegovih luksuznih proizvoda. Problem je daleko veći nego što se čini – prema podacima Vogue Businessa, samo na TikToku hashtag #dupe narastao je s 3,5 milijardi pregleda u 2023. godini na čak 6,3 milijarde ove godine. Sve više high street brendova, među kojima se ističu i kuće kao što su COS i Zara, bilježi veliki uspjeh s pristupačnim replikama. Ono što je nekada bilo neizgovoreno, danas se otvoreno bilježi, nosi i snima. Dapače, niz brendova nema problema s time da ih se proziva na taj način, ne smeta im da korisnici na mrežama ponosno ističu kako imaju neki fejk ili sličnost sa slavnim imenima i modnim elementima.
@mdvorikova COS cashemere sweater Ref 1229902001 #personalstylist #sweater #cos #styling #therow @COS ♬ original sound - ☆
U posljednjem Lystovom poretku, COS je zauzeo 17. mjesto zahvaljujući viralnom hitu – ženskom džemperu od kašmira, koji je duplikat modela brenda The Row, ali šest puta jeftiniji. I drugi brendovi koriste slične taktike: cardigan brenda &Daughter gotovo je identičan Pradinom, ali je 2,5 puta jeftiniji, dok loaferice Massima Duttija neodoljivo podsjećaju na Saint Laurent dizajn. COS-ove Minimal Sneakers tenisice predstavljaju pristupačnu verziju uspješnog modela Driesa Van Notena, koji je, uz New Balance x Miu Miu suradnju, postao sinonim za trend tankih tenisica.
No, ako Louis Vuitton dobije slučaj na sudu EU-a, pravila igre mogla bi se promijeniti. Ovaj značajan pravni presedan mogao bi potaknuti druge luksuzne brendove da krenu u vlastite pravne bitke protiv imitatora, u pokušaju da zaustave pad prodaje i zaštite ekskluzivnost svojih proizvoda.