Od prvih dana ruske invazije na Ukrajinu, Volodimira Zelenskog možemo vidjeti u kombinacijama kojima dominira maslinastozelena boja. Praktičnost i udobnost zajedničke su svima, a to su jedini stajlinzi koje bira. Američki Kongres, susret s američkim predsjednikom Bidenom, fotografiranje za Vogue sa suprugom Olgom Zelenskom, susret s bivšim britanskim premijerom Johnsonom, kao i s Bearom Grillsom koji je pokrenuo program preživljavanja u Ukrajini - od fronta do formalnih prilika, Zelenski bira isključivo funkcionalnu odjeću, a taj je potez kod nekih dočekan s kritikama.
Tako je američki burzovni mešetar i svojedobni kandidat za Senat, Peter Schiff, prokomentirao njegovo ležerno pojavljivanje pred Senatom u maslinastozelenoj majici. 'Razumijem da su vremena teška, ali zar predsjednik Ukrajine nema odijelo?', napisao je na Twitteru, a uslijedio je žestok odgovor drugih tviteraša koji su napisali kako je razumljivo da na takav način predstavlja Ukrajinu.
I sam je Zelenski početkom prosinca u intervjuu za Financial Times rekao kako odijelo nije opcija sve dok rat u Ukrajini ne završi. Tim je potezom popularizirao borbenu odjeću, konkretno brend M-Tac jer su ljudi diljem svijeta poželjeli kopirati njegov look. Slogan brenda glasi 'Rođeni u revoluciji, očvrsnuli zbog rata', a iako je osnovan 2005. pod imenom 'Militarist', M-TAC kakvog danas znamo nastao je 2014., dakle iste godine kad je Rusija okupirala Krim te je na tzv. euro-majdanskim protestima svrgnut tadašnji proruski predsjednik Viktor Janukovič. U početku su prodavali airsoft oružje, a tijekom Revolucije dostojanstva, počeli su prodavati taktičku odjeću i opremu. S početkom rata, usredotočili su se na proizvodnju odjeće i opreme za ukrajinsku vojsku.
O popularnosti M-Tac odjeće najbolje govore brojke – jedna od jakni koju je Zelenski nosio i potpisao prodana je na aukciji za nevjerojatnih 90 tisuća funti, odnosno nešto malo manje od 102 tisuće eura. Novac je otišao u dobrotvorne svrhe, a aukciju je organiziralo ukrajinsko veleposlanstvo u Londonu. U to je vrijeme M-Tac jakna od flisa postala toliko popularna da je prodavač ostao bez zaliha, a obećao ih je obnoviti nakon ukrajinske pobjede.
Zelenskijev izbor je model Lagatus Microfleece, kojem je brend na stranici posvetio i članak:
– Za razliku od ruskog predsjednika Vladimira Putina koji kupuje odjeću za milijune, Volodimir Zelenski bira kvalitetan ukrajinski brend s pristupačnom cjenovnom politikom. Svatko si može priuštiti odjeću poput predsjednikove i osjećati se poput pravog junaka. Uostalom, to su vrijednosti demokratskog svijeta; biti bliže narodu, biti s narodom, umjesto dizanja nevidljivih zidova luksuza i bogatstva – napisao je brend na svojoj stranici.
Dodali su i kako je Zelenski jaknu odabrao s razlogom. Jedna je od najpopularnijih u M-TAC kolekciji, a predstavlja kombinaciju dobro osmišljenog kroja koji pruža potpunu slobodu kretanja i inovativnog materijala, talijanskog mikroflisa. Opisuju je kao jaknu koja čuva toplinu, elastičnost te je izuzetno ugodna za nošenje. Jakna je kombinacija funkcionalnosti, inovacije i udobnosti, a cijena joj je 110 dolara, odnosno stotinjak eura. Uz najpopularniju maslinastozelenu, brend je ponudio jaknu u još dvije nijanse, smeđoj i crnoj.
Zanimalo nas je i je li se Hrvatskom proširila M-Tac popularnost pa smo brendu poslali upit.
– Nažalost, još nemamo toliko kupaca iz Hrvatske, ali radimo u tom smjeru i nadamo se da će se uskoro broj ljubitelja M-Tac brenda povećati. Za sada se najčešće naručuju ovi proizvodi: M-Tac taktičke hlače Aggressor Gen II Flex (koje nosi i Zelenski), majica kratkih rukava 93/7, Soft Shell proizvodi, M-Tac veliki jurišni ruksak i višenamjenski alati – odgovorili su nam iz M-Taca na upit ima li narudžba iz Hrvatske i koji su artikli trenutno najpopularniji.
Tu je još brojki koje idu u prilog uspjehu brenda: iako je bio popularan i prije invazije, u posljednjih nešto manje od godinu dana, prodaja se utrostručila pa financijski stručnjaci procjenjuju prihod na 150 milijuna eura. Osim što su proširili proizvodnju u Kijevu, pokrenuli su i tvornicu u Lavovu te je zaposleno još 750 krojačica koje rade u tri smjene.
Popularnost brenda M-Tac za Večernji list prokomentirao je Aleksandar Šekuljica iz domaćeg modnog dvojca ELFS. Popularnost elemenata antimode kroz povijest uvijek je bila, kaže dizajner, nažalost povezana s ratnim zbivanjima:
– Za većinu modnih trendova mogu se predvidjeti ciklički krugovi povratka i dosta se tog matematički vraća u modu. Nepredvidljivost izbivanja ratova diktira ovaj, u takvim situacijama, omiljen trend. Noseći military trend, mnogi modni ovisnici niti ne razmišljaju što mu je prethodilo i što ga je populariziralo. U slučaju Zelenskog, on je itekako svjestan što čini i što postiže popularizacijom brenda koji uspješno nosi obilježje rata – rekao je Šekuljica i dodao:
– S jedne strane, takva odjeća, pogotovo domaće proizvodnje, stvara osjećaj pripadnosti, priprema za pravu uniformu, ali i ono možda najbitnije, stvara radna mjesta, odnosno zaokuplja ženski dio populacije dok njihovi muževi i sinovi odlaze u rat.
Domaća je proizvodnja, komentira dizajner, definitivno grana koju svaki predsjednik države koju predstavlja u okolnostima u kojima se nalazi treba podržavati i koristiti kao dio osobnog identiteta.
– U slučaju predsjednika Zelenskog jasno je da on dolazi iz showbusinessa i da je njegov pristup marketinški isprogramiram do posljednjeg detalja. To možemo smatrati i profesionalnom deformacijom koja itekako doprinosi – zaključio je Šekuljica.
Inače, iza brenda stoji Oleksandr Karasjov, umjetnik i ljubitelj vojnih simulacija koji je u početku, u spomenutoj trgovini 'Militarist', prodavao airsoft opremu. Organizirao je airsoft igre i popularizirao takvu vrstu aktivnosti. Militarist je prostojao do 2014. godine i Revolucije dostojanstva. Tada, od Militarista nastaje M-Tac, a brendu se pridružuje dizajner Denis Golovk.
Karasjov ga je pozvao kao partnera u firmi, zaduženog za kreiranje odjeće. Jedan od prvih odjevnih komada bile su hlače Aggressor, model kojeg nosi i Zelenski, a i dalje je jedan od najprodavanijih proizvoda. Danas u svojoj proizvodnji koriste moderan pristup i najnoviju tehnologiju. Brend ima vlastiti uvoz i više od 50 dobavljača u 15 zemalja svijeta. Eksperimentiraju s novim vrstama tkanina i stvaraju vlastiti dizajn, a svaki je proizvod provjeren od strane stručnjaka i podvrgava se laboratorijskom testiranju
Na svojim stranicama, brend s ponosom ističe kako ukrajinski vojnici nose odjeću s M-TAC potpisom:
– Shvaćamo stratešku važnost proizvodnje robe kao podrške našoj vojsci. Već na početku invazije došlo je do značajnog nedostatka opreme i sukladno tome, uprava je odlučila otvoriti M-TAC skladišta i opskrbiti vojnike potrebnom opremom. Proizvodnja je radila non-stop, 24 sata dnevno, 7 dana u tjedno, a proizvedena je oprema odmah prebačena među vojnike na front. Danas ukrajinska vojska vjeruje brendu M-Tac i biraju naše proizvode zbog pouzdanosti – piše brend na svojim stranicama. Sve su uložili u proširenje, a bez obzira na nova radna mjesta i tvornice, proizvodnja i dalje ne može zadovoljiti potražnju.