Prije samo pet godina manje od 5% paketa koji su stizali u francuske poštanske sandučiće putem La Poste dolazilo je s kineskih platformi Shein i Temu. Danas je taj broj naglo porastao i doseže 22% — čak četiri puta više nego prije nekoliko godina. Ovaj porast vjerojatno je posljedica kombinacije lockdowna, sveprisutne potrošnje, nevjerojatno niskih cijena, posebno osmišljenog algoritma, ciljane marketinške strategije i sve bržeg načina života. Iako ove online trgovine nude mnogima širok izbor odjeće i drugih proizvoda nadohvat ruke, bitno je prisjetiti se što te platforme zapravo predstavljaju. Dok proizvodi ovih divova brze mode postaju sve prisutniji u europskim kućanstvima, isto tako rastu opasnosti i njihov štetan utjecaj na više razina.
Shein, osnovan u Kini 2012., brzo je postao simbol ekstrema brze mode, s proizvodima i odjećom po izrazito niskim cijenama. Brend je s vremenom postao svjetski div te se danas suočava s kritikama zbog proizvodnih praksi koje često zanemaruju ekološke i društvene standarde.
Temu, pokrenut tri godine nakon Sheina po sličnom principu, zapravo je međunarodno poslovanje kineskog e-commerce giganta Pinduoduo. Zahvaljujući izuzetno niskim cijenama, Temu je brzo postigao strelovit uspjeh diljem Europe, nudeći proizvode poput odjeće, kućnog dekora, igračaka i tehnoloških uređaja.
Pogledajte u galeriji lude Halloween kostime
Iako ove dvije platforme brze mode nude mnogima brz i praktičan način kupnje gotovo svakog proizvoda, otvaraju ozbiljna pitanja vezana uz ekološke prijetnje, prekomjernu potrošnju, lošu kvalitetu i zdravstvene rizike.
Primjerice, u Južnoj Koreji su u Sheinovoj odjeći, posebno u dječjim proizvodima, nedavno pronađeni ftalati u količinama koje daleko premašuju zakonske granice, što predstavlja zdravstveni rizik koji može dovesti do pretilosti, srčanih bolesti, raka i problema s plodnošću.
Krajem rujna šest zemalja Europske unije - Njemačka, Francuska, Austrija, Danska, Nizozemska i Poljska - zatražilo je intervenciju EU-a protiv online platformi poput Sheina i Temua, za koje se sumnja da prodaju proizvode koji mogu biti opasni za potrošače. Kao odgovor na ove zabrinutosti, Europska komisija već je u lipnju zatražila od Sheina i Temua da dostave informacije radi provjere usklađenosti s pravilima zaštite potrošača EU-a.
Istrage Europske unije o Sheinu i Temuu također se dotiču drugih pitanja, uključujući korištenje obmanjujućih dizajnerskih sučelja, poznatih kao “dark patterns,” koja suptilno utječu na ponašanje korisnika. Istaknute zabrinutosti također uključuju zaštitu maloljetnika, transparentnost algoritama za preporuku proizvoda i sljedivost prodavača na tim platformama.
Problem je u tome što ove platforme odlično poznaju svoju publiku i prilagođavaju se njihovim potrebama. Glavna ciljna skupina su mladi od 18 do 35 godina, demografska skupina koja traži trendi odjeću po povoljnim cijenama. Oslanjaju se na bazu kupaca koja je vješta u online kupovini, a za njihovo privlačenje koriste najučinkovitiji oglašivački alat današnjice - društvene mreže. Instagram i TikTok, omiljeni među generacijom Z, nalaze se u samom središtu poslovnog modela brze mode.
Vodeći igrači u sektoru provode agresivne reklamne kampanje, prepune popusta i promotivnih ponuda. Cilj je jasan: potaknuti kupnju i stalno vraćanje korisnika u online trgovine. Ova strategija gotovo neizbježno vodi do uspjeha, što potvrđuju i podaci La Poste-a, koji zasigurno ne obećavaju optimističnu budućnost. No, sve više država uviđa da se nešto mora poduzeti, stoga su akcije i sankcije na bazi Europe sve izglednije.
Potreba za stvarima i glad koju stvaraju sve su intenzivniji - kupac ulazi u "začarani krug" i teško iz njega izlazi. Izoliranost i potreba za utjehom, koju nam daje svaki novi paket, također utječu na način na koji kupujemo, stoga je ovo problem veći od ekološkog.