Efekt crvene osvojio je svijet: Od španjolskog slikarstva do street-style manije

Nije slučajno da je ova snažna paleta nijansi dio posebne modne scene, pratimo njezin razvoj od daleke povijesti preko baroknih slikara do uličnih hitova i bunta određenih brendova koji su obilježili scenu
Vidi originalni članak

Psihologija ima snažan stav o ovoj temi - 'efekt crvene haljine' odnosi se na opći učinak ove boje. To je fenomen u kojem crvena boja povećava fizičku privlačnost, želju za intimom te snažnije romantične osjećaje, u usporedbi s drugim bojama. I u animalnom svijetu nekoliko je primjera koji uključuju životinje s crvenom kožom ili perjem, u sezoni parenja. Svijet cvijeća ponosi se crvenim cvjetovima koji privlaće pčele i ptice. I za ljude je posebna, jer simbolizira strast i opasnost te je prva boja koju naš mozak i oči primjećuju, ubrzo nakon rođenja.

Ova psihološka snaga crvene boje bila je očita i kroz povijest. Naime, rimski plemići, Kartažani (današnji Tunis, )kao i oni u drevnom kineskom carstvu često su nosili crveno ili je  koristili u naglašenom dekoru vlastitog interijera. Osim toga, moćna je crvena boja također  postala povezana s đavlom, strašću i revolucijom, buntom protiv svega i svačega.

No, efekt crvene forme kroz dekade ima snažnu vezu s modom. Najbolji primjeri su radovi dizajnera Cristobàla Balenciage, linija Red mode kuće Valentino, prva Air Jordan tenisica te brendovi poput Supremea. 

U moderno doba, povijest crvene boje pratimo preko slavnih imena, koja su se pak inspirirala slikarstvom religijskog predznaka. Naime, legendarni Cristobàl  Balenciaga u svom je radu na crvenim kreacijama zapravo bio inspiriran slikarstvom slikara baroka Velazqueza i Goye.

Balenciaga je bio inspiriran i španjolskom kulturom, ponajprije plesačicama flamenca i njihovim suknjama te i bolerima toreadora. Te su njegove kreacije evocirale nostalgiju za tradicijom, no ujedno pružale aristokratski osjećaj raskoši i važnosti. Inspirirao se kardinalima na slikama, koji su nerijetko bili odjeveni u posebnu odjeću - boja su poznavali pod nazivom 'cardinal red'.

Jedna od možda najmoćnijih linija kad je riječ o crvenoj tiče se modnog dizajnera Valentina. Predstavljena davne 1959. godine, Valentino Rosso osnovana je kao posveta boji strasti, a kroz godine autor je postao poznat po tim divnim haljinama koje su obožavale slavne dame, naročito na crvenom tepihu. Crvena nije samo sinonim za luksuz, već su među njezinim mnogobrojnim značenjima su i akcija, dinamičnost i vitalnost. S tim značenjima, crvena je postala jedna od omiljenih boja u svijetu marketinga.

Također, crvena je postala jedna od boja ulične odjeće i kulture mladih, a odličan primjer je James Dean u 'Buntovniku bez razloga', gdje je nosio kultnu crvenu Harrington jaknu. Time je potaknuo mlade tog vremena da prihvate tu boju kao jedan od simbola bunta.

Osim svijeta luksuza i religije, crvena ima i moćnu ulogu u street-styleu. Naime, riječ je o Michaelu Jordanu i Nikeu, koji su zajednički promijenili svijet tenisica. U utakmici protiv Knicksa 19. listopada 1984. godine, Jordan je nosio par Nike Air Ships tenisice u crno-crvenoj boji usklađenoj s crvenom uniformom Chicago Bullsa, što je izazvalo Davida Sterna, iz NBA lige, da ih zabrani.

Naime, pravila kolorita za tenisice bila su drugačija, što je Nike itekako znao, no odlučili su ih ignorirati. Ova je situacija u modnoj kući dobila naziv 'Zabranjeno', a Jordan je kažnjen s 5000 dolara za svaku utakmicu u kojoj ih je nosio. Tako je kazne Nike spremno plaćao za svaku utakmicu, što je izvrsno   predstavljeno u filmu 'Air' iz prošle godine. Ipak, isplatilo se, jer Jordanice su i danas jedan od najmoćnijih brendova u povijesti mode.

Nike je odabrao da Jordan nosi Air Ships tenisice do travnja 1985. u bijelo-crvenoj boji zbog pravila o uniformi te iskoristio situaciju 'Zabranjeno' u kampanji koja je odjeknula svijetom marketinga.

Air Ships su bile iznimno slične budućim Air Jordan 1 te je od njihove siluete dizajner Peter Moore napravio prve Air Jordanice, kakve poznajemo i danas.

Ima još jedna street-style priča - ona o brendu Supreme. Naime, mladi Amerikanac po imenu James Jebbia bio je strastveni ljubitelj skateboardanja te je radio u cool buticima kao što su Parachute i Union NYC, surađujući s Shawnom Stussyjem, koji je imao hit kompaniju za daske za surfanje. Godine 1994., Jebbia je otvorio prvu legendarnu trgovinu Supreme, a za logotip odabrao je snažnu crvenu.

Naime, to nije bilo slučajno, napravio je to radi simbola protesta i revolucije. Za Supremeov logo, Jebbia se inspirirao djelima umjetnice Barbare Kruger, koja je koristila bijeli font Futura Bold Oblique otisnut crvenim pločicama kako bi imitirala grafiku i feminističke slogane kasnih 1960-ih. Ostalo je povijest, Supreme je i danas simbol street-style mode.

S vremenom je crvena postala sinonim za uličnu kulturu koja se proširila na cijeli svijet, zamjenjujući aristokratski mit o Valentinovoj crvenoj boji mnogo demokratičnijom verzijom.

Pogledajte na Diva.hr
Vezani članci
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".