Modno putovanje u Trst, organizirano u okviru prve ATIT networking inicijative koju predvodi Martina Begović, otvorilo je novu etapu u povezivanju hrvatske i talijanske modne scene. Trst je pritom još jednom potvrdio svoj status jedne od ključnih talijanskih modno-kulturoloških točaka, a program je okupio studente Tekstilno-tehnološkog fakulteta, učenice Škole za modu i dizajn, njihove profesore te hrvatske modne dizajnere Anamariju Asanović i Tomislava Bahorića. Begović, osnivačica i kreativna direktorica ATIT platforme, usmjerila je inicijativu prema strateškom umrežavanju, edukaciji i sustavnom upoznavanju talijanskog modnog ekosustava, s jasnom ambicijom podizanja međunarodne vidljivosti hrvatskog dizajna.
Središnja točka putovanja bio je ITS Arcademy, prvi talijanski muzej suvremene mode koji jedinstveno integrira edukaciju, arhiviranje i prezentaciju modnog stvaralaštva. Sudionici su ondje imali priliku vidjeti nagrađene radove s međunarodnog natjecanja ITS Contest te upoznati metode arhiviranja, sustave čuvanja i istraživačke protokole koji oblikuju suvremeni koncept modnog muzeja. Uvid u razvojni proces – od istraživanja i portfolija do finalnog modnog artefakta – mladim je dizajnerima pružio dragocjenu referentnu točku za profesionalno usmjeravanje.
Program je uključivao i posjete trima modnim ateljeima u Trstu, koji na različite načine ilustriraju kreativni i poduzetnički spektar talijanske modne scene. Prvi od njih bio je Iunik dizajnerice Ane Šarić koja živi i radi u Trstu te ima karijeru autorice custom made kreacija koje radi po mjeri te pritom koristi razne tehnike ručne izrade.
U Atelieru Ane Šarić su dizajneri, učenice i studentice imali priliku kako izgleda atelje koji radi odjeću po mjeri. Pritom su upoznali razne aspekte i procese jedne izvrsno opremljene couture radionice posvećene svečanim kreacijama po mjeri.
U ateljeu Dezen Dezen, još jedan autor hrvatskog porijekla Marco Cernogoraz demonstrirao je kako je revitalizirao obiteljski zagrebački sitotiskarski obrt iz 1938. i transformirao ga u moderni autorski brend ukorijenjen u tekstilnoj baštini.
U studiju Lodovica Fusca sudionici su se susreli sa suvremenim pristupom umjetničkom nakitu, obilježenim organskim formama i eksperimentalnim materijalima. Ti različiti modeli poduzetništva otvorili su studentima uvid u konkretne profesionalne putanje talijanske kreativne industrije.
Martina Begović istaknula je da je cilj projekta upravo internacionalizacija hrvatskog dizajna: „Jedan od glavnih ciljeva ATIT platforme jest postizanje međunarodne osviještenosti i prepoznatljivosti hrvatske mode i dizajna s potpisom Made in Croatia. Hrvatski modni brendovi i dizajnerski proizvodi moraju postati konkurentni i prepoznatljivi na talijanskom, a time i na globalnom modnom tržištu. Upravo zato sam, nakon godina rada u modi, marketingu, PR-u i talijanskoj modnoj industriji, odlučila pokrenuti ATIT kao platformu koja reflektorom osvjetljava najbolje od hrvatske i regionalne mode.“
Nadovezala se i naglasila dugoročnu strategiju: „ATIT surađuje isključivo sa službenim talijanskim modnim institucijama, sajmovima, tjednima mode i showroom prezentacijama. Naš je cilj pozicionirati hrvatski dizajn na tržištu koje ga može valorizirati. Hrvatska moda zaslužuje biti vidljiva, a mi želimo pokazati da se u nju treba ulagati kao u važan hrvatski izvozni proizvod.“
Baršun je pravi izbor za blagdanske dane, a s ovim komadima iz Zare nećete pogriješiti:
Pozitivne reakcije došle su i od hrvatskih dizajnera. Tomislav Bahorić posebno je istaknuo važnost otvorenosti prema suradnjama:
„Umrežavanja nikad nisu naodmet. Kada se ljudi u pravo vrijeme nađu na pravome mjestu, može nastati kvalitetna suradnja. Čak i ako netko nije izravno u fokusu mog načina rada, vrijedno je dati priliku. Predložio bih da se sljedeći put ode i u Milano.“
Anamarija Asanović naglasila je profesionalnu dimenziju i osobnu vrijednost putovanja: „Oduševljena sam projektom. Našla sam sjajne kontakte i jako cijenim projekte u kojima se ljudi podržavaju te smatram da su ovakve inicijative ključne za napredak dizajnera i razne suradnje. Definitivno, ovo putovanje koristit će mi u daljnjem radu i razvoju.“
S aspekta obrazovnih institucija, program je prepoznat kao iznimno važan za motivaciju i profesionalizaciju mladih kreativaca.
Profesorica Josipa Štefanec s TTF-a naglasila je didaktički značaj posjete ITS Arcademy muzeju: „Posjet ITS Arcademy muzeju dragocjen je jer su studenti mogli vidjeti inovativna modna rješenja u oblikovanju odjeće te cijeli razvojni proces – od istraživanja i portfolija do arhiviranja modnih modela. Obilazak talijanskih ateljea dodatno je pokazao kako se ideja i priča mogu materijalizirati u konačni proizvod.“
Profesorica Tatjana Frangeš iz Škole za modu i dizajn dodala je perspektivu učenica: „Kroz ove projekte učenici se mogu povezati s Italijom, vidjeti perspektivu i otvoriti mogućnosti budućih suradnji. Podijelili smo i pet nagradnih putovanja zahvaljujući inicijativi naše ravnateljice Maje Dedić Žeravice. Učenici ovakvim iskustvima dobivaju jasniji osjećaj smjera i mogućih profesionalnih putanja.“
Modni itinerar u Trstu obuhvatio je i organizirani ručak uz podršku Comunità Croata di Trieste te susrete s talijanskim dizajnerima, što je dodatno potaknulo neformalnu razmjenu iskustava i ideja.
ATIT modno putovanje pokazalo je kako dobro osmišljeno međunarodno umrežavanje može postati most između hrvatske modne scene koja se ubrzano razvija i talijanskog modnog sustava koji postavlja globalne standarde. Upravo u tom spoju nastaje prostor u kojem hrvatski dizajn može dobiti novu vidljivost, tržišnu priliku i dugoročnu afirmaciju.