Ove sezone, među najistaknutijim modnim motivima ljeta, jedno se ime nezaustavljivo ističe – paisley. Vrtložni, psihodelični uzorak, koji je desetljećima bio neizostavni dio boho estetike, ponovno je preplavio modne piste, vintage dućane i ljetne ulice. No iza njegove dekorativnosti krije se bogata i višeslojna povijest: od svetog simbola u drevnoj Perziji do statement komada u kolekcijama vodećih dizajnera današnjice.
Paisley se ove godine ne vraća samo kao trend – on se reafirmira kao kulturni simbol, nositelj identiteta i snažan alat pripovijedanja kroz modu. Nosi se na šalovima zavezanima kao topovi, na svilenim suknjama koje lepršaju na ljetnim festivalima, ali i na vrhunskim dizajnerskim komadima koji pričaju priče o nasljeđu, migracijama i reinterpretacijama.
U doba kada modna publika iznova otkriva stare trikove za borbu protiv vrućina, šalovi postaju ključni komad garderobe. Vezani kao bandeau top, omotani oko struka, upleteni u kosu ili vezani za torbicu – svilenkasti komadi s prepoznatljivim, spiralnim ornamentima zavladali su od ulica New Yorka do festivalskih polja Glastonburyja. A upravo je paisley, sa svojim vrtložnim, gotovo hipnotičkim uzorkom, postao najdominantniji print ovog ljeta.
No paisley je daleko više od privremenog trenda. Njegova povijest seže stoljećima unatrag – sve do drevne Perzije, gdje je bio poznat pod nazivom boteh ili buta. Ovaj simbol nalik kapljici često se uspoređivao s oblikom čempresa – drva koje simbolizira život, vječnost i otpornost. Nosio je dublje značenje: spiritualnost, dostojanstvo i trajnost u svijetu podložnom promjenama. S vremenom je motiv putovao kroz Aziju, obogaćujući tkanine Kašmira i sjeverne Indije, gdje je postao dio lokalne tekstilne tradicije i ukorijenio se u obredima i svakodnevnom životu.
U 19. stoljeću, paisley je stigao i do Europe, zahvaljujući britanskim kolonijalistima koji su ga donijeli iz Indije i počeli masovno proizvoditi njegove replike u škotskom gradiću Paisley – čime je uzorak dobio i svoje zapadno ime. Njegova popularnost je eksplodirala, osobito među viktorijanskim damama, a pravi preporod doživio je 1960-ih i 1970-ih, kada su ga u svoje psihodelične garderobe uključili Beatlesi, Jimi Hendrix i kasnije David Bowie. Od hipija do rockera, paisley je postao simbol pobune, slobode i izražavanja kroz odjeću.
U 21. stoljeću, uzorak ponovno osvaja – ali na novi, suvremeniji način. Britansko-iranska dizajnerica Paria Farzaneh koristi tradicionalnu iransku tehniku tiska ghalamkar kako bi paisley motiv uključila u svoje suvremene kolekcije ulične mode. Za nju, to je ne samo estetski izbor, već i snažna izjava o identitetu i naslijeđu. „To je print koji postoji u svakom iranskom kućanstvu“, ističe Farzaneh. „Osjećam se ukorijenjeno svaki put kad ga koristim.“
Na modnim pistama, brendovi poput Etro, koji je paisley stavio u samo srce svog vizualnog jezika od 1968., ove sezone ponovno slave njegovu bogatu ornamentiku. Junya Watanabe, Armani i Kiko Kostadinov uključili su ga u svoje kolekcije za proljeće/ljeto 2026., dajući mu novu energiju – bilo kroz pidžama-topove, lepršave kimone ili fluidne muške siluete. Posebno je upečatljiv viralni top od bandane iz Miu Miu kolekcije, kojeg su nosile Kylie Jenner, Doechii i Gigi Hadid – sada dostupan i u paisley varijanti.
Tržište vintage mode također je zabilježilo porast interesa. Na eBayu raste potražnja za starinskim paisley komadima, dok je Depop izvijestio o porastu pretraživanja od 110 % u samo šest mjeseci. Stilistica Amy Bannerman preporučuje da svi koji žele eksperimentirati s motivom započnu upravo s vintage svilenim muškim šalovima ili raskošnim ogrtačima koje se lako može pretvoriti u haljinu ili top.
U međuvremenu, veliki brendovi poput Zimmermanna, Valentina i Tory Burcha u svojim resort kolekcijama oslanjaju se na bogatu boemsku baštinu ovog uzorka, dok neovisni dizajneri koriste paisley kako bi ispričali osobne, političke i kulturne priče.
U svojoj srži, paisley ostaje ono što je oduvijek bio – simbol kretanja, pripadnosti i priče. Svaki zavoj i spirala u motivu nosi slojeve značenja, svaki otisak je trag putovanja, povijesti i identiteta. Možda ga danas ponovno otkrivamo zbog njegovog vizualnog šarma ili trendi prizvuka, ali prava snaga paisleya leži u njegovoj sposobnosti da premosti razlike između prošlosti i sadašnjosti, istoka i zapada, osobnog i univerzalnog.
Tkanina koja je nekoć ležala uredno složena u ladici jedne bake danas živi na Instagramu, modnim pistama i ulicama svijeta. I dalje se nosi, okreće, veže i preoblikuje – s istom strašću kao i nekad. Paisley nije samo uzorak. On je priča koja traje.