Anna Wintour: Hladna ruka mode koja je oblikovala cijeli svijet

Godinama je bila sila koju se nije moglo probiti. Anna Wintour – žena iza sunčanih naočala, u prvom redu svake važne modne revije – definirala je modu, ali i čitavu jednu kulturu. Sada, nakon gotovo četiri desetljeća na čelu američkog Voguea, Wintour odlazi. Njezino naslijeđe? Zapanjujuće i neizbrisivo.
Vidi originalni članak

U njezinom pogledu uvijek je bila izvjesna hladnoća – ne zato što bi se mogla opisati kao bešćutna ili distancirana na način koji bi ukazivao na odsutnost osjećaja, već zato što je ta hladnoća bila dio maske, oklopa koji je s godinama izbrusila do savršenstva. Anna Wintour, žena koja je gotovo četiri desetljeća vladala američkim izdanjem magazina Vogue, povlači se s pozicije glavne urednice – ne naglo, ne dramatično, ne uz fanfare i suze – već onako kako se povlače istinske vladarice: tiho, dostojanstveno, s osmijehom koji ne otkriva previše, ali govori sve.

Njezina je prisutnost definirala kraj dvadesetog i početak dvadeset prvog stoljeća u modi. Sjedila je u prvom redu svake važne revije, ne trepnuvši dok bi se modeli nizali ispred nje. Bila je u tišini moćnija od najglasnijih glasova, a njezin sud donosio je nevidljivu presudu – odobrava li ili ne, postoji li potencijal ili se karijera upravo ruši u tišini.

Rođena 1949. godine u Londonu, Anna Wintour odmalena je bila uronjena u svijet medija. Njezin otac, Charles Wintour, bio je cijenjeni urednik britanskog Evening Standarda – čovjek poznat po svojoj strogoći, distanci i analitičkom umu. Bio je figura koju se poštovalo, ali rijetko tko se usudio reći da ga je volio u tradicionalnom smislu. Upravo je taj suzdržani odnos prema emocijama oblikovao Annu u osobu koja je emocije držala pod kontrolom, uvijek skrivene iza savršeno skrojenih Chanelovih jakni i tamnih naočala koje su postale njezin zaštitni znak.

Majka joj je bila Amerikanka, liberalnog duha i aktivna u humanitarnom radu, što je Anni možda dalo dozu empatije koju nije uvijek bilo lako uočiti, ali se povremeno probijala u njezinim postupcima – kao kada bi pružila priliku mladim, nepoznatim dizajnerima, vjerujući u njihovu viziju čak i kad bi se ostatak industrije kolebao.

Anna nikada nije bila dijete koje slijedi pravila. S petnaest godina već je nosila mini suknje i ulazila u modne butike s pogledom osobe koja zna točno što želi, a što nikako ne dolazi u obzir. Nije završila formalno obrazovanje – napustila je školu i kratko pohađala tečaj mode koji joj je, kako je sama kasnije rekla, bio previše akademski i premalo intuitivan. Moda se, prema njezinu mišljenju, nije učila – moda se osjećala, disala, živjela.

Svoju karijeru počela je u britanskom Harper’s & Queen magazinu, gdje je brzo privukla pažnju kao mlada žena s iznimnim osjećajem za stil i nultom tolerancijom na osrednjost. Bilo je jasno da nije došla promatrati – došla je stvarati, mijenjati, voditi.

Preseljenje u New York početkom osamdesetih bio je ključni trenutak u njezinoj karijeri. U tadašnjem Condé Nastu, korporaciji koja je vladala luksuznim magazinima, Anna je došla kao nešto novo i uznemirujuće. Njezina britanska hladnoća, oštro oko i nepopustljiva urednička ruka brzo su je istaknuli u moru urednika koji su, do tada, balansirali između estetike i komercijale.

Godine 1988. imenovana je glavnom urednicom američkog Voguea i odmah pokazala da neće igrati po starim pravilima. Prva naslovnica pod njezinim vodstvom prikazivala je izraelski model u trapericama i dizajnerskoj jakni – fotografija slučajno uhvaćena na setu, razbarušena kosa, osmijeh u pokretu, kadar koji nije bio savršen, ali je bio stvaran. Bila je to simbolična poruka: Vogue ulazi u novo doba, doba Anne Wintour, gdje se granice između visoke mode i uličnog stila brišu, a ženska samouvjerenost postaje srž vizualne estetike.

Kroz godine, Wintour je izgradila reputaciju žene koju je nemoguće impresionirati površnošću. Dolazila bi na posao svaki dan u isto vrijeme, prolazila hodnicima Voguea bez riječi, a kad bi sjela u svoju uredsku fotelju, svi bi znali da kreće dan odlučivanja. Njezin način komunikacije bio je kratak, konkretan, bez suvišnih uljepšavanja. Rijetko bi pohvalila nekoga, ali kad bi na dokumentu stajao kratak „AWOK“, znalo se da je tekst ili fotografija prošla njezin strogi filter.

Za mnoge je bila zastrašujuća – bivši zaposlenici često su u intervjuima opisivali osjećaj tjeskobe koji bi ih obuzeo kada bi dobili zadatak prezentirati nešto Anni osobno. Ipak, gotovo svi su priznavali isto: njezina je kritika uvijek bila na mjestu, uvijek precizna, i što je najvažnije – motivirala je na izvrsnost. Uostalo, upravo je ona bila inspiracija za Mirandu Priestly u filmu Vrag nosi Pradu.

Wintour je bila prva koja je slavne osobe počela stavljati na naslovnice modnih magazina, svjesna da modna industrija više nije zatvoreni svijet elite, već da u novu eru ulazi kao dio šire kulturne konverzacije. Uvjerila je tada još trudnu Demi Moore da pozira gola, stavila političarke, pjevačice i glumice u couture haljine i time redefinirala značenje glamura – on više nije bio rezerviran samo za supermodele, već za žene koje su oblikovale svijet oko sebe.

Kao umjetnička direktorica Met Gale, pretvorila je ovu njujoršku dobrotvornu večeru u spektakl koji nadmašuje sve crvene tepihe Hollywooda. Svaki gost, svaka haljina, svaki tematski koncept prolazio je kroz njezin filter. Bila je kustosica estetike vremena, živi algoritam dobrog ukusa.

No njezina vladavina nije prošla bez kritika. Zastupnici prava životinja optuživali su je zbog promicanja krzna, a unutar redakcije mnogi su ukazivali na manjak raznolikosti. Godine 2020., nakon vala prosvjeda protiv rasne nepravde, Wintour je uputila javno pismo isprike zaposlenicima Voguea, priznajući da redakcija nije uvijek bila uključiva i da su se neke objave mogle doživjeti kao uvredljive. Bio je to rijedak trenutak ranjivosti, gotovo šapat samorefleksije u karijeri obilježenoj samopouzdanjem bez pukotina.

Sada, u ljeto 2025., Anna Wintour službeno napušta poziciju glavne urednice američkog Voguea. Zadržat će svoju ulogu u Condé Nastu, ali simbolički je to kraj jedne ere. Urednica koja je godinama krojila što će se nositi, tko će postati zvijezda, a tko će biti zaboravljen, odlučila je napraviti korak unatrag.

I dok neki nagađaju tko će je naslijediti, tko će ispuniti njezinu praznu stolicu u prvom redu revija i donijeti novi smjer Vogueu, jasno je da će bez obzira na to tko dođe – Anna Wintour ostati prisutna kao duh, kao mjerilo, kao središnja točka suvremene modne povijesti.

Pokriveno tijelo vraća se u fokus: Čedni trendovi stižu kroz zanimljivu estetiku zatvorenog kroja i slojevitost
'Bila sam u uredu, imala sam dugu košulju, a za izlazak nakon posla sam samo promijenila košulju'
Zgodna politologinja savršeno spaja eleganciju i ležernost: 'Svijetle boje najviše nosim tijekom ljeta'

Pogledajte na Diva.hr
Vezani članci
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".