'Hello, my name is Paul Smith’ ime je izložbe kojom se u londonskom Design Museumu od 15. studenog 2013. sve do ožujka 2014. pokazivao rad modnog dizajnera Paula Smitha, njegov svijet inspiracije, inteligencije, suradnji i stvaranja. Postavom je prikazan uspon jedne od vodećih svjetskih modnih marki, od prvog butika površine 12 četvornih metara u siromašnoj uličici Byard Lane u Nottinghamu do današnjih međunarodnih uspjeha. Velik dio izložaka dolazi iz privatne arhive, a izložbom se pokazala dizajnerova kreativna intuicija te uvid u veličanstveni um Paula Smitha.Sir Paul Smith engleski je modni dizajner, čiji se rad temelji na dizajnu muške odjeće. Kraljica Elizabeta II., nakon gotovo tri desetljeća njegova rada, 2000. godine proglasila ga je vitezom te je zaslužio titulu sir. Ipak, najpoznatiji je po svom printu lako prepoznatljivih raznobojnih okomitih prugica.
Sa 15 godina napustio je školovanje. Kako nije imao nikakvih kvalifikacija, davnih 60-ih godina prošlog stoljeća Paul je prihvatio posao pomoćnika koji mu je otac Harold Smith našao u nottinghamskom skladištu odjeće. Šef skladišta bio je njime jako zadovoljan pa je napredovao, dospio u showroom te na kraju postao i buyer sa samo 17 godina. No kako je bio strastveni biciklist, pridružio se klubu Beeston Road i postao – profesionalni biciklist. No doživio je strašnu nesreću i avanturama na dva kotača bio je kraj. Šest mjeseci nakon nesreće, slučajno je upoznao mlade ljude koji su studirali umjetnost te shvatio da želi postati dio tog šarenog svijeta ideja, uzbuđenja i mode. Razgovarali su o Pietu Mondrianu, Andyju Warholu, Oskaru Kokoschki i Davidu Baileyju, slušali glazbu Rolling Stonesa i Milesa Davisa... I tako se Paul zaljubio u umjetnost – i modu. Dizajner uvijek ističe da je upravo taj susret bio presudan za njegovu karijeru.
Godine 1967. napustio je roditeljsku kuću te počeo živjeti s djevojkom Pauline Denyer koja je na Royal College of Art upravo bila diplomirala dizajn. Godine 1970. Paulov prijatelj odlučio je otvoriti modni butik u Nottinghamu, a on mu je odlučio pomoći. Smith je pronašao prostor, uredio prodavaonicu te vodio butik. Nedugo zatim Paul se osamostalio te otvorio svoj prvi butik Paul Smith Vetement Pour Homme u Nottinghamu, uz veliku podršku svoje tadašnje djevojke, sadašnje supruge Pauline Denyere. I to sa samo 600 funti ušteđevine. Već je tada njegov dizajnerski rukopis bio osobit i prepoznatljiv – imao je 24 godine, nosio ružičastu boju i čizme s uzorkom reptila. No mali grad poput Nottinghama očito nije bio spreman za genijalca kakav je bio Paul Smith. Prodavaonica je bila otvorena samo petkom i subotom, a mjesečna je renta bila je veća od prihoda. Ostatak tjedna Paul je radio kao stilist, dizajner izloga i krojač. Navečer je išao na tečaj modnog dizajna. Govorili su mu da izgleda kao žena, ali ništa ga nije moglo omesti u nakani da se bavi onim što je želio. U banci u Nottinghamu pokušao je dobit kredit od 5000 funti za razvoj posla, ali su ga odbili jer je imao dugu kosu i nosio crveni šal oko vrata. No uz pomoć supruge Pauline diplomirao modni dizajn, a 1976. godine prvi je put dizajnirao mušku kolekciju odjeće pod oznakom Paul Smith. Ta je kolekcija predstavljena u Gradu svjetlosti, a u Parizu je prvi put vidio i haute couture reviju Yvesa Saint Laurenta, kojem se divio.
Paul Smith se 1979. godine preselio u London i na Covent Gardenu otvorio prvi butik u prijestolnici. Mirisao je na Diorov Eau Sauvage kako bi prikrio žestok vonj svoga afganistanskog hrta, koji nije izlazio iz prodavaonice. Godine 1984. zapeo je za oko Japancima, koji britanski dizajn Paula Smitha obožavaju. A Paul je i danas potpuno uključen u proces dizajniranja svih kolekcija: dolazi u trgovine, razgovara s kupcima, sam bira tkanine... Svaki njegov butik, od šokantno ružičaste zgrade na Aveniji Melrose u Los Angelesu do prostora u Tokiju, u središtu kojeg je japanski vrt, posebno je uređen, pun knjiga (osobito se ističe prvo izdanje autobiografije Cecila Beaton), nakita, umjetnina i antikviteta.
Godine 1998. Paul je dizajnirao svoju prvu žensku kolekciju. Naime, shvatio je da 15 posto njegove muške kolekcije – pokupuju žene. Jer žene su hrlile u njegove prodavaonice i birale mušku odjeću najmanjih veličina – za sebe.Golem uspjeh ovaj dizajner svjetskoga glasa može zahvaliti i svojoj sposobnosti da radi dva kolosijeka – dizajnerskom i trgovač-kom.
Skroman i nenametljiv, i na glamurozni svijet mode gleda objektivno, bez mistificiranja. „Ovo je samo odjeća“, kaže te dodaje da dizajnira i proizvodi odjeću koju bi i sam nosio, jednostavnih linija i krojeva. Smith želi da ljudi koji kupe njegov proizvod dobiju kvalitetu, i tu nema nikakve filozofije. Zato je i skovao frazu koja najbolje opisuje njegov dizajn, stil i ukus - “Klasičan sa zaokretom”. A kako to postiže, otkrio je sam: – Uzmite ručno rađenu odjeću po mjeri i klasična odijela, tome dodajte malo boje, cvjetni uzorak, svilu u jarkim bojama, pulovere s V izrezom i dobit ćete nešto ludo.
No neki su kritičari i stilisti, s druge strane, njegov dizajn nazvali dosadnim i previše sigurnim. Kombiniranje klasičnog i netipičnog omogućuje njegovim klijentima da kupuju odjeću koja je u isto vrijeme i tradicionalna i inovativna.Paul Smith, poznato je, strastveni je kolekcionar svega i svačega – odjeće, magneta, marioneta, ručno uvezenih knjiga... Stoga mu mnogi daju darove. Tako je na dar dobio jaknu atletičara Usaina Bolta, torbe s likom glazbenice Patti Smith, na desetke plišanih zečeva jer je jednom izjavio da mu upravo ta životinjica donosi sreću. Tako su mu jednom, ispričao je, uoči revije u Parizu u garderobu donijeli – živog zeca.
- Bilo je to neponovljivo iskustvo. - otkrio je Smith. Danas brend Paul Smith ima 12 različitih podbrendova, poput posebnog brenda za žene, traper-kolekcije, cipele, nakit, satove, parfeme, tepihe... Sve što dizajnira u Nottinghamu i Londonu proizvodi se isključivo u Engleskoj i Italiji, dok su materijali koji se koriste uglavnom iz Italije, Britanije i Francuske. Paul Smith je globalni brend, a prodaje se u više od 200 prodavaonica diljem svijeta. Paul kaže kako je tajna njegova uspjeha, za razliku od drugih umjetnika, to što on “razlikuje i zna poslovne kodove”. Napisao je i knjigu o svojim inspiracijama a kako strastveni fotograf istaknuo se serijom portreta baletana The Royal Balleta.
Smith priznaje kako ponekad pomisli da se u životu okušao baš u svemu i da više nema želja, a onda osjeti novo uzbuđenje. “Opsesivna potraga za statusom, bogatstvom i moći u suvremenom svijetu bacila je stare dobre ambicije na dno. Tome su osobito pridonijeli bankari, kod kojih je ambicija isto što i pohlepa. Žalim zbog toga jer vjerujem da ambicija može biti dobra i zdrava – naglašava Britanac. U modnom dizajnu Paul Smith je već 40 godina i još je ikona muškog odijevanja. Čak bismo se usudili reći da ima sposobnost predviđanja, i to ne samo u modnim trendovima već i u širem kontekstu pop-kulture. Uspijeva mu ono što rijetko kome uspijeva – povezati smisao za humor i nestašluk s ljubavlju prema tradiciji i klasicima.
Unatoč početnim financijskim problemima na početku karijere, postao je biznismen zavidnih sposobnosti. No priznaje da je i sada nervozan kao poslovni čovjek i opušten kao dizajner. Taj nervozni biznismen otkriva i da ima problema s opuštanjem. – Najteži su mi godišnji odmori. Doista ne znam što se od mene očekuje da radim tijekom odmora pa stalno zivkam svoje cure u ured i pitam ima li što nova. Rad ne doživljavam kao rad, već kao normalan dio života. Važno je biti skroman i dobar u onome što radiš – poručuje Smith. Međutim, trebalo je puno više od skromnosti i dobrog dizajna da bi se izgradilo modno carstvo poput onoga Paula Smitha. Dobri poslovni običaji, nos za sljedeći trend, pojavljivanje u pravo vrijeme na pravom mjestu, kvalitetni materijali... sve je to imalo bitnu ulogu u životnoj i kreativnoj priči ovog britanskog dizajnera.