Stoljeće bočice koju svi znaju

FOTO: Getty FOTO: Getty FOTO: Getty
1915. godine čelnici Coca-Cole, tvrtke s tada 30-godišnjom tradicijom, zadali su dizajnerima da stvore bočicu toliko različitu od ostalih da je se može prepoznati i dodirom. I evo je danas, jednako inspirativne.
Vidi originalni članak

Dizajn toliko različit od svega postojećeg da se od drugih može razlikovati i u mraku, toliko jedinstven da se može prepoznati dodirom, toliko originalan da se može identificirati čak i po razbijenim dijelovima na tlu. Početkom 20. stoljeća, kada je većina bezalkoholnih pića pakirana u jednostavne ravne boce, ovako je glasila direktiva koju su u studenom 1915. potencijalnim dizajnerima odaslali čelni ljudi Coca-Cole, u to doba tvrtke s tradicijom dugom 30 godina. Od ukupno 16 radova pristiglih na natječaj, samo je jedna ponuda zadovoljila uistinu visoke kriterije, a riječ je o boci koju su dizajnirali Alexander Samuelson i Earl R. Dean, djelatnici kompanije Root Glass iz gradića Terre Haute u saveznoj državi Indiani. Inspirirani crtežom zrna kakaa, napravili su prvu verziju contour boce, zaobljenu, blago izvijenog oblika, s udubljenjima. Vrlo brzo kompanija je upravo njihovo rješenje pustila u promet, a ostalo je, uistinu, povijest. Malo modificirana u odnosu na prvobitnu ideju, contour boca postaje neprijeporni simbol inovacije u dizajnu, jedna od rijetkih formi ambalaže koja je registrirana kao trademark, zaštitni znak. U savršenstvu njezina oblika vodeći svjetski dizajneri i umjetnici danas nalaze inspiraciju, a kreativne kampanje za Coca-Colin brend s contour bocom reflektiraju vremena koja su se mijenjala.

Coca-Cola postaje prvi pravi globalni brend, najpoznatije piće na svijetu, ujedno i druga najpoznatija riječ na svijetu – odmah nakon riječi O.K. I danas je Coca-Cola bez premca najprepoznatljiviji svjetski brend koji prepoznaje čak 94 posto svjetske populacije: usporedbe radi, manji postotak pučanstva zna tko je bio Isus Krist. Zahvaljujući svojim neponovljivim oblinama i originalnom obliku, ova boca postala je globalna ikona koja tijekom cijelog stoljeća svog postojanja inspirira umjetnike iz područja filma, dizajna i svih primijenjenih umjetnosti. Rashlađena Coca-Cola u staklenoj bočici podjednako je bila neodoljiva za zvijezde filmskog platna, državnike, znanstvenike i poslovne ljude baš kao i za svakog drugog posve običnog korisnika.

Prva bočica Coca-Cole na hrvatskom tržištu pojavila se 1968. godine s linije punionice u Sachsovoj ulici u Zagrebu: punionica se tada praktički nalazila na livadi. Coca-Cola i njezine marke nezamjenjiv su dio hrvatske svakodnevice, a u prilog tome govore i brojke: Hrvati godišnje u prosjeku popiju 130 bočica različitih Coca-Colinih napitaka. Treba reći i to da je, još ne tako davno, zbog sve brojnijih kampanja koje upozoravaju na štetnost gaziranih pića i prekomjernog unosa šećera u organizam kompanija živjela svoje najteže dane. Dodavanje novih okusa, eliminacija šećera i milijuni utrošeni u oglašavanje uspjeli su tek lagano ublažiti pad, a onda se netko u australskoj podružnici ove američke tvrtke sjetio vjerojatno najjednostavnije kampanje u povijesti. Na boce Coca-Cole umjesto loga tvrtke dodana su osobna imena. Samo u devet mjeseci na društvenim mrežama objavljeno je više od 500.000 fotografija Coca-Cole s osobnim imenom i hashtagom #shareacoke čime je kompanija vratila cool status među mlađom populacijom. Nakon uspjeha s osobnim imenima, iz tvrtke su u 80 zemalja diljem svijeta izbacili i seriju boca Coca-Cole s generičkim nazivima i opisima poput: “obitelj”, “šašava”, “zaljubljena”, “prijatelj”, koje su

također doslovno planule. U svih 80 zemalja u kojima je Coca-Cola pokrenula kampanju zabilježen je znatan rast prodaje.

Stoti rođendan, stoga, protječe uistinu u slavljeničkom i pobjedničkom ritmu. Neke od najvećih zvijezda u povijesti glazbe i filma poput Marilyn Monroe, Elvisa Presleya i Raya Charlesa, Salvadora Dalija i Andyja Warhola, ali i predstavnik nove generacije superstarova, megapopularni švedski DJ Avicii, ovih su dana oživjeli okom kamere u društvu Coca-Coline bočice. Ove fotografije postale su dijelom globalne kampanje kojom CocaCola širom svijeta obilježava sto godina od nastanka contour boce. Ideja da upravo ove fotografije budu upotrijebljene za obilježavanje tog velikog jubileja proistekle su upravo iz želje da se prikaže na koji način Coca-Cola povezuje različite generacije širom svijeta, pružajući svima isti užitak i doživljaj sreće. Upravo zato što svojim oblikom i duhom nostalgije koji nosi nastavlja inspirirati umjetnike širom svijeta, kompanija je odlučila proslaviti obljetnicu nizom kulturnih događaja.

Prvi u nizu otvoren je u Muzeju visoke umjetnosti u Atlanti, u kojem je priređena izložba pod nazivom “Coca-Cola boca: američka ikona slavi 100. rođendan”, koja se sastoji od četiri dijela i slavi Coca-Colinu bocu i njezino posebno mjesto u svijetu umjetnosti, dizajna i trgovine koje ima više od stoljeća. Prvi put dosad izložene su dvije originalne slike Coca-Coline boce Andyja Warhola, a uz njih i više od stotinu originalnih umjetničkih djela i fotografija inspiriranih ovom bocom. Izložba također obuhvaća originalne prototipove i skice čuvene boce. Također, kompanija je, u povodu jubileja, zajedno sa svjetski poznatim fotografom i redateljem Davidom LaChapellom snimila videospot “Together”, u kojem su ruke svih rasa zajednički pokušavale reproducirati oblik kultne boce. I nema tu više neke tajne: tajna je, i danas, samo još Coca-Colina formula, koja nikada nije procurila u javnost. Krajem 2011. godine činilo se da će biti drugačije, nakon najava da će kompanija prvi put izložiti tajnu formulu na temelju koje nastaje njezin najpoznatiji napitak. No, posjetitelji izložbe u muzeju Svijet Coca-Cole u Atlanti stigli su samo na korak do tajne: tada je izložena samo metalna kutija u kojoj se čuva recept. Ipak, i to je bio velik korak jer kutija još od 1925. nije izašla iz sefa u banci u Atlanti u kojem se čuva.

Za sve je “kriv” mladi liječnik John Pemberton koji je s diplomom kemičara krenuo u Columbus, u kojem je otvorio trgovinu u kojoj je mogao eksperimentirati, no njegov najveći san bio je stvoriti originalan proizvod. Tako je već 1885. godine osmislio tonik, French Wine Cola, vrlo sličan današnjoj Coca-Coli. S vremenom je Pemberton iz tonika izbacio alkohol, dodao druge biljne esencije i tako dobio novi sirup bez imena, koji je prije svega liječio glavobolju. Kako je već bio u poodmaklim godinama, počeo je tražiti partnera, a jedini koji je naslutio veliki potencijal Coca-Cole bio je Asa Candler, mlad i ambiciozan trgovac iz Atlante. Poslije Pembertonove smrti uspio je postati jedini vlasnik Coca-Cole: otkupio je čitavu opremu za proizvodnju napitaka i tajnu formulu za samo 1200 dolara, plus 500 dolara koliko je dao za pokop staroga ljekarnika. Već 1890. godine napustio je sve ostale poslove kojima se bavio, da bi se potpuno posvetio uspjehu napitka. Zajedno s bratom i nekoliko prijatelja iste je godine osnovao društvo koje postoji i danas, The Coca Cola Company. Međutim, tajna formula iz laboratorija ljekarnika Johna Pembertona iz 1886. godine ostat će tajna i dalje, samo je užitak pri pogledu na bočicu i konzumaciji njezina sadržaja zauvijek javan.

Pogledajte na Diva.hr
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".