Sve je započelo 2003. godine u Melbourneu, u Australiji, tijekom opuštenog razgovora uz pivo. Dvojica prijatelja, Travis Garone i Luke Slattery, primijetili su kako su brkovi, nekada neizostavan modni detalj, potpuno nestali s lica muškaraca. Kroz šalu su se zapitali mogu li ih vratiti u modu. Inspirirani majkom prijateljice koja je prikupljala sredstva za borbu protiv raka dojke, odlučili su svojoj ideji dati dublji smisao. Povezali su puštanje brkova s podizanjem svijesti o muškom zdravlju, prvenstveno raku prostate. Pozvali su 30 prijatelja da se pridruže izazovu i tijekom studenog puste brkove, a svaki sudionik donirao je simboličnih deset dolara. Nisu ni slutili da su upravo pokrenuli globalnu revoluciju.
Već sljedeće godine, ideja je prerasla u ozbiljan projekt. Osnivačima su se pridružili Adam Garone i Justin Coghlan, koji su pomogli formalizirati koncept. Registrirali su tvrtku Movember, izradili internetsku stranicu i proširili priču izvan Melbournea. Te 2004. godine, 450 sudionika, poznatih kao "Mo braća", prikupilo je 54.000 australskih dolara. Cjelokupan iznos doniran je Australskoj zakladi za rak prostate (PCFA), a taj ček postao je najveća pojedinačna donacija koju je zaklada ikada primila. Bio je to jasan znak da je brk postao puno više od modnog dodatka – postao je simbol nade i promjene.
Brk se pokazao kao savršen alat za pokretanje razgovora. Postao je "dlakavi, hodajući jumbo plakat" za muško zdravlje. Dok su ružičaste vrpce simbol borbe protiv raka dojke, brk je postao vizualni okidač za teme o kojima muškarci tradicionalno nerado govore. Kada muškarac u studenom pusti brkove, neizbježno slijedi pitanje: "Zašto puštaš brkove?". To pitanje otvara vrata razgovoru o raku prostate, raku testisa i, što je iznimno važno, mentalnom zdravlju i prevenciji samoubojstava. Sam naziv pokreta, "Movember", nastao je spajanjem australskog slenga za brkove ("mo") i mjeseca studenog ("November"), a njegova misija sažeta je u krilatici: "promijeniti lice muškog zdravlja".
Ono što je počelo kao lokalna inicijativa, brzo se proširilo svijetom. Danas se Movember službeno obilježava u više od 20 zemalja, a pokret je privukao više od šest milijuna sudionika. Fokus se proširio s raka prostate na rak testisa, najčešći rak kod mladih muškaraca, te na gorući problem mentalnog zdravlja. Podaci su alarmantni: na globalnoj razini, tri od četiri samoubojstva počine muškarci, a svake minute jedan muškarac oduzme si život. Movember se aktivno bori protiv ove krize financiranjem programa podrške i razbijanjem stigme koja muškarcima brani da potraže pomoć.
Revolucija u istraživanju i podršci
Tijekom dva desetljeća, Movember je prikupio više od 1,5 milijardi dolara i financirao preko 1300 inovativnih projekata diljem svijeta. Utjecaj je mjerljiv i konkretan. Sredstvima Movembera financiran je prvi svjetski projekt mapiranja genoma raka prostate, što je proširilo razumijevanje bolesti. Znanstvenici su otkrili da postoji više od 25 različitih vrsta raka prostate, a podržana su i istraživanja koja su dovela do odobrenja novih, preciznih lijekova poput Olapariba. Osim borbe protiv raka, pokret je pokrenuo i brojne inicijative za mentalno zdravlje, poput australske TV serije "Man Up" koja se bavi stereotipima muškosti i uzrocima samoubojstava, te je omogućio besplatne seanse kognitivno-bihevioralne terapije za muškarce u Australiji.
Više od brkova: Uključiti se mogu svi
Iako je brk zaštitni znak pokreta, sudjelovati mogu svi, bez obzira na spol. Žene, poznate kao "Mo sestre", imaju ključnu ulogu u širenju svijesti i prikupljanju sredstava. Postoji nekoliko načina za uključivanje. Prvi je, naravno, puštanje brkova tijekom 30 dana studenog. Drugi je "Pokreni se za Movember", izazov u kojem sudionici hodaju ili trče 60 kilometara tijekom mjeseca – simboličan broj koji predstavlja 60 muškaraca koje svijet izgubi zbog samoubojstva svakog sata. Treća opcija je organizacija vlastitog događaja, poznatog kao "Mo-ment", ili jednostavno doniranje sredstava Zakladi Movember. Najvažniji doprinos je poticanje muškaraca u vlastitom životu na redovite liječničke preglede. Ironično, suosnivač Adam Garone nedavno je i sam bio suočen s dijagnozom raka, što je samo potvrdilo ključnu poruku pokreta: rano otkrivanje spašava živote.