OSEBUJNI PARFEMI KOJI NADILAZE STEREOTIPE
Iva Babaja, predsjednica Svjetskog udruženja dizajn Icograda
Diplomirana slikarica i grafička dizajnerica kaže da se u parfeme zaljubila u srednjoj školi uz roman “Parfem” Patricka Süskinda, a kao studentica je nakon razgovora s jednim parfumerom ustanovila da i sama “ima nos” za prepoznavanje esencija. - Fascinirana sam arhitekturom parfema, akordima i nijansama, uspoređujem ih s glazbenom partiturom ili kompozicijom vina. I sama izrađujem parfeme, jednog sam poslala velikom kritičaru parfema Luci Turinu koji me nakon toga oduševljen nazvao i rekao je da bočicu mog mirisa drži pokraj kompjutora - to mi je bio jedan od najljepših komplimenata u životu. U mom je blagdanskom izboru Caron, Nuit de Noël, kojeg je 1922. kreirao Ernest Daltroff. Volim ga zato što je božićnoj noći posvećen na nestereotipan način. Božić većina poistovjećuje s mirisom bora, cimeta, đumbira... a Nuit de Noël miriše kao emocija slavlja, poput čaše šampanjca uz vatromet nad Parizom koji promatrate s elegantnog balkona, umotani u krzno. Ali ispod pomalo retro oblaka ruže krije se nešto mračnije. Na prvi “njuh” miris je puderast s zelenim notama, no najljepši je dio stapanje anisa, vanilije i ylang-ylanga u nešto poput ušećerenog voća. “Angel” Thierryja Muglera jedan od onih parfema koje ili obožavate ili mrzite. Premda će vas na prvi udah vjerojatno odbiti gotovo “zaglušujuća” slatkoća šećerne vune i čokolade, Angel je zapravo duboko subverzivan i ciničan, u njemu nema ničeg sentimentalnog. Ispod slatkoće krije se muževni sloj pačulija, drvenastih i gotovo kožnih nota. Još je veće iznenađenje miris kamfora (da, onaj protiv moljaca iz bakinog ormara). Lanvinov Arpège klasično je i neodoljivo sofisticirano remek-djelo kojeg je kreirao André Fraysse 1927. Srce parfema od jasmina, ruže, ylang-ylanga, irisa, klinčića i tuberoze počinje zračiti odmah zahvaljujući aldehidima koji su se u to vrijeme pojavili u parfemskoj industriji. Klasična elegancija u svom najluksuznijem izdanju i predivnoj Art Deco bočici.
RASKOŠNO CVJETNO SLAVLJE ŽENSTVENOSTI
Žaneta Rodić, vlasnica prestižne zagrebačke parfumerije Institut Parfumeur Flores
U blagdansko vrijeme možemo se “ušuškati” ne samo dekicama i toplim šalovima nego i parfemima koji nas vesele, s njima putujemo ili evociramo uspomene. Parfemski klasici uvijek su u modi, kaže Žaneta. Među njezinim je preporukama Eternity, miris Calvina Kleina. - To je simbol vječnog obećanja, ljubavi i besmrtnosti. Nastao je kao kreacija za vjenčanje Calvina Kleina, a naziv parfema inspiriran je prstenom kojeg je kralj Edward VIII ponudio Wallis Simpson, a kojeg je kasnije Calvin Klein kupio na aukciji za njegovu tadašnju suprugu Kelly Proctor. Jedan od najcjenjenijih parfemskih kritičara Luca Turin naziva ga glasnom ružom i apsolutno je u pravu. Eternity nosi rukopis parfumerke Sophie Grojsman, kojoj je ruža najdraži cvijet, a koja stoji iza mnogih poznatih parfema: Lancome Tresor, Bvlgari Pour Femme, YSL Paris, Boucheron Jaipur. Youth Dew od Estée Lauder lansiran je 1953. a nosile su ga glamurozne Wallis Simpson, Gloria Swanson, Joan Crawford i Dolores Del Rio. Madonna ga navodno nosi i dandanas. Mirisom dominiraju ruža, narcis i lavanda, a agresivne note smole i prepoznatljivo malo voća karakteristike su ovoga parfema. Kako se miris smiruje, pojavljuju se klinčić i cimet te na kraju ambra i vanilija. Poznat je kao jedan od najseksepilnijih mirisa ikad stvorenih. Parfem Joy, kojeg je pariški modni dizajner Jean Patou lansirao 1930. kao najskuplji parfem na svijetu, postigao je golem uspjeh. Henri Alméras kreirao je Joy neposredno nakon pada burze koja je prouzročila Veliku depresiju u SAD-u. Prema priči, Jean Patou je rekao Almérasu da kreira ekstravagantan parfem kao odgovor na mračno raspolo-ženje koje je obuzelo Ameriku i zapadni svijet. Poput cvjetne lavine Istoka i Zapada (Majska ruža u skladu s jasminom iz Grassa), ovaj bogati floralni buket komponiran je s najluksuznijim prirodnim materijalima - za 30 g potrebno je 10.600 cvjetova jasmina i 336 ruža. Joy je izuzetan miris, klasičan, prekrasno balansiran, koji ženu obavija oblakom sofistikacije i prestiža.
EKSTRAVAGANTNI KLASICI
Romano Bolković, televizijski urednik i voditelj
O mojoj kolekcionarskoj strasti za parfemima dovoljno je reći da ih skupljam dovoljno dugo i imam ih u dovoljnom broju, da mi možete povjerovati na riječ - ako je do klasika, nenadmašna je kreacija Habit Rouge kuće Guerlain. Ako postoji parfem za kojeg strahujem da će ga prestati proizvoditi, onda je to Caronov Yatagan. Kad je riječ o modernim klasicima, postoji samo jedan parfem za kojega je čuveni Bertrand Duchaufour kazao da bi volio da ga je on kreirao: Dior Homme, djelo Oliviera Polgea. Čudesan je i Hinoki Antoinea Maisondieua, koji je Comme des Garçons radio za Monocle, i delikatna Nostalgia Eugenia Alphanderya. Ili Poivre Samarcande genija Jean-Claudea Ellene, za Hermèssence kuće Hermès. Ili Gaïac, Geoffreya Nejmana i Jeana Claudea Astiera, za M.Micallef. Ili: Duro, Nasomatto, nos Alessandro Gualtieri; Vetiver 46 Marka Baxtona za Le Labo; LM Patchouli Bohem. I, da ipak negdje zastanem: Clive Christian X, Geze Schöna, ili Jean-Paul Millet Lageov Iris Bleu Gris kuće Maître Parfumeur et Gantier, ili Dia Amouage, krunski dragulj omanske kraljevske parfumerije. Ali... Amber Aoud Roja toliko je ekstravagantan, da ga nosim samo po kući, jer mi nije na kraj pameti dijeliti toliki užitak s drugima. Mislite da se šalim? Provjerite.