U jednom zagrebačkom ateljeu, skrivenom od buke velikih trendova i sezonskih kolekcija, papir dobiva novu šansu. Ne kao površina za pisanje ili skiciranje, već kao glavni lik u stvaranju unikatnih vaza i zdjela. Iza brenda Tekstura Atelier stoji Antonela, kreativna snaga koja od recikliranih materijala oblikuje predmete trajne ljepote.
Kao studentica Kineziološkog fakulteta, svoj profesionalni i osobni fokus usmjerava na pokret i stvaranje, ali je upravo kroz rad rukama pronašla dublji oblik izraza – papir mâché tehniku.
– Iza Tekstura Ateliera stojim ja – Antonela, kreativka s ljubavlju prema ručnom radu i stvaranju unikatnih predmeta od papira. Trenutno sam apsolventica na Kineziološkom fakultetu u Zagrebu, no svoju strast sam pronašla u stvaranju vlastitim rukama, dajući papiru novi život kroz papier mâché tehniku – otkrila nam je.
Kao i mnogi mali brendovi, i ovaj je krenuo kao eksperiment – projekt za istraživanje forme i materijala. Isprva su to bile teksturirane slike, no prekretnica se dogodila početkom 2024. godine, kad se papir izravno našao pod prstima i dobio volumen.
– Oduvijek sam eksperimentirala s raznim medijima poput crtanja, slikanja i fotografiranja, ali koliko god sam uživala u njima, nisam imala osjećaj da je to ‘moje’ područje. Tekstura Atelier prvotno je nastao kao kreativni projekt usmjeren na teksturirane slike – od kuda i dolazi samo ime. No, nakon što sam početkom 2024. godine isprobala papier mâché, pronašla sam tehniku koja mi je dala potpunu slobodu izražavanja i koja me istovremeno izazvala na dublje razmišljanje: kako od ničega stvoriti nešto, odnosno kako od običnog papira napraviti vazu određenog oblika i izgleda? –
Iako većini papira mjesto završava u reciklažnom spremniku, Antonela u njemu vidi potencijal za stvaranje nečeg trajnog. Nije riječ o brzinskoj tehnici – svaki predmet izrađuje se u fazama i zahtijeva strpljenje, vrijeme i osjećaj za materijal.
– Privukla me svestranost papira – mogućnost da se od njega napravi smjesa nalik glini i stvore konkretni predmeti poput vaza i zdjela. No istovremeno, riječ je o materijalu koji je u mnogočemu potpuno drugačiji i zahtijeva drugačiji proces izrade. Proces se odvija u više faza i koraka, a izrada jednog predmeta može trajati i do mjesec dana, ovisno o veličini, zahtjevnosti i vanjskoj temperaturi koja će utjecati na brzinu sušenja. Predmeti su lagani i čvrsti, te nema straha od razbijanja ukoliko vam slučajno padne na pod. Zbog toga što su izrađeni od papira, predmeti nisu vodootporni i najčešće služe za suho bilje ili kao samostalna dekoracija. Papier mâché tehnika mi je otvorila mogućnost da reciklirani papir pretvorim u nešto trajno i oblikujem ga vlastitim rukama u razne oblike i teksture – objašnjava nam Antonela.
Proces oblikovanja svakog predmeta nije samo fizički već i idejni. Inspiracija je neuhvatljiva i mijenja se iz dana u dan, ali najljepši komadi često nastaju spontano – bez unaprijed zacrtanog plana.
– Prvi korak, a meni ujedno i najizazovniji dio stvaranja, jest ideja. Postoje dani kada imam pregršt ideja za vaze i zdjele koje želim napraviti, a postoje dani kada sjedim iznad praznog papira s olovkom u ruci i nijedna ideja ne dolazi. Tada iskoristim Pinterest ili Instagram kao sredstvo inspiracije. Često puta mi se dogodi da krećem u izradu predmeta s jednom idejom, a u tijeku samog procesa stvaranja potpuno promijenim smjer. Upravo ti „spontano” nastali komadi, kada se ideja razvije usput tijekom samog procesa, najčešće mi postanu i najdraži – kaže pa dodaje:
– Proces izrade podijeljen je u više koraka od kojih svaki zahtijeva dosta vremena. Nakon ideje, slijedi priprema smjese od prethodno namočenog papira poput kartona, kutija od jaja, pošte i novina, koji se zatim pomiješa u blenderu i ocijedi. Dobiveni izmiksani papir pomiješam s ljepilom i glet masom dok ne dobijem smjesu sličnu glini. Nakon toga, slijedi oblikovanje baze nanošenjem smjese na određeni predmet, npr. na zdjelu ako želim da mi baza predmeta bude okrugla, te njeno sušenje. Taj proces sušenja zapravo zahtijeva najviše vremena jer najčešće nije pod mojom kontrolom. Na ljeto, kada su visoke temperature, smjesa se suši relativno brzo i nakon nekoliko sati mogu nastaviti s izradom. Na dane kada su vani niske temperature, proces sušenja može trajati i do par tjedana. Srećom, proces sušenja mogu ubrzati korištenjem grijalice onda kada je to potrebno. Nakon što se baza osuši, odvajam ju od predmeta po kojem je bila oblikovana i nastavljam nanositi nove slojeve smjese papira sve do željenog oblika. Nakon toga čekam da se novi slojevi osuše i ako sam zadovoljna, to je u principu to. Ako nisam zadovoljna izgledom ili bojom vaze, nanosim novi sloj za koji opet moram pričekati da se osuši kako bih vidjela boju vaze koja će nastati nakon sušenja. Vaze najčešće ostavljam u izvornoj boji papira koja nastane nakon sušenja, ali ponekad na njih nanesem bijelu boju spužvicom, stvarajući tako izgled „ispucalih’’ tekstura. –
Ručni rad i održivost nisu samo ukrasi za opis brenda – to su temeljne vrijednosti koje Antonela njeguje kroz svaki segment izrade.
– Ručna izrada je temelj mog rada jer svaki predmet, od njegovog početka izrade pa sve do kraja, izrađujem vlastitim rukama. U ovo doba masovne proizvodnje, svega potrebnog i nepotrebnog, proizvodi osim svoje kvalitete, gube svoje značenje i autentičnost. Vjerujem da ručni rad vraća vrijednost predmetima koje unosimo u svoj prostor. Papier mâché tehnika na svoj način doprinosi održivosti, koja mi je također važna jer se danas veliki dio proizvedenog odbacuje i postaje otpad. Papiru koji bi inače bio otpad dajem novi život stvarajući od njega unikatne i ručno rađene proizvode – kaže nam.
U vizualnom smislu, Tekstura ima jasan identitet. Neutralne boje, nepravilne površine i blaga nesavršenost podsjećaju na prirodu – na ono iskonsko i sirovo.
– Duh Teksture opisala bih kao spoj prirode, materijala i tekstura. Svaki predmet izrađujem s namjerom da izgleda što prirodnije, koristeći neutralne boje koje svojim tonovima i teksturama podsjećaju na kamen i druge prirodne materijale. Tako želim prenijeti osjećaj prirodnosti i autentičnosti u svaki komad – otkriva Antonela.
No nije uvijek jednostavno ostati vjeran sebi dok istovremeno pokušavaš opstati na tržištu koje često traži uniformnost i ponovljivost.
– Nije uvijek lako balansirati između umjetničkog izraza i tržišnih zahtjeva. Budući da često izrađujem predmete po narudžbi, odnosno onakve kakve kupac želi, ponekad se dogodi da nekoliko puta za redom izrađujem isti oblik vaze. U takvim trenucima nedostaje mi onaj kreativni podražaj koji osjećam kada prvi put izrađujem neki novi oblik, bez unaprijed zadanih okvira – objasnila je.
Vođenje malog brenda znači biti one-woman show. Osim kreativnog rada, Antonela upravlja i svim operativnim dijelovima posla, što često znači manjak vremena za ono u čemu najviše uživa – samo stvaranje.
– Kao vlasnica malog brenda suočila sam se s brojnim izazovima, od postavljanja cijena koje odražavaju uloženo vrijeme i trud, do prihvaćanja činjenice da ne mogu biti samo kreator, već i logističarka, fotografkinja, voditeljica društvenih mreža i sve ostale uloge koje dolaze s vođenjem malog brenda i koje mi ‘ograničavaju’ vrijeme za proizvodnju. –
No unatoč svemu, Tekstura Atelier i dalje raste – organski, svojim tempom i bez nametnute dinamike.
– Trenutno radim na izradi vlastite web stranice i web shopa koje planiram otvoriti do kraja godine. Osim toga, nemam konkretne planove za budućnost. Planiram nastaviti stvarati i razvijati svoj brend na organski način, dopuštajući mu da raste polako i autentično – zaključuje Antonela.