Ona je Šibenčanka udana za Indijca koja dio godine živi u Dubaiju. Dok je radila na konzalting projektima u Londonu na lansiranju blockchain startupa, postavljanju franšize za pogrebno poduzeće i restrukturiranju poliklinike za estetsku kirurgiju, iskustvo i kontakti koje je stekla bili su zaista neprocjenjivi. Još dok je bila u srednjoj školi, nije se mogla odlučiti s čime se želi baviti u životu. Dugo je mislila da to znači da je nefokusirana ili izgubljena, ali kasnije je prihvatila da je to jednostavno ona - ima puno različitih interesa i talenata, no najviše uživa u tome da svaki dan radi nešto drugo. Ona je Barbara Maheshwari, vlasnica agencije za virtualne asistente - a ovo je njezina priča!
Kako bi opisali svoj poslovni put i koje vas je zanimanje najviše oblikovalo?
Prije nego što sam uspjela izgraditi uspješnu karijeru u razvoju biznisa, poduzetništvu i konzaltingu, dugo sam experimentirala s raznim poslovima. Voljela sam djecu - pa sam jedno vrijeme bila snjeguljica u agenciji za animaciju djece. Pa sam htjela pomagati ljudima i životinjama - pa sam radila u prihvatilištu za pse i u humanitarnoj udruzi za prihvaćanje izbjeglica.
Jedno vrijeme sam pekla torte - pa sam od toga odustala kada mi je jedna žena napisala poruku da sam joj napravila najgoru tortu za krštenje ikad i da su svi uzvanici mislili da je torta na Huga. Onda sam radila u administraciji u farmaceutskoj industriji pa mi je šefica rekla da sam nesposobna i da nikada neću biti dobar asistent.
Pa sam htjela putovati, a nisam imala novaca, pa sam postala turistički vodič. Bio je to dug i šarolik put kroz puno neuspjeha i avantura, dok sam saznala u čemu sam dobra i što volim raditi.
U poduzetništvu mi je najdraže što mi nikada nije dosadno, i što se stalno događa nešto novo. A i tu imam priliku pričati s ljudima, prodavati, smišljati reklame, pripremati budžete, graditi procese, rješavati probleme, smišljati načine kako da napredujemo. Prilike su svugdje oko nas, kada osvijestimo da ih sami možemo stvarati. Svako ovo iskustvo, prilika, i propuštena prilika su me nečemu naučili.
Kako ste došli na ideju pokretanja Remote Bob-a?
Kroz suradnju s brojnim uspješnim poduzetnicima u Engleskoj vidjela sam kako postoji velika potreba za angažiranjem kvalitetnih virtualnih asistenata.
Kada ste u situaciji da nemate dovoljno posla da zaposlite još jednu osobu na puno radno vrijeme, a opet u tolikoj ste gužvi da ne stižete sve sami - virtualni asistent na pola radnog vremena je idealno rješenje! Iako je u Londonu bilo puno agencija za virtualne asistente i puno virtualnih asistenata, ovi vlasnici poduzeća su nekad znali komentirati da im ipak nije lako delegirati zadatke, ili pronaći pravog virtualnog asistenta za njih. Postojala je velika potreba na tržištu, a očito nije bilo dobrog rješenja, odnosno dobre usluge, pa sam shvatila da se u tome krije velika prilika. Osnovala sam svoju agenciju za virtualne asistente - Remote Bob.
Cijeli proces počinje tako da organiziramo jedan neobavezni online sastanak s poduzetnikom koji traje 30 minuta - besplatne konzultacije, da vidimo možemo li pomoći poduzetniku/ci da se rastereti, da delegira zadatke koji mu oduzimaju vrijeme i da ga spojimo s odličnim asistentom. Na tom sastanku prođemo kroz sve zadatke koje bi poduzetnik želio delegirati, alate koje koristi, detalje o tome kako zamišlja svog idealnog asistenta i sve ostalo što je važno da bi mi mogli razumjeti što točno poduzetnik treba. Nakon sastanka, mi poduzetniku šaljemo email sa svim detaljima - sažetak svega o čemu smo pričali, naše cijene, recenzije i upute što dalje. Onda potpišemo ugovor online, pet radnih dana kasnije mi predstavljamo poduzetnika njegovom novom asistentu kojeg smo mi već prije toga pripremili i pobrinuli se da je informiran o klijentovom biznisu i zadacima. Moguće je angažirati osobnog remote asistenta već od 350 eura mjesečno, to je zapravo puno pristupačnije nego što ljudi misle.
Što ti je najviše pomoglo na putu do uspjeha u smislu edukacije, rada s psiholozima i slično?
Što se tiče osobnog razvoja - mentorstvo, life coaching, rad s psiholozima, čitanje knjiga, gledanje Ted Talkova i energy healing su mi svi zajedno pomogli i u poslovnom rastu. U teoriji biznis je jednostavan, većina izazova koji su se javljali se više tiču asertivnosti, emocionalnog kapaciteta, otpornosti, postavljanja granica s ljudima, a to je više područje osobnog razvoja. Vjerujem da mi je sve ovo zajedno pomoglo da potpuno transformiram život i da se ovako svaki dan osjećam sretno, zahvalno i radosno. Ipak mislim da je najveći utjecaj imao energy healing - Bars Access, zvučne zdjele i reiki. To su neke potpuno alternativne, ugodne metode, koje nisu logične, a uz pomoć kojih se možemo osjećati bolje, biti sretnije, zadovoljnije i bolje za sve oko nas.
Koliko je na tvom poslovnom uspjehu važan čimbenika toga što radiš na sebi odnosno da si uspješnija i sretnija?
Kao direktorica ili leader u svojoj firmi, moja energija i stav su najvažniji. Ako se ja osjećam dobro, svi u firmi se osjećaju dobro, mogu ih podržati, inspirirati, motivirati i biti tu za njih. Ako se ja osjećam rastreseno, onda nemam kapaciteta da budem tu za druge, a to si ne mogu dozvoliti. Tako da moja osobna sreća je najvažnija. Da bi se leader mogao brinuti dobro za svoj tim, prvo on mora biti dobro. To sam naučila na teži način, nakon što sam godinama sebe stavljala na zadnje mjesto i to nije bilo dobro za nikoga iako
sam išla iz dobrih namjera.
Koliko je danas popularno imati virtualnog asistenta?
U Engleskoj skoro svaki poduzetnik ima svog virtualnog asistenta. Kad pronađete način da vam firma raste - mudro je administrativne, rutinske, tekuće stvari odmah delegirati, tako da se vi osobno možete nastaviti fokusirati na rast. A imamo i mnogo žena koje rade u financijama, bankarstvu, investicijama, koje jako cijene svoje osobno vrijeme i treba im netko tko ćepratiti obavijesti iz škole, naručivati namirnice, pronalaziti dadilje, čistačice, naručivati poklone, organizirati godišnje odmore, pa im je virtualni asistent idealno rješenje.
Kod nas je tek ove godine postao veliki trend da uspješni poduzetnici angažiraju virtualnog asistenta - bilo da im pomogne s osobnim zadacima ili da im bude podrška u poslovanju s odgovaranjem na mailove, istraživanjem, kontaktiranjem dobavljača, pravljenjem računa, dogovaranjem sastanaka itd. Svi oni kojima je trenutno problem u životu nedostatak vremena i preopterećenost zadacima bi trebali imati virtualnog asistenta.
Koliko je teško pronaći dobrog asistenta i koji su vam najveći izazovi u tom poslu?
Kao što svi vlasnici poduzeća znaju - nije lako pronaći dobrog asistenta. Mi imamo nekoliko prednosti - svi naši asistenti rade remotely, pa su talenti koje dobivamo iz cijele regije, a nismo ograničeni samo na područje oko ureda; također svi oni imaju fleksibilno radno vrijeme i priliku da rade na jako zanimljivim projektima. Stoga dobivamo stotine prijava svaki mjesec od ljudi koji traže remote, fleksibilni posao pa si možemo priuštiti da budemo zaista izbirljivi i da uzimamo samo one najstručnije.
Kroz suradnje sa stotinama poduzetnika i asistenata, već smo naučili kako odabrati one vrhunske. Dok odabiremo virtualne asistente uzimamo u obzir edukacije, radno iskustvo, dostupnost, osobnost, stav, organiziranost, proaktivnost i sposobnost da asistent pokaže inicijativu i da nije pasivan. Na Balkanu je izazov to što većina asistenata ne zna koristiti alate za remote rad kao što su Notion, Monday, Asana, Clockify, Slack, Quickbooks... A to svi naši klijenti očekuju kao nekakvo minimalno predznanje, pa smo zato pokrenuli i naše edukacije kako bi cijele grupe asistenata to brzo naučile.
Je li pandemija popularizirala rad od doma? Koliko mogu mjesečno zaraditi virtualni asistenti?
Na ideju za agenciju za virtualne asistente Remote Bob sam došla prije pandemije, i tada je to bilo jako neobično i svi su bili šokirani. Pandemija nam je puno pomogla jer su tada prisilno svi shvatili da je zaista moguće surađivati sa svojim timom online. Ne samo moguće, već da online rad ima i puno prednosti. Ako virtualni asistent radi za agenciju puno radno vrijeme, može zaraditi od 1100 eura do 1600 eura mjesečno. Ako VA radi sam, znači sam pronalazi klijente, pregovara, odrađuje i naplaćuje onda može zaraditi i oko 4000 eura mjesečno.
Tko prednjači više u VA poslovima? Žene ili muškarci? Što točno oni rade?
U našoj agenciji za virtualne asistente 97% su žene. Muškarci nam se rijetko prijavljuju za posao, možda zato jer rad virtualnog asistenta neki poistovjećuju s remote tajnicom. To nije baš točno pošto neki asistenti rade samo istraživanja, neki pisanje tekstova, neki administraciju, neki korisničku podršku - a to je sve podjednako prikladno za muškarce i za žene. Uvijek se šalimo kako ćemo mi morati namjerno zaposliti bar jednog muškarca u menadžment tim da nas ne bi počeli prozivati zbog nedostatka ravnopravnosti.
Suprug ti je iz Indije i zapravo živite na nekoliko adresa odnosno gradova - gdje si trenutno?
Trenutno smo malo u Zagrebu, malo u Šibeniku. Svaku zimu smo u Dubaiju, a ostatak godine odemo na mjesec ili dva u Indiju ili London. Prije smo živjeli tri mjeseca godišnje u svakom od ovih gradova, ali to nam je bilo jako naporno, pa sada ipak pokušavamo pronaći manje lokacija na kojima ćemo provoditi više vremena.
Gdje se vidiš za 10 godina i imaš li još neku poslovnu ideju koju bi voljela razvijati?
Za 10 godina vidim se na čelu firme koja će imati preko 10 000 zaposlenika i stotine milijuna dolara prihoda. Imam puno poslovnih ideja, važno mi je da stvaramo nešto što je dobro za ljude i da se zabavljamo dok radimo na tome. Mogućnosti su neograničene.