Oni su mladi i uspješni i uglavnom vise na mobitelu. Njihov svijet potpuno je drugačiji od onog koji su poznavale generacije rođene prije 90-ih jer ovi klinci zapravo odrastaju online.
Nisu počeli u garaži kao Steve Jobs i Bill Gates, već u svjetskim metropolama u koje ih je dovela ideja, volja i rad. Dolaze s naših prostora, nemaju ni 30 godina, a već su pri samom vrhu industrije kojom se bave. Oni su Ena Berbić i Filip Ćustić i njihovo vrijeme napokon je došlo.
Gabrijela (26) je futsal reprezentativka: Ne mogu reći da sam naišla na predrasude
On je podrijetlom s Krka, no trenutačno živi u Madridu, ima 28 godina i osvojio je latinski Grammy za najbolji cover, i to za album “El mal querer” koji je radio megapopularnoj španjolskoj pjevačici Rosaliji. Ena je pak jedna od vodećih žena u blockchain gaming marketingu na svijetu, iako su joj tek 24 godine, već je radila za nekoliko luksuznih modnih brendova u Parizu, a onda se prebacila u gaming. Nakon što se dokazala kao projektna marketinška menadžerica igrice Othercide, za koju kažu da je jedna od najprodavanijih na svijetu, upravo je preuzela posao šefice odjela za videoigre u prvoj agenciji na svijetu koja se bavi blockchain/crypto marketingom.
– Ja sam vam pravi sanjar. Mislim da nikada neću biti sasvim zadovoljna i da uvijek postoji prostor za napredak. U svojih skoro 25 godina uspjela sam ostvariti jako dobar poslovni uspjeh uz veliki rad i trud. S tek napunjenih 15 godina odselila sam se u Beč u sklopu Rotary Youth Exchange programa, a zatim sam završila srednju školu Strathallan u Škotskoj. Potom sam došla u Pariz, gdje sam uz punu stipendiju studirala marketing u luksuzu i modi na jednom od najboljih fakulteta u branši. Potom sam stekla svoja prva radna iskustva radeći za dvije modne tvrtke od kojih se jedna bavila veleprodajom luksuznih talijanskih brendova robnim kućama u Francuskoj, a druga je jedan od najluksuznijih butika u Parizu – radila sam sve – od buying and merchandising, marketinških kampanja, PR-a, social media managementa. Ipak sam odlučila da mi je potreban novi izazov te sam tako prešla u gaming industriju. Radila sam na nekoliko gaming projekata koji su izašli na PC-u, PS4, XBOX1, Nintendo Switchu te na mobilnim igrama za operativne sustave iOS i Android. Posao PMM-a (product marketing manager) je rad na punom marketinškom ciklusu za igricu. Podijeljen je u tri osnove: stjecanje kupaca, zadržavanje kupaca i monetizacija. Ove godine postala sam Head of Gaming Department (direktor odjela za igre) za vodeću firmu u blockchain marketingu u svijetu, Hype Partners. Najuzbudljiviji dio moje nove pozicije su fantastični klijenti i inovativni načini brendiranja i plasiranja produkta koje radimo u sklopu naše marketinške ponude – objašnjava nam simpatična Ena rodom iz Tuzle čija je životna parola – rad pobjeđuje sve.
Sličnom parolom sigurno se vodi i Filip kojeg je popularna pjevačica kontaktirala putem društvenih mreža, a zahvaljujući toj suradnji danas radi za Gucci, Chloe, Carolinu Herreru, YSL, Selfridges i izlaže u brojnim umjetničkim galerijama diljem svijeta. Sin je poznatog rukometaša Darka Ćustića koji je dugo živio na Tenerifeu gdje je Filip i odrastao, no njegovu umjetničku stranu potaknula je učiteljica Alma Dujmović s Krka koja ga je poslala na Novigradsko proljeće i u njemu pobudila ljubav prema umjetnosti. Danas radi samo ono što misli da treba raditi pa, ako pitate Vogue, baš to ga čini jednom od najvećih mladih nada, a stotine tisuće sljedbenika koje okuplja online to samo potvrđuju.
– Često za sebe kažem da najbolje napredujem kada se nađem pred velikim izazovom. Zato sam uvijek sretna kada zakoračim u neku novu industriju, prijateljstvo, vezu ili počinjem novu knjigu. Možda zvuči smiješno, ali nikada ne žalim za svojim odlukama i, kao što kaže jedna narodna poslovica, tri puta mjerim, jednom siječem. Vrlo sam sretna i ispunjena u gaming industriji: svakodnevno dolazim u dodir s fantastičnim kreativcima, umjetnicima, brilijantnim developerima koji nalaze nove načine da zaobiđu prepreke nametnute nedostatkom modernih solucija. Svakodnevno gledam kako pomičemo granice moderne tehnologije i time je svakim danom činimo suvremenijom. To je veliki izazov, ali i čast na neki način, znati da će nove generacije imati veći opseg mogućnosti i informacija zahvaljujući ovome što mi danas radimo. Što se tiče popularnosti, mislim da se ona najbolje mjeri statistikama o globalnom toku prihoda u industriji koja rapidno raste – objašnjava marketinška stručnjakinja s prebivalištem u Parizu.
– Moj tjedan je vrlo atipičan. Trudim se raditi nekih devet do deset sati dnevno, to, naravno, ovisi o količini posla, nekada je mnogo više, a nekada se dogodi i neki mirniji dan. Uvijek pronađem vrijeme za svoje male rituale: bavim se sportom, čitam knjige prije spavanja, petak navečer rezerviran je za najbliže prijatelje. Bitni su mi obitelj, prijatelji i veze koje njegujem godinama, tako da sam jedna od onih ljudi koja je za prijatelje tu čak i u četiri ujutro ako treba. Najbolji savjet mi je dala umjetnica Edina Selešković koja je više od 25 godina provela u New Yorku. Kada sam se selila u Austriju, rekla mi je da se uvijek sjetim da ljudi koji nas okružuju uvijek najviše govore o nama i da po tome biram prijatelje. Uz Edinu, imam dvije fantastične mentorice u Parizu: obje su veliki stručnjaci i lideri. To su žene koje vode višemilijunske tvrtke i imam veliku sreću u životu imati ih za mentorice. Jednoj od njih sam zahvalna za prijelaz iz modne u industriju videoigara, a drugi najbolji savjet koji sam ikada dobila dolazi od nje: “Ne budi preozbiljna. Uživaj u životu, budi uvijek otvorena za nova iskustva i znanje. Za tebe će uspjeh svakako neizbježno doći.”
S druge strane, Filip je većinu onoga što zna naučio preko YouTubea – za njega je to, kako sam kaže – najbolji način učenja jer ne mora tražiti da mu dva puta ponavljaju nešto što nije savladao. Jedna od posljednjih suradnji bila je s Playboyem, ali i s Lil Nas X-om, ekscentričnim reperom s kojim je snimio kampanju preko FaceTimea. Da, i to je moguće.
Na pitanje vladaju li mladi svijetom Ena spremno odgovara:
– Ja vam to samo mogu reći iz perspektive mlade osobe! Uvijek tvrdim da svijet ostaje na mladima, u sadašnjem stanju možda i nije idealan, ali uz sve dostupne tehnologije i znanje imamo sve mogućnosti da ga mijenjamo nabolje da bi iduća generacija imala veće šanse i bolje prilike, kao i kvalitetu života. Trudim se često promovirati mlade brendove te pomoći kada mogu mladim perspektivnim ljudima da pronađu ono u čemu su najbolji i time se izdignu i uspiju u ostvarenju svojih snova. Svakodnevno se oduševljavam kreativnošću mladih ljudi, a tijekom mog nedavnog posjeta Sarajevu oduševila su me dva mlada bosanska brenda, Thara Koncept i Werkstatt nakit. Samo uz pozitivnu priču, promociju lijepih događaja i drugih obećavajućih mladih ljudi i ja osjećam kao da mogu postići veće i bolje stvari. Od svog djeda Selima Beslagića naučila sam mnogo toga, ali me jako usrećio kada sam ga vidjela prije nekoliko tjedana i kada mi je rekao da je jako sretan što sam od njega naslijedila to što znam udariti šakom od stol kada je potrebno. Mislim da svijet doista ostaje na mladima, ali imamo mnogo toga za naučiti od naših predaka i starijih generacija, mnogo toga ne treba nikada ponoviti te je zato važno slušati prošle generacije, ali i otvarati prilike za kreativnost iduće.