Luksuzne torbice, skupi brendovi i logomanija postali su sramota: Kinezi skloni fenomenu 'luxury shame'

Neki su Influenceri koji su se razmetali bogatstvom 'zabranjeni' na njihovim mrežama, lokalna vlada povlači niz poteza jer smatra da materijalizam ima loš utjecaj na mlade
Vidi originalni članak

"Luxury shame" sociokulturni je fenomen u kojem pripadnici više srednje klase, tijekom razdoblja ekonomske krize, osjećaju sram zbog prikazivanja svojih materijalnih dobara, bojeći se da bi ih oni s manjim financijskim mogućnostima mogli prosuditi u negativnom smislu. Dakle, oni prestaju biti uzor i postaju - sramota. Ovaj je fenomen prvi put zabilježen tijekom financijske krize 2008. godine u Sjedinjenim Američkim Državama, kada su super bogati pojedinci pokušavali skrenuti što manje pažnje na svoj luksuzni stil života.

U Kini se pojam "luxury shame" pojavio u svibnju, kada je vlada u Pekingu zauzela jasan stav protiv javnog prikazivanja luksuza - ne samo na društvenim mrežama, već i izvan njih. U isto vrijeme, Influenceri poput Wang Hong Quanxina (poznatog kao "kineska Kim Kardashian"), Baoyu Jiajie i Bo Gongzija bili su "izbačeni" s platformi Douyin i XiaoHongShu (kineskih verzija TikToka i Instagrama) jer je njihov sadržaj bio usmjeren na prikazivanje luksuza. To je šokiralo publiku, ti Influenceri bili neki od najpraćenijih na kineskoj sceni.

Paralelno su dnevne novine Beijing News objavile razloge - vlada smatra da "materijalizam može imati loš utjecaj na mlade, te stoga treba ograničiti prikazivanje luksuza na internetu". Iako ovaj fenomen nije u potpunosti iščezao, luksuz u Kini ove godine prolazi kroz značajnu krizu, uzrokovanu raznim elementima. Naime, među glavnim razlozima su makroekonomski faktori: inflacija, kriza na tržištu nekretnina i nezaposlenost, kao i opći pad globalne potrošnje. Ljudi diljem svijeta suočavaju se s rastućim troškovima, što posebno pogađa industriju luksuza. I dok je nezaposlenost na Zapadu već dugo jedan od najvećih problema, paralelno se u Kini po  prvi put javlja kriza zapošljavanja mladih ispod 40 godina, nakon tri desetljeća gospodarskog procvata.

Pogledajte galeriju rujanskih stylinga

FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija FOTO: Goran Čižmešija

U kontekstu ovisnosti luksuznih brendova o kineskoj klijenteli, postavlja se pitanje hoće li "luxury shame" promijeniti pravila igre na tržištu? Generacija Z mogla bi igrati ključnu ulogu u toj promjeni. S padom popularnosti logomanije i streetweara te rastom tihog luksuza (quiet luxury), potrošački trendovi su se dosta promijenili. I dok je monogram nekad bio simbol bogatstva u Kini, danas se sve više okreću jednostavnosti i eleganciji. Aaron Lau, osnivač i izvršni direktor tvrtke Gusto Collective, specijalizirane za brendiranje i marketing, izjavio je da su kupci danas promišljeniji, selektivniji i usmjereni na brendove koji nude trajnu vrijednost.

A post shared by China Streetwear (@streetfashxn)

Da priča ima temelje dokazuje i pad prodaje - tijekom protekle godine veliki luksuzni koncerni zabilježili su značajne gubitke na kineskom tržištu. Naime, Kering i LVMH su prijavili pad poslovanja na tamošnjem tržištu od 25% i 14%. Brendovi unutar tih divova pogođeni su i smjenama kreativnih direktora, što je dodatno destabiliziralo njihovu poziciju.

A post shared by China Streetwear (@streetfashxn)

Ipak, neki se drže na nivou, pa luksuzni brendovi Hermès i Chanel nastavljaju stabilno rasti na kineskom tržištu. Dok je Gucci zabilježio pad prodaje od 28% u zemlji, Chanel bilježi dvoznamenkasti rast u Aziji te čak planiraju otvoriti još butika. Prema izvještajima, kineska Generacija Z danas radije ulaže u dugovječne komade, umjesto u trendovske proizvode.

A post shared by China Streetwear (@streetfashxn)

Gracie Chen, bivša modna urednica Hypebae China, napomenula je kako "kineska Generacija Z usvaja suzdržaniji stil, udaljavajući se od raskoši", sugerirajući da interes za luksuz nije nestao, već se promijenio. Brendovi poput The Row, Jil Sander, Lemaire i Bottega Veneta bilježe porast popularnosti. Bottega Veneta je zabilježila rast prodaje od 5% u 2023. godini, zahvaljujući upravo kineskom tržištu. Na društvenim mrežama, hashtag #quietluxury prikupio je više od 16 milijuna pregleda na platformi XiaoHongShu, dok korisnici kroz svoje dnevne outfite prikazuju kako jednostavno i elegantno ulagati u luksuz.

Najbolji trendovi kaputa s modnih pista: 5 modela koji će biti najpopularniji kada zahladi
Biste li nosili suknju poput njene? Veliki je ovogodišnji trend, a u kombinaciji s klasičnom košuljom izgleda sjajno
Kombinacija poput njezine 'mamac' je za poglede: Spoj crne i efektnog uzorka dugo nije izgledao tako dobro!

Pogledajte na Diva.hr
Vezani članci
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".