Pisanje poezije nije baš nikada bilo u rangu najpopularnijih zanimanja kao što su npr. piloti i astronauti. Štoviše, i najveći tvorci nezaboravnih stihova u povijesti čovječanstva najčešće su imali neko osnovno zanimanje, a slobodno vrijeme kratili bi zapisujući svoje misli. Pa je tako i sam Bukowski, čiji se stihovi doslovno prepričavaju na svakom koraku – zapravo radio na benzinskoj postaji, prao suđe u restoranima, vozio kamion i raznosio poštu. No, to naravno nije bio slučaj s Rupi Kaur.
Njezina debitantska knjiga “Med i mlijeko” promijenila je uvriježene postulate da biti pjesnik ne može biti posao. Baš ta zbirka pjesama do tada posve nepoznatu kanadsku umjetnicu prometnula je u jednu od najpoznatijih spisateljica svijeta. No, sve zanima kako je čitava ova priča započela. Prije točno osam godina, točnije 2012. godine, Rupi je počela objavljivati svoje citate na Tumblru, da bi se nedugo nakon toga prebacila na Instagram, no uspjeh se nije dogodio preko noći. Rupi je pisala o ljubavi, boli, tuzi, a najviše o snazi žena. No, ni to nije bilo dovoljno da od toga i živi. Nakon što su je odbili brojni izdavači, 2014. godine uspjela je izdati knjigu “Med i mlijeko” i, kako se popularno kaže, nakon toga, uslijedila je povijest.
U videu pogledajte što HRT-ova novinarka i urednica kaže o svojem životu s vitiligom:
Zanimljivo, njezina umjetnička ekspresija počela je još od malih nogu, točnije sa svega pet godina kada joj je majka dala kist i rekla: “Crtaj koliko ti srce želi! Tu se rodila ljubav prema crtanju, nakon toga prema fotografiji, a nedugo nakon toga i prema poeziji. Danas Rupi većinu godine provodi na turneji, a dobiti njezin intervju praktički je nemoguća misija. Tko zna, možda je tajna njezina uspjeha u tome da na život gleda kao na umjetničko istraživačko putovanje, što u svojim govorima često ističe, no velikim dijelom njezina popularnost leži u tome što u svojim knjigama ova diplomirana retoričarka istražuje teme koje muče sve ljude. Rupi piše o ljubavi, traumi, zacjeljenju, ženstvenosti i revolucije. Uz to, putujući svijetom, Rupi se ne libi progovoriti o bitnim temama koje muče mnoge, a o njima uvijek šute. Srećom, gospođica Kaur ne srami se izraziti svoj stav.
Danas broji gotovo četiri milijuna pratitelja na najpoznatijoj društvenoj mreži, što je prilično laskav broj za nekoga tko se bavi sklapanjem stihova. No, uvijek postoji onaj jedan trenutak koji te vine u visine. U slučaju Rupi Kaur, svoj dio odradila je Instagramova cenzura. Naime, ova umjetnica svojedobno je objavila fotografiju sebe na krevetu s vidljivim tragovima menstruacijske krvi. Naravno, ubrzo je fotografija i nestala jer nije bila u skladu s pravilima Instagrama.
Pitali smo klince što je to ljubav i jesu li ikad bili zaljubljeni:
Ta “neprimjerena” fotografija zapravo je bila njezin rad za projekt na koledžu s tendencijom da skrene pozornost na tabu u društvu. Stoga ju je hrabra Rupi objavila i drugi put, a Instagram je na to odgovorio ponovnim brisanjem sadržaja. Sve dok im se Rupi nije javno obratila optuživši ih za cenzuru. Na kraju priče, ova kanadska umjetnica dobila je sve što je htjela jer uz objavljenu spornu fotografiju, zaradila je i stotine tisuća istomišljenika koji su nakon tog čina doznali za njezino postojanje i rad.
A onda je njezina knjiga potukla i Homerovu Odiseju po broju prodanih kopija, s prijevodom na više od 35 jezika. Druga knjiga “Sunce i cvijeće” prodala se u milijunima u svega prva tri mjeseca i dovela je na prestižnu Forbesovu listu “30 under 30”. Pa dobro, koja je tajna tih “Insta” stihova? Je li stvar kratke forme, dobrog fonta ili umirujuće pozadine dok je tekst u sredini fotografije gotovo neprimjetan? Neki se slažu u tome da je Rupi najbolje iskoristila trenutak jer danas mladež i mladi jednostavno žele kratak, jednostavan i čitljiv sadržaj, pa jednako takvu zamišljaju i poeziju. Logično, dobar stih o neprežaljenoj ljubavi ili hrabra motivacijska poruka, dobro se uklapa u njihovu Instagram slikovnicu ispunjenu avokado tostom, modnim podvizima i eventualnim fitness-navikama. Tzv. Insta poezija je nešto za čime milenijci žude, što god razni kritičari mislili o tome. Naravno, kritičari osuđuju rad ove pjesnikinje smatrajući da se protivi načelima i postulatima pisanja poezije.
I nemojte misliti da je sva ova Insta poezija počela s Kanađankom Rupi, niz je autora, odnosno heroja stihova koji su se ovoga sjetili i prije nje. Za to je jednim djelom zaslužna i Lang Leav, poznata pjesnikinja kambodžanskih korijena koja živi u dalekoj Australiji.
Njezina knjiga o ljubavi i popratnim avanturama prodana je u više od 150 tisuća kopija, što je za poeziju itekako važan broj. Da, sve je jasno kao dan – ovdje doista nije riječ samo o pjesnicima. Da bi se uspjelo u svijetu te famozne Insta-poezije, moraš biti poslovni čovjek. Točnije, iskočiti u virtualnom moru svakakvih stihova, moraš imati ono nešto. Nešto kao Rupi koja možda zaradi najveći dio prihoda od prodaje knjiga, ali dijeljenje sadržaja na poznatoj društvenoj mreži svakako joj osigurava kredibilitet i povećava popularnost. I dok jedan dan piše stihove, drugi dan je na turneji, a već treći sa svojim timom razvija nove strategije kojima će osvojiti mase. Pa tako često ti isti stihovi završe i na majicama i torbama jer famozni “merch” je sada već stvar prestiža. Ruku na srce, ali tko ne bi volio imati poster na zidu s nekim citatom koji te najbolje opisuje.
Naravno, kako to i inače ide u svijetu biznisa, novac privlači novac pa je u posljednjih nekoliko godina poezija ušetala i u razne grane, između ostalog i u modnu industriju. Poezija Cleo Wade je tako svoje mjesto pronašla u Guccijevoj reklami, a pojavila se i na Nike tenisicama, dok je dizajnerica Tracy Reese tijekom newyorškog tjedna mode odlučila da manekenke, dok hodaju pistom, čitaju poeziju. Zanimljivo, zar ne?
I nemojte misliti da Lijepa Naša nije pronašla svoje pjesničke duše koje traže ono malo mjesta pod virtualnim suncem. Zahvaljujući Ingrid Divković i Alis Marić koja stoji iza profila “Čitaj knjigu”, možemo biti sigurni da smo u korak s ostatkom svijeta! I dok Ingrid kroji vlastite stihove koji su itekako popularni, Alis je zaslužna za vraćanje knjiga u modu jer, zahvaljujući njezinu blogu, čitanje je ponovno postalo IN!
IN baš kao Instagram! Stihovi su zakoračili u sfere i grane o kojima stari Grci nisu mogli ni sanjati, stoga je prilično teško predvidjeti kako će se ova priča razvijati. Pa i sama riječ poezija u prijevodu znači stvaranje. No, jedno je sigurno – današnji pjesnici pravi su poslovni ljudi jer u vremenu lažnih vijesti, vlogova i raznih blogova – zahvaljujući nekolicini, umjetnost, odnosno poezija ipak je pronašla način kako uzvratiti udarac. A s time se slažu i brojke. Pogotovo one preko “bare”! Statistički, od 2015. godine popularnost i prodaja poezije u Americi porasla je za 21%, što je čini jednom od najbrže rastućih kategorija izdavaštva. Slične brojke su i u Velikoj Britaniji gdje je u 2018. ostvaren rast za 12%, odnosno 12,3 milijuna funti, velikim dijelom zahvaljujući tim “neželjenim od struke” Insta-pjesnicima.
Među najvećim potrošačima zabilježene su mlade žene i tinejdžerke. Upravo one imaju najviše knjiga Rupi Kaur i ostalih na svojim noćnim ormarićima, a svoje notese ispisuju njezinim stihovima, poput ovoga: “Možda nisi bio moja prva ljubav, ali bio si ljubav zbog koje su sve ostale postale nevažne”. Upravo su te riječi mnoge potaknule da daju šansu poeziji i odlože romane, makar na kratko, sa strane. Nije nikakva laž kada kažemo da stihovi nastali u Rupinoj kuhinji daju snagu ženama diljem svijeta jer oni su glas mnogih djevojaka koje se možda ne čuju, ali itekako se vide!
Da, negdje tisuću kilometara udaljena postoji osoba koju muče iste brige i možda je stihovi neće izliječiti, ali svakako će pomoći da se osjeća bolje. Jer kao što i sama Rupi kaže, biti nježna, znači biti itekako moćna!