Iza brenda Plavetna stoji svestrana Luna: Izrađuje keramiku i nakit koji spajaju tradicionalne i moderne metode

Sve što dotakne pretvara u ljepotu koje se ne možemo nauživati, a za Divu sada otkriva tko je zapravo Luna, gdje pronalazi inspiraciju, postoji li zajednička priča u svemu tome…
Vidi originalni članak

Luna Džidić je biologinja (magistra eksperimentalne biologije) koja se bavi kulinarstvom, kreiranjem “plant-based” recepata, izradom menija te konzultacijama i edukacijom o prehrani i biljkama, kao i dizajnom keramičkog posuđa i metalnog nakita. Sve što dotakne pretvara u ljepotu koje se ne možemo nauživati, a za Divu sada otkriva tko je zapravo Luna, gdje pronalazi inspiraciju, postoji li zajednička priča u svemu tome… 

– Moje ime je Luna Džidić, po struci sam biologinja, a bavim se različitim projektima koji spajaju gastronomiju, umjetnost i biologiju. Kreiram originalne plant-based recepte i radim na stiliziranju i fotografiji hrane, pri čemu koristim ručno rađeno posuđe vlastitog brenda Plavetna. Posuđe izrađujem od kombinacije prirodnih materijala te elemenata iz same prirode, poput biljaka i zemlje. To upotpunjuje vizualnu priču svakog jela te je dio filozofije mojeg brenda gdje je sve izrađeno od nule, od poznatih i kvalitetnih sastojaka i materijala. Bavim se i edukacijom vezanom uz biologiju i prehranu, osmišljavam i vodim botaničke ture u okolici Zagreba te vodim keramičke radionice. Botanika je ključni element koji povezuje sve moje projekte, omogućavajući mi da istražujem i dijelim znanje o biljnom svijetu na kreativne i interdisciplinarne načine - uključujući kulinarstvo i keramiku – ispričala nam je Luna.

Kroz Plavetna, Luna je stvorila koncept u kojem keramika postaje ključan element prezentacije hrane. Nastao je iz želje da sebi i bliskim ljudima izradi razne uporabne i odjevne predmete poput torbi, kapa, nakita, svilenih marama i posuđa od prirodnih i netoksičnih materijala, na održiv način i s naglaskom na visoku kvalitetu i izdržljivost. Trenutno se ponuda brenda bazira primarno na ručno rađenom keramičkom posuđu. 

– Krenula sam u izradu posuđa jer mi je trebalo za poslove vezane uz fotografiju i stiliziranje hrane koje sam radila u sklopu mojeg kulinarskog projekta Sunberry Jam. Budući da sam radila s kvalitetnim, prirodnim, lokalnim namirnicama i fokus mi je bio na tome da prezentiram prirodnu i zdravu hranu na kreativan i privlačan način, željela sam posuđe koje će se i izgledom i materijalima uklopiti u tu priču. Obožavam rad s glinom, eksperimentiranje s prirodnim glinama i izradu glazura od materijala koje skupljam u prirodi. Budući da sam još na fakultetu slušala dosta kolegija vezanih uz botaniku i kemiju te se i samostalno obrazovala u tim područjima, mogu razumjeti procese koji se događaju na putu od komada blata do šalice ili tanjura. Iako sam krenula u keramiku zbog vlastitog interesa i iz ljubavi prema ručnoj izradi predmeta od gline, uskoro se proizvodnja ručno rađenog posuđa pretvorila u posao. Počela sam dobivati mnogo upita o tanjurima, zdjelama i šalicama s mojih fotografija hrane, pa sam odlučila ponuditi te proizvode za prodaju. Osim keramike, bavim se u nešto manjoj mjeri i izradom nakita, koji je zapravo postao dio ponude brenda Plavetna na sličan način - izradila sam neke komade za sebe, stavila nekoliko slika na društvene mreže te vrlo brzo počela dobivati upite i narudžbe – objasnila je.

– Kod izrade keramike, tehnike s kojima počela i kojima sam i dan danas ostala vjerna su različite tehnike ručnog oblikovanja kao što su “pinching” (“štipanje”), tehnika plašta i “coil building” (izrada predmeta pomoću tankih valjaka). Za mene su ove tehnike najneposredniji način povezivanja s prirodom - glinom. Nedavno sam izradila i kalupe za utiskivanje od svojeg ručno oblikovanog dizajna kako bih mogla brže izraditi veći broj predmeta. Što se tiče edukacije, u samom početku sam bila otišla na nekoliko drop-in satova u jedan keramički studio, no ostalo sam sama naučila na vlastitim pokušajima i pogreškama te uz razumijevanje materijala i procesa. Glaziranje i paljenje u keramičkoj peći sam isto učila metodom pokušaj-pogreška, te uz pomoć nekih stručnih foruma i online edukacija razvila svoje recepte i metode. –

Nakit je počela raditi bez ikakve službene edukacije. Čitala je puno literature vezane uz obradu metala, lemljenje plamenom i ostale neophodne vještine. Kupila je osnovnu opremu koja joj je bila potrebna i krenula u izradu. Koristi čekiće, nakovanj, plamenik, pilu, rašpe za metal i druge tradicionalne alate za ručnu obradu metala. Sam proces je ponekad dosta fizički zahtjevan, no zanimljivo je kako iz procesa koji sa strane možda izgleda dosta robusno i prašnjavo možemo dobiti nježan i elegantan komad nakita. 

– U izradi keramike koristim razne vrste gline, od kojih neke sakupljam u prirodi. Kada god idem na neko putovanje, vratim se s glinom kako bih izradila posuđe od zemlje iz različitih krajeva svijeta. Osim gline, za izradu glazura koristim biljke, zemlju, kamenje, pijesak, okside metala (ponekad i iz vlastite radione od ostataka od izrade nakita)…  Nakit sam do sada izrađivala od mjedi - kvalitetnog i izdržljivog metala koji se lako održava i lijepo kombinira s raznim odjevnim stilovima. Uskoro planiram uključiti i neke druge materijale i procese izrade nakita u svoju ponudu. 

– Budući da sam većinom samouka, u svojem radu kombiniram tradicionalne tehnike i vlastite metode. Može se reći da moj način rada spaja tradicionalno i moderno. Koristim tradicionalne tehnike ručnog modeliranja keramike kako bih stvorila kvalitetne proizvode. Istovremeno, cijelo vrijeme razvijam tehniku na neki svoj način te ju prilagođavam različitim materijalima kako bih dobila jedinstvene, moderne i funkcionalne dizajne. Općenito smatram da je očuvanje tradicionalnih zanata vrlo važno iz više razloga. Tradicija ručne izrade na nekom području je dio kulturnog nasljeđa, a koristeći stare zanatske tehnike održavamo taj dio povijesti i kulture živim. Kada su se neki proizvod ili tehnika na nekom području usavršavali desetljećima, možda i stoljećima kroz mnoge generacije, to se vidi i osjeti u kvaliteti i fokusu da i najsitniji detalj bude izrađen kako treba. Očuvanje tradicionalnih zanata važno je i u smislu podrške lokalnoj zajednici. Smatram da je suradnja s lokalnim obrtnicima i korištenje domaćih materijala prirodan korak podrške lokalnoj ekonomiji i očuvanju zajedničkog nasljeđa. –

Uz keramičko posuđe, Luna također dizajnira nakit od mjedi, koristeći tradicionalne tehnike ručne obrade metala. Nakit i keramika iz Plavetne su minimalistički, jednostavni i elegantni, a svaki komad nosi u sebi priču. Sve što Luna radi ima zajednički nazivnik - prirodu, koja joj je nepresušan izvor inspiracije.

– Svakako prirodni motivi i teksture. Boje također, no moji su komadi doslovno obojeni prirodnim bojama tako da taj dio i nije toliko u mojoj kontroli. Jest donekle, jer znam otprilike što bih mogla kombinirati za određeni rezultat, ali rijetko kada paljenje u keramičkoj peći prođe bez iznenađenja. To su visoke temperature, preko 1200 °C i tu se događaju mnoge kemijske promjene koje nekad ne možemo predvidjeti. Nekada ćete, primjerice, od sive boje dobiti zelenu. Zapravo me i taj dio jako inspirira, ne na klasičan način već baš svojom čarobnom nepredvidivošću. Inspiracija su mi i momenti gdje ljudi uživaju u hrani i piću kao malim dnevnim ritualima - ti trenuci prisutnosti su inspiracija za stvaranje keramičkog posuđa koje će ih dodatno obogatiti i učiniti još ljepšima. –

Njezin brend Plavetna ima specifičan estetski izričaj koji prožima osjećaj prirodne jednostavnosti i mira. Ime brenda odabrano je prije desetak godina, inspirirano plavetnilom mora i neba, što za Lunu simbolizira slobodu i smirenost. 

– Minimalističko i ugodno. Volim neutralne, prirodne boje i oblike koji su istovremeno vizualno ugodni i funkcionalni. Recimo, kod keramičkih šalica mi je važno da izgleda lijepo i da se može uklopiti u različite interijere i uljepšati nečiju dnevnu rutinu kave ili čaja, no jednako mi je toliko važno da je šalica ugodna u rukama i da je čitav doživljaj ispijanja napitka iz nje poseban. I sama volim da mi jutarnja kava ili matcha bude kao mali ritual, nikada ne pijem kavu na brzinu nego baš da uživam. Tako da šalica mora doprinositi cijelom doživljaju. Što se tiče nakita, također najviše volim jednostavne oblike, bez previše detalja. Da komad nakita naglasi prirodnu ljepotu osobe koja ga nosi, i da ostavlja neki dojam lakoće. Do sada sam koristila uglavnom mjed i svaki je komad bio unikatan i ručno izrađen od nule, pomoću tradicionalnih alata za ručnu obradu metala. Sada pripremam novu kolekciju nakita koja će biti kombinacija keramike i metala, uz još jednostavnije oblike i dizajne. Ne ciljam na neki poseban umjetnički smjer - volim eksperimentirati i stvarati ono što me inspirira u tom trenutku, a istovremeno pratim i potrebe tržišta. –

U svakom njezinom komadu, bilo da se radi o keramici ili nakitu, prisutna je ta nota povezanosti s prirodom. Njezini proizvodi izrađeni su s ljubavlju, od materijala koje je Luna često osobno sakupila, i izrađeni su da traju – kao što i priroda traje.

– Postoji mnogo komada koji su mi po nečemu posebni. U svaki komad koji sam izradila uloženo je mnogo ljubavi i truda, a oni koje bih mogla posebno izdvojiti su komadi izrađeni od neke posebne gline ili s glazurom koja ima priču. Jedan takav slučaj su zdjelice od gline iz Dunava, iz sela u Mađarskoj gdje je jedna jako bliska prijateljica provela puno vremena u djetinjstvu. Jedan dan dok smo sjedile na kavi u Budimpešti, spomenula sam da volim raditi s glinom koju sama skupim u prirodi. Odmah je rekla da me mora sutra odvesti na njeno omiljeno mjesto. Taj dan smo brale kruške i dunje u voćnjaku njenog oca, i pokazala mi je gdje je kao djevojčica vadila glinu od koje je izrađivala figurice. –

– Obožavam i ovaj set ručno oblikovanih šalica i tanjura glaziranih pepelom drva. To je bio pepeo iz peći koji mi je moj otac donio iz dvorane u kojoj je radio kao učitelj aikida. Tamo su se cijele zime bili grijali na to drvo, a znamo i gdje je to stablo raslo godinama prije toga. Ovako je dobilo svoju treću svrhu, u obliku ove lijepe glazure. –

U budućnosti, Luna planira proširiti svoj rad kroz suradnje s restoranima i kafićima, gdje bi njezino ručno rađeno posuđe dodatno obogatilo gastronomski doživljaj gostiju.

– Za ovu sezonu pripremam neke zanimljive suradnje - uskoro ću preko svojeg instagram profila otkriti o čemu se radi!  U budućnosti se nadam i većem broju suradnji s kafićima i restoranima jer me jako veseli da ljudi mogu popiti pažljivo pripremljenu kavu ili pojesti kreativan i ukusan obrok iz posuđa koje će upotpuniti taj doživljaj. I sama sam stalno u nekim poslovima i projektima vezanima uz ugostiteljstvo i sviđa mi se da se u Hrvatskoj razvija scena specialty kafića i brunch barova koja prije nije postojala, a koja baš teži pružiti gostima čitav doživljaj. Od kvalitetne hrane i pića, preko ručno rađenog posuđa do ugodne atmosfere, muzike i usluge. Također planiram opet početi održavati radionice keramike - jedno vrijeme sam ih redovito održavala i to je bio baš lijep način za okupljanje kreativne zajednice kroz aktivnost gdje nešto stvaramo zajedno. Ljudi posebno uživaju kada mogu ponijeti kući vlastitu šalicu iz koje će onda piti kavu ili čaj. Napokon pripremam i novu kolekciju nakita koja će biti kombinacija metala i keramike. Sve u svemu, imam mnogo toga u planu i veselim se uskoro predstaviti novosti. –

Spoj traperica i sakoa savršeno joj pristaje, a efektne cipele donijele su dozu otkačenosti
'Najčešće nosim neutralne nijanse, ali onda nekoliko puta tijekom godine odjenem nešto kričavo'
Šamponi za kosu koje Hrvatice obožavaju: Izdvojili smo 4 najprodavanija proizvoda na Notinu

Pogledajte na Diva.hr
Vezani članci
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".