Osoba koja otkačenoj Madonni osmisli korzet sa šiljcima ili pak haute couture kostime za scenski nastup R`n`B dive Beyoncé, možese nazvati samo jednim nazivom – genijalni luđak. Tako bi se ukratko opisao Francuz Jean Paul Gaultier, čovjek koji je svoj mentalni sklop u potpunosti podredio mješavini umjetnosti i mode. A koliko su bliske moda i visoka umjetnost dokazuje i putujuća izložba “Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk” koja je krenula 2011. godine, pa je tako i posjetila njujorškom Brooklyn Museumu. Pod vodstvom kuratorice Nathalie Bondil, vlasnice muzeja Montreal Museum of Fine Arts, njezina pomoćnika ThierryMaxime Loriota, koji je u međuvremenu u potpunosti preuzeo vođenje izložbe, i modne kuće JPG Paris, stvorena je multimedijalna izložba čiji puni naziv u prijevodu glasi Modni put Jean Paula Gaultiera: Od pločnika do modne piste.
Sam naziv dočarava Gaultierov pristup modi – visoko stilizirani odjevni predmeti kojima inspiracija leži u prugastim mornarskim odijelima, glam rocku i chicu, ali i religioznim španjolskim i meksičkim motivima. Tako mu je ekscentrična Frieda Khalo bila jedna od najvećih inspiracija, čije guste obrve, istaknuti dekolte, floralni vijenci u kosi uvijeni u pletenicu i pomalo groteskni vjerski motivi dolaze u prvi plan, a komade ukrašene takvim motivima čini nosivima istovremeno na ulici i filmskoj premijeri.
Uz prugice i Friedu, još dvije stvari su Gaultiera učinile svjetski poznatim – već spomenuti Madonnin korzet i muška suknja. Pojam korzeta do osamdesetih je bio poistovjećivan s porobljavanjem žena te kako je rekla povjesničarka mode Valerie Steele koja je proučavala izložbu, bio je “instrument ženskog ugnjetavanja i uzrokovao loše zdravlje, pa i smrt”. No, Jean Paul, inače zaluđen ženskom siluetom, takvo je hladno oružje pretvorio u simbol oslobođenja i seksualne snage. Sa sedam godina načinio je svoj prvi šiljasti grudnjak od novinskog papira i stavio ga medvjediću, a dvadesetak godina poslije reinkarnirao je taj izum i namijenio ga jednoj pop ikoni. “Madonna predstavlja esenciju američkog sna, američke profesionalnosti, američkog savršenstva, američke opsesije i američke ambicije prema poslu. Ali ona je otvorena prema svijetu”, bio je dizajnerov opis svestrane pjevačice. Brojni Madonnini scenski kostimi Gaultierovo su djelo, ali pamti se ponajviše onaj s turneje Blond Ambition. Za tu turneju, osim pjevačice, muški plesači nosili su grudnjake sa stiliziranim grudima i stvorili ikoničan moment u povijesti glazbe i mode. Zadnja turneja, MDNA, iz 2012. godine, također je obilježena JPG crnim korzetom, koji je sada već vremešna Maddie odjenula preko bijele košulje i crnih hlača. Svi eksponati s njezinih turneja prikazani su u odjelu Boudoir, jednom od sedam tematskih krugova Gaultierove izložbe.
Uz Boudoir, u muzeju Brooklyn prikazani su i The Oddisey, Muses, Punk Cancan, Skin Deep, Metropolis i Urban Jungle.Početno kreiranje izložbe nije bilo nimalo lako, zahvaljujući Jean Paulu. Kada mu je kustos Thierry Maxime prišao 2009. s prijedlogom o postavljanju izložbe, dizajner se dvoumio jer nije želio finalni produkt koji bi podsjećao na retrospektivu nekog pokojnika. Zato kronološko slaganje izložbe nije dolazilo u obzir. Dogovor je bio stvoriti sedam sekcija raspoređenih po stilovima i temama, neovisno o vremenskoj odrednici. Prva sekcija, The Oddisey, prikazuje nadrealni i spiritualni svijet kojim plove religiozni motivi i sirene povezane s ovozemaljskim mornarima u prugastim majicama, jednim od klasičnih JPG motiva.
Nikad prikazana i prva JPG kreacija iz 1971. također se nalazi u tom odjeljku, zajedno sa šljokičastim kostimom sirene iz 2008. te haljinom po uzoru na meksičku Madonnu, oslikanu hologramskim božanskim motivima, i s dodatkom čipke na raskošnoj suknji i vjenčanom velu.U odjeljku posvećenom muzama nalaze se Gaultierovi ideali ljepote, koji nisu sputani bojom kože, spolom, vjerom ili pak konfekcijskim brojem.
Samo za ovu izložbu, u Muzeju Brooklyn otvorena je i posebna soba posvećena muzama u svijetu glazbe. Osim omiljene Maddie, Gaultier je ondje našao mjesta za kreacije Beth Ditto, Beyoncé i preminule Amy Winehouse, čiji su stil i osobnost inspirirali dizajnera za proljetnu kolekciju prije nekoliko sezona.Uz glazbu, Gaultieru je velika inspiracija bio film. Surađivao je s redateljima Peterom Greenawayem, Pedrom Almodovarom i sunarodnjakom Lucom Bessonom. S Bessonom je upečatljiva suradnja za blockbuster “Peti element”. Tako su se na izložbi mogli vidjeti kostimi iz filma koji nose JPG potpis: krzneni kombinezoni, željezni oklopi povezani rešetkama i avangardni korzeti. Kamere su Jean Paula toliko privlačile da je sudjelovao u snimanju emisije Eurotrash, koju je vodio s filmašem Antoineom de Causeom, a tema su bile neobične i čudne zanimljivosti zapadne i istočne Europe. Ljubav prema filmskom svijetu ovjekovječena je u odjeljku izložbe Metropolis, gdje se osim filmaša nalaze odjevni komadi iz suradnje s koreografima Marice Bejart, Angelin Preljocaj i Regine Chopinot, ali i pop ikonama Tinom Turner, Nirvanom Cameom, Lady Gagom i Kylie Minogue. House glazba, visoka tehnologija i trodimenzionalni svijet sedamdesetih godina inspirirali su JPG-ovu kolekciju 1979. godine kada se na pisti prvi put pojavila likra, neopran i vinil, pa je ta dojmljiva kolekcija svoje mjesto našla među eksponatima izložbe.
Osim filma i glazbe, Gaultiera su fascinirale razne kulture, poput beduina, Židova, Japanaca koji odlaze u Louvre na odmor (što je ujedno naziv kolekcije iz 1999. godine), ali i Škota. Francuza rođenog u predgrađu Pariza 1952., gdje su muškarci nosili elegantna odijela i šešire, više su oduševljavale suknje te im je odao počast u svojoj kolekciji. Zato se u sektoru izložbe naziva “Urban Jungle” mogu vidjeti suknje za muškarce nastale 1985. Tada su temelj u kreiranju bile duge pregače francuskih konobara, no Gaultierova “suknja” vezala se oko struka. Zapravo je imala jednu nogavicu oko koje se obavije tkanina, pa se može zaključiti kako su u pitanju ipak atipične hlače, a ne suknja.
Kiltovi su pak prikazani u tematskom odjelu “Punk Cancan”, zajedno s komadima koji su izgubili svoju etničku pripadnost i postali dio Gaultierove modne kulture. Ondje su tradicionalni francuski odjevni komadi, poput beretke i trench coata izgubili profinjenost, a kožne jakne, čipka i lateks dobili dozu romantične snage. Možda najinteresantniji odjevni predmet nalazi se baš u “Punk Cancanu”: predimenzionirana maskirna haljina sa sitnim apliciranim volanima koju je nosila Sarah Jessica Parker 2000. godine na dodjeli MTV-ovih filmskih nagrada, a za čiju je izradu bilo potrebno čak 312 sati. Doista, trebali bi sati i sati opisivanja nevjerojatnih izložbenih primjeraka koje je kreirao Jean Paul Gaultier kroz godine i bilo bi najbolje kada biste sami mogli posjetiti ovu kreativnu džunglu, što i nije sasvim nemoguće. Naime, izložba “From the Sidewalk to the Catwalk” internacionalnog je karaktera. Svoju premijeru imala je prije dvije godine u muzeju Dallas Museum of Art, a “proputovala” je i kroz San Francisco, Madrid i Rotterdam, a možda će kroz godinu-dvije ponovno oživjeti te doputovati negdje u našu okolici.