Gospodin Avangarda

FOTO: Getty FOTO: Getty FOTO: Getty FOTO: Getty FOTO: Getty FOTO: Getty
Muzej Brooklyn bio je domaćin retrospektivi najznačajnijih radova modnog genija jean Paula Gaultiera na izložbi “From sidewalk to Catwalk”.
Vidi originalni članak

Osoba koja otkačenoj Madonni osmisli korzet sa šiljcima ili pak haute couture kostime za scenski nastup R`n`B dive Beyoncé, možese nazvati samo jednim nazivom – genijalni luđak. Tako bi se ukratko opisao Francuz Jean Paul Gaultier, čovjek koji je svoj mentalni sklop u potpunosti podredio mješavini umjetnosti i mode. A koliko su bliske moda i visoka umjetnost dokazuje i putujuća izložba “Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk” koja je krenula 2011. godine, pa je tako i  posjetila njujorškom Brooklyn Museumu. Pod vodstvom kuratorice Nathalie Bondil, vlasnice muzeja Montreal Museum of Fine Arts, njezina pomoćnika ThierryMaxime Loriota, koji je u međuvremenu u potpunosti preuzeo vođenje izložbe, i modne kuće JPG Paris, stvorena je multimedijalna izložba čiji puni naziv u prijevodu glasi Modni put Jean Paula Gaultiera: Od pločnika do modne piste.

Sam naziv dočarava Gaultierov pristup modi – visoko stilizirani odjevni predmeti kojima inspiracija leži u prugastim mornarskim odijelima, glam rocku i chicu, ali i religioznim španjolskim i meksičkim motivima. Tako mu je ekscentrična Frieda Khalo bila jedna od najvećih inspiracija, čije guste obrve, istaknuti dekolte, floralni vijenci u kosi uvijeni u pletenicu i pomalo groteskni vjerski motivi dolaze u prvi plan, a komade ukrašene takvim motivima čini nosivima istovremeno na ulici i filmskoj premijeri.

Uz prugice i Friedu, još dvije stvari su Gaultiera učinile svjetski poznatim – već spomenuti Madonnin korzet i muška suknja. Pojam korzeta do osamdesetih je bio poistovjećivan s porobljavanjem žena te kako je rekla povjesničarka mode Valerie Steele koja je proučavala izložbu, bio je “instrument ženskog ugnjetavanja i uzrokovao loše zdravlje, pa i smrt”. No, Jean Paul, inače zaluđen ženskom siluetom, takvo je hladno oružje pretvorio u simbol oslobođenja i seksualne snage. Sa sedam godina načinio je svoj prvi šiljasti grudnjak od novinskog papira i stavio ga medvjediću, a dvadesetak godina poslije reinkarnirao je taj izum i namijenio ga jednoj pop ikoni. “Madonna predstavlja esenciju američkog sna, američke profesionalnosti, američkog savršenstva, američke opsesije i američke ambicije prema poslu. Ali ona je otvorena prema svijetu”, bio je dizajnerov opis svestrane pjevačice. Brojni Madonnini scenski kostimi Gaultierovo su djelo, ali pamti se ponajviše onaj s turneje Blond Ambition. Za tu turneju, osim pjevačice, muški plesači nosili su grudnjake sa stiliziranim grudima i stvorili ikoničan moment u povijesti glazbe i mode. Zadnja turneja, MDNA, iz 2012. godine, također je obilježena JPG crnim korzetom, koji je sada već vremešna Maddie odjenula preko bijele košulje i crnih hlača. Svi eksponati s njezinih turneja prikazani su u odjelu Boudoir, jednom od sedam tematskih krugova Gaultierove izložbe.

Uz Boudoir, u muzeju Brooklyn prikazani su i The Oddisey, Muses, Punk Cancan, Skin Deep, Metropolis i Urban Jungle.Početno kreiranje izložbe nije bilo nimalo lako, zahvaljujući Jean Paulu. Kada mu je kustos Thierry Maxime prišao 2009. s prijedlogom o postavljanju izložbe, dizajner se dvoumio jer nije želio finalni produkt koji bi podsjećao na retrospektivu nekog pokojnika. Zato kronološko slaganje izložbe nije dolazilo u obzir. Dogovor je bio stvoriti sedam sekcija raspoređenih po stilovima i temama, neovisno o vremenskoj odrednici. Prva sekcija, The Oddisey, prikazuje nadrealni i spiritualni svijet kojim plove religiozni motivi i sirene povezane s ovozemaljskim mornarima u prugastim majicama, jednim od klasičnih JPG motiva.

Nikad prikazana i prva JPG kreacija iz 1971. također se nalazi u tom odjeljku, zajedno sa šljokičastim kostimom sirene iz 2008. te haljinom po uzoru na meksičku Madonnu, oslikanu hologramskim božanskim motivima, i s dodatkom čipke na raskošnoj suknji i vjenčanom velu.U odjeljku posvećenom muzama nalaze se Gaultierovi ideali ljepote, koji nisu sputani bojom kože, spolom, vjerom ili pak konfekcijskim brojem.

Samo za ovu izložbu, u Muzeju Brooklyn otvorena je i posebna soba posvećena muzama u svijetu glazbe. Osim omiljene Maddie, Gaultier je ondje našao mjesta za kreacije Beth Ditto, Beyoncé i preminule Amy Winehouse, čiji su stil i osobnost inspirirali dizajnera za proljetnu kolekciju prije nekoliko sezona.Uz glazbu, Gaultieru je velika inspiracija bio film. Surađivao je s redateljima Peterom Greenawayem, Pedrom Almodovarom i sunarodnjakom Lucom Bessonom. S Bessonom je upečatljiva suradnja za blockbuster “Peti element”. Tako su  se na izložbi mogli vidjeti kostimi iz filma koji nose JPG potpis: krzneni kombinezoni, željezni oklopi povezani rešetkama i avangardni korzeti. Kamere su Jean Paula toliko privlačile da je sudjelovao u snimanju emisije Eurotrash, koju je vodio s filmašem Antoineom de Causeom, a tema su bile neobične i čudne zanimljivosti zapadne i istočne Europe. Ljubav prema filmskom svijetu ovjekovječena je u odjeljku izložbe Metropolis, gdje se osim filmaša nalaze odjevni komadi iz suradnje s koreografima Marice Bejart, Angelin Preljocaj i Regine Chopinot, ali i pop ikonama Tinom Turner, Nirvanom Cameom, Lady Gagom i Kylie Minogue. House glazba, visoka tehnologija i trodimenzionalni svijet sedamdesetih godina inspirirali su JPG-ovu kolekciju 1979. godine kada se na pisti prvi put pojavila likra, neopran i vinil, pa je ta dojmljiva kolekcija svoje mjesto našla među eksponatima izložbe.

Osim filma i glazbe, Gaultiera su fascinirale razne kulture, poput beduina, Židova, Japanaca koji odlaze u Louvre na odmor (što je ujedno naziv kolekcije iz 1999. godine), ali i Škota. Francuza rođenog u predgrađu Pariza 1952., gdje su muškarci nosili elegantna odijela i šešire, više su oduševljavale suknje te im je odao počast u svojoj kolekciji. Zato se u sektoru izložbe naziva “Urban Jungle” mogu vidjeti suknje za muškarce nastale 1985. Tada su temelj u kreiranju bile duge pregače francuskih konobara, no Gaultierova “suknja” vezala se oko struka. Zapravo je imala jednu nogavicu oko koje se obavije tkanina, pa se može zaključiti kako su u pitanju ipak atipične hlače, a ne suknja.

Kiltovi su pak prikazani u tematskom odjelu “Punk Cancan”, zajedno s komadima koji su izgubili svoju etničku pripadnost i postali dio Gaultierove modne kulture. Ondje su tradicionalni francuski odjevni komadi, poput beretke i trench coata izgubili profinjenost, a kožne jakne, čipka i lateks dobili dozu romantične snage. Možda najinteresantniji odjevni predmet nalazi se baš u “Punk Cancanu”: predimenzionirana maskirna haljina sa sitnim apliciranim volanima koju je nosila Sarah Jessica Parker 2000. godine na dodjeli MTV-ovih filmskih nagrada, a za čiju je izradu bilo potrebno čak 312 sati. Doista, trebali bi sati i sati opisivanja nevjerojatnih izložbenih primjeraka koje je kreirao Jean Paul Gaultier kroz godine i bilo bi najbolje kada biste sami mogli posjetiti ovu kreativnu džunglu, što i nije sasvim nemoguće. Naime, izložba “From the Sidewalk to the Catwalk” internacionalnog je karaktera. Svoju premijeru imala je prije dvije godine u muzeju Dallas Museum of Art, a “proputovala” je i kroz San Francisco, Madrid i Rotterdam, a možda će kroz godinu-dvije ponovno oživjeti te doputovati negdje u našu okolici.

Pogledajte na Diva.hr
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".