Gastro priča: Čokolada&poljupci

Gotovo puno stoljeće njime se iskazuje pažnja i naklonost, ali prije svega ljubav. Simbol Valentinova, čokoladni bombon „Bacio“, što znači poljubac, osmislila je talijanska modna legenda luisa spagnoli te je svoje ime, osim u knjigu modne povijesti, upisala i u onu gastronomsku...
Vidi originalni članak

Gianduja s mrvicama lješnjaka koju pak kruni cijeli lješnjak, a sve u plaštu tamne čokolade, spoj je fantastičnih okusa sjedinjenih u bombonu „Bacio“ ili u prijevodu – poljubac.

Ovo slastičarsko utjelovljenje ljubavi jedne žene prema svom suprugu u 92 godine svog postojanja neodoljivim okusom te ljubavnom porukom koju krije osvojilo je ne samo Italiju gdje je nastalo nego i čitav svijet. Priča o najromantičnijem čokoladnom bombonu vodi nas u 1922. i na brežuljke Perugie u čijoj je neposrednoj blizini prema jednoj od hagiografija nekoć živio sv. Valentin. Samo 15 godina prije Annibale Spagnoli tu je s nekoliko partnera utemeljio tvornicu konditorskih proizvoda „Perugina“. Prema predaji, Luisa Spagnoli, Annibaleova supruga, primijetila je da tijekom izrade čokoladnih bombona ostaju neiskorišteni kilogrami mrvica lješnjaka koji su se bacali. U želji da smanji gubitak osmislila je bombon od gianduje u koju su se počele miješati spomenute mrvice, na vrh kojeg se stavljao i jedan cijeli lješnjak, a sve se prelijevalo tamnom čokoladom. Taj novi bombon nepravilna oblika podsjećao je na stisnutu šaku pa je dobio ime „Cazzotto“, što na talijanskom znači „udarac šakom“. Što specifičnim oblikom, što okusom, nova je kreacija brzo postigla veliki uspjeh, no trebalo je proći još vremena prije nego će ući u povijest. Iako je ime ove bilo originalno, sin jednog od suosnivača tvrtke, Giovanni Buitoni, smatrao je neprikladnim darivati djevokama, suprugama, majkama i bakama bombon takva imena. Stoga ga je nazvao primjerenijim nazivom „Bacio“, tj. poljubac. Buitoni je bio svjedokom popularnosti novog imena pa se sjeća kako su tada mladići odlazili u prodavaonice Perugine kako bi od prodavačica u šali tražili „Bacio“, tj. poljubac, na što bi im one kombinacijom prijekora i odobravanja ispunile želju davši im, naravno, ipak samo
onaj čokoladni. 

Slatkoj je deliciji još bilo potrebno dati i adekvatno ruho, a u vrijeme kada je marketing bio u povojima, taj je zadatak povjeren dizajneru i grafičaru Federicu Seneci. Inspiriravši se slavnom slikom „Poljubac“ umjetnika Francesca Hayeza, Seneca je osmislio plavu kutiju s bezvremenskom slikom zaljubljenog para koji je i danas simbol ove čokoladne uspješnice. Upravo se on genijalno dosjetio i da uz svaki bombon bude zapakiran papirić na kojem će se nalaziti ljubavna misao slavnih pisaca, pjesnika, filozofa ili anonimnih autora. Nezaustavljiva slava „Bacia“ potvrdu je dobila i 1939. godine kada osvaja tržište Sjedinjenih Američkih Država nakon što je Perugina prvu američku prodavaonicu otvorila u srcu elitnog New Yorka, na otmjenoj Petoj aveniji gdje elegantni i rafinirani zalogaj doživljava zvjezdani Plave zvjezdice od 40-ih krase ruho bombona “Bacio”, a pakiranje u tube s dvoznačnim sloganom “Tubiamo?” (Hoćemo li gugutati?) hit je nastao osamdesetih godina
uspon. Sljedeće desetljeće donosi redizajn ambalaže, pa „Baci“, inače ogrnuti u srebro, dobivaju malene plave zvijezde, što postaje njihov zaštitni znak. U pedesetim godinama „Bacio“ dobiva svoju prvu varijantu pa nastaju nešto manji „Bacietti“ (mali poljupci), a tada počinje i intenzivna marketinška kampanja koja je iznjedrila danas slavni slogan: „Ovunque c’è amore c’è un Bacio Perugina“ („Gdje god da je ljubav, tu je Bacio Perugina“). 

Ipak, svoju je poziciju kao simbol ljubavi „Bacio“ zapečatio početkom šezdesetih godina kada postaje asocijacija za dan sv. Valentina, što su ubrzo potvrdili i zaljubljeni širom svijeta koji su baš na taj dan naklonost i ljubav počeli
iskazivati upravo ovim bombonom. Uz Dan zaljubljenih, „Baci“ su se počeli povezivati i s Majčinim danom koji se obilježava prve nedjelje u svibnju. Veliki marketinški bum „Baci“ mogu zahvaliti i slavnim osobama koje su ih promovirale kaošto su Vittorio Gasman, Frank Sinatra, Anna Maria Ferrero i Jean Sorel. Dolazeća desetljeća donose i nove slogane poput „I Baci sono parole“ („Poljupci“ govore više od riječi) iz 70-ih, a 80-ih godina nastaje „Tubo Baci Perugina“,pakiranje u kartonskoj tubi što je popratio još jedan originalni slogan „Tubiamo?“. Radi se o igri riječi, jer se „tubo“ (tuba ili cijev) odnosi na oblik ambalaže, dok „tubare“ znači gugutati. „A casa aspettano un Bacio“ (Kod kuće očekuju „poljubac“) obilježio je 90-e godine prošlog stoljeća, a posljednjih je desetak godina te vrijeme jačanja interneta slastici donijelo još veći uspjeh i stotine tisuće obožavatelja širom svijeta. Iako je s vremenom „Bacio“ dobio rođake, poput prije spomenutih „Bacietta“, zatim varijanti s trešnjom iz alkohola, inačicu
od bijele čokolade te „Bace“ u obliku srca, legendarni je original i dalje najomiljeniji te najprodavaniji. U novije vrijeme po narudžbi je moguće i personalizirati ljubavne poruke, što  dar voljenoj osobi može učinit
još posebnijim. Danas, nakon gotovo stoljeća slavne tradicije, ukusni bombon kojemu je život udahnula Luisa Spagnoli nenadmašni je simbol naklonosti te najljepše emocije koja postoji. Stoga u iščekivanju Dana zaljubljenih veselimo se čokoladnim „Bacima“ jer, da parafraziramo legendarni
slogan, gdje god da je Bacio, tu je i ljubav.

Pogledajte na Diva.hr
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".