Moda i ekologija teško pronalaze zajednički jezik, no sve više institucija diljem svijeta ulaže napore u konkretna rješenja koja bi mogla povezati ta dva područja. Umjesto apstraktnih ideja o održivosti, fokus je na svakodnevnim koracima koji se tiču svakog od nas. Jedan od tih koraka dolazi iz Francuske, gdje je ministrica za ekološku tranziciju Agnès Pannier-Runacher prošlog tjedna posjetila Francuski modni institut kako bi pokrenula javnu raspravu o označavanju ekološkog otiska odjeće. Ova inicijativa, koja je završni korak prije njezine provedbe, omogućit će modnim brendovima da od proljeća 2025. godine dobrovoljno uvedu oznake za ekološki utjecaj svojih proizvoda.
Sustav označavanja temelji se na bodovanju koje mjeri ekološki utjecaj svakog odjevnog predmeta. U obzir se uzima cjelokupni životni ciklus proizvoda – od proizvodnje i bojanja tkanina do izrade, distribucije i zbrinjavanja. Ideja je pružiti potrošačima jasne i razumljive informacije, nalik onima koji se nalaze na prehrambenim proizvodima ili energetskim certifikatima kućanskih uređaja.
Pogledajte galeriju street-style studeni
Ekološki otisak ocjenjuje se prema nekoliko ključnih čimbenika: emisijama stakleničkih plinova koje proizvod generira, utjecaju na bioraznolikost tijekom proizvodnje sirovina, potrošnji bi prirodnih resursa te trajnosti proizvoda. Ovi podaci omogućuju kupcima uvid u stvarni utjecaj odjeće na okoliš, neovisno o njezinu izgledu ili cijeni. Tako potrošači mogu svjesno birati od koga kupuju, ali i bolje razumjeti vlastiti doprinos ekologiji.
Iako je inicijativa izazvala velik interes, otvara i pitanja o provedbi. Trenutno predloženi model oslanja se na dobrovoljno sudjelovanje brendova. Za razliku od članka L. 541-9-12 Ekološkog kodeksa, koji predviđa obvezno označavanje, vlada je odlučila krenuti s opcionalnom fazom. Modne kompanije neće biti zakonski obvezne izrađivati ove oznake, ali će imati mogućnost prikazivati ekološki otisak svojih proizvoda već od proljeća 2025.
Oznake bi, osim toga, mogle biti digitalne – informacije ne moraju nužno biti istaknute na etiketama u trgovinama, već će se moći pronaći putem QR koda ili internetske aplikacije. Sustav zasad neće obuhvaćati obuću, iako je taj sektor usko povezan s modom.
Pokretanje ovog sustava označavanja značajan je korak u borbi protiv ultrabrze mode, koja se temelji na brzoj i jeftinoj proizvodnji jednokratnih odjevnih predmeta. Ovaj model ima izrazito negativan utjecaj na okoliš – od intenzivne potrošnje prirodnih resursa do stvaranja velikih količina otpada. Fast fashion, kao najproblematičniji segment modne industrije, nalazi se na vrhu liste za promjene.
Uvođenje oznaka ekološkog otiska dio je globalnih nastojanja da se tekstilna industrija učini održivijom. Cilj je ne samo educirati potrošače već i potaknuti brendove na odgovornije poslovanje. Vidljivost ekološkog utjecaja proizvoda motivirat će brendove da smanje svoj otisak kako bi ostali konkurentni na tržištu koje sve više cijeni održivost.
Predlažući ekološko označavanje odjeće, Francuska čini važan iskorak prema odgovornijoj modi. Iako sustav u početku ima ograničen doseg, dugoročno bi mogao transformirati ponašanje potrošača i industrije. Ostaje vidjeti hoće li dobrovoljni pristup biti dovoljan za postizanje ciljeva ili će se uvesti obvezna pravila. U svakom slučaju, potrošači će dobiti alat za donošenje informiranijih odluka – važan korak prema održivijoj budućnosti mode.