Nakon slučaja Pandoro Balocco, koji ju je koštao kazne od 1,1 milijun eura, influencerica je upisana u registar osumnjičenih s hipotezom teške prijevare i za uskršnja jaja Dolci Preziosi te za svoju lutku Trudi, nazvanu 'Maskota Chiara Ferragni', lansirana na tržište 2019. godine.
Naime, da podsjetimo, Chiara je napravila projekt s tvrtkom slatkiša Balocco kako bi lansirala pandoro (božićni kolač) s logotipom Ferragni, po cijeni od 9 eura, što je trostruko više od uobičajene cijene. Na kutiji proizvoda pisalo je da će novac od prodaje kolača biti doniran pedijatrijskoj bolnici Regina Margherita u Torinu. No, istina je zapravo drugačija - donaciju od 50.000 eura već je dala sama kompanija Balocco prije nego što su kolači uopće pušteni u prodaju, a Ferragni je tom kampanjom zaradila milijun eura. Na kraju se javno ispričala te izjavila da je milijun eura ipak donirala upravo toj bolnici u Torinu.
Činilo se da je priča završena, no ipak nije jer sve skupa postaje sve zapetljanije, istrage oko njezinih poslova sve su kompleksnije i dublje.
Stvari postaju kompliciranije ne samo zato što glavni državni odvjetnik još nije identificirao teritorijalno nadležnog državnog odvjetnika koji će biti nadležan za istragu slučaja Balocco, budući da su navodna nepravedna dobit i šteta rašireni po čitavoj Italiji.
Također, potrebno je shvatiti tko je od dvoje tužitelja prvi registrirao osumnjičene, odnosno Chiaru Ferragni i Alessandra Balocco, s obzirom da Balocco ima sjedište u pokrajini Cuneo, dok su tvrtke Chiare u Milanu.
Za sada je Influencerica tek pod istragom, nije osuđena. Naime, situaciju komplicira, tvrdi milansko tužiteljstvo, to što izgleda kako se zapravo ne radi o izoliranim poslovima, već 'operacijama povezanima u jedinstveni zločinački plan'.
Istražitelji ističu da bi ideja o povezivanju dobrotvornih operacija s prodajom komercijalnih proizvoda bila metodična i funkcionalna ako bi donacija bila ovisna o postotku prodaje. Dakle, što veća prodaja, to veća donacija.
Konkretno, od brenda Dolci Preziosi, koji pripada kompaniji Cerealitalia I.D. SpA, Chiara je, prema istražiteljima, za sponzoriranje uskršnjih jaja dobila 500 tisuća eura 2021. i 700 tisuća eura 2022. godine. A u zamjenu je udruzi 'I bambini delle Fate' dala 36 tisuća eura. Problem je što je, kao u slučaju Balocco s bolnicom Regina Margherita u Torinu, donaciju izvršila isključivo tvrtka putem uplate koja nije povezana s prodajom tog proizvoda.
- Mi smo donirali, to nije bilo u njezinu ugovoru - pojasnila je tvrtka u intervjuu za Fatto Quotidiano.
Nejasnoća proizlazi iz činjenice da je na ružičastom omotu slastica, pod imenom Chiara Ferragni, navedeno 'podržavamo I bambini delle Fate', venecijansku neprofitnu udrugu koja pomaže djeci s poteškoćama u razvoju. Formulacija je to koju bi nadležna tijela mogla smatrati dvosmislenom i stoga štetnom za prava potrošača.
Ali to nije sve, jer istražitelji sada smatraju da je ista praksa primjenjena u slučaju prodaje lutaka iz 2019. godine, u suradnji s kompanijom Trudi. Bilo je to limitirano izdanje osmišljeno povodom udaje za Fedeza, a prodaja je išla putem njezine stranice.
- Sva zarada ići će za Stomp out bullying, neprofitnoj organizaciji za borbu protiv cyberbullyinga, teme koja mi je jako bliska - izjavila je Chiara tada.
No, pritom nije precizirala da nije riječ o prodaji sa svih kanala - radilo se samo o prodaji s njezina sajta, a proizvod je dostupan bio i na Amazonu te niz drugih prodajnih mjesta.
Tu je još jedan neobičan slučaj, odnosno komercijalna operacija povezana s dobrotvornim organizacijama, koja bi mogla također postati dio istrage. To je kampanja iz vremena pandemije, koja je organizirana 2020. godine. Cilj je bio prikupljanje sredstava protiv Covida kroz ograničeno izdanje kolekcije s kompanijom Oreo.
- Razjasnit ćemo svaki aspekt triju događaja određenom sucu. Sigurni smo u nevinost naše klijentice - naveli su Marcello Bana i Giuseppe Iannaccone, branitelji Chiare Ferragni.
Bez obzira kakav će biti ishod istrage i eventualne optužnice protiv poduzetnice i Influencerice, ova čitava afera daje do znanja da je scena donacija dosta netranspadentna. Osim toga, može smanjiti kredibilitet onima koji se donacijama uistinu bave i to na pošten i otvoren način.
Zbog toga je vlada najavila da će uvesti nova pravila za komercijalne aktivnosti koje ujedno imaju dobrotvornu svrhu. Osim novih smjernica za Influencere, prijedlog je da ubuduće na ambalaži proizvoda za prodaju bude naznačeno kome sredstva idu, za što idu i koliko se zapravo izdvaja u dobrotvorne svrhe. Potrebna je sada dobra reforma u cilju zaštite potrošača, ali i mnogih udruga koje rade na prikupljanju sredstava za potporu važnim ciljevima.