Komunikacijska si stručnjakinja, pomažeš ljudima da ovladaju tehnikama javnog nastupa, pripremaš ih za važne događaje... Što sve obuhvaća tvoj posao i kako bi ga opisala za nekoga tko je izvan ove branše?
Moj posao leadership i komunikacijske stručnjakinje i edukatorice, a ujedno i moja poslovna svrha, podrazumijevaju pomaganje poslovnim ljudima i različitim organizacijama u tome da usavrše umijeća komunikacije, suradnje i vođenja ljudi. Tako im pomažem da što uspješnije i učinkovitije artikuliraju sebe, svoje ideje, vizije, rezultate rada, proizvode i usluge kako bi brže i lakše ostvarivali svoje poslovne ciljeve, kao i razvijali održive i produktivne poslovne odnose. U različitim edukacijskim i razvojnim formatima, poput praktičnih radionica, personaliziranih treninga, interaktivnih predavanja, coaching procesa te individualnim savjetovanjima nastojim im pomoći da usavrše svoje javne i medijske nastupe, vještine uvjerljive komunikacije, uspješne prodaje i učinkovitog vođenja ljudi kroz sve organizacijske procese. Sukladno potrebama za koje me angažiraju, mogla bih svoj rad podijeliti u tri područja u kojima su ljudima i organizacijama potrebna dodatna usavršavanja u mojoj domeni djelovanja. Prvo veliko područje čine vještine prezentacije – od toga kako održati javni govor pa sve do poslovnih prezentacija na kojima se uči kako prezentirati proizvod, uslugu i novu poslovnu strategiju ili kako predstaviti rezultate rada te kako uvjeriti različite dionike u svoje poslovne prijedloge. Jako su tražene vještine nastupa u medijima, kojima se usavršavamo u tome kako se daje izjava za medije, kako se nastupa u medijima i ostavlja dobar dojam, kako se odgovora na pitanja novinara, pa i na ona provokativna, kako se zadržava pažnja gledatelja, kako se formulira i šalje ključna poruka u najkraćem mogućem vremenu. Zatim, drugo veliko područje usavršavanja, u kojemu pružam uslugu, jest komunikacija s klijentima ili kupcima te komunikacija unutar organizacije, među odjelima, kao i komunikacija i suradnja u timu. A to podrazumijeva i vođenje konstruktivnih sastanaka, prodajnih razgovora te utjecaja na razne dionike – od vanjskih suradnika, partnera, dobavljača pa do različitih interesnih skupina.
Treće veliko područje za koje sam dosta angažirana jest leadership. Za lidera je upravo komunikacija osnovno sredstvo rada, a pred svakim liderom višestruki su izazovi artikulacije vlastite vizije, okupljanja ljudi oko zajedničke svrhe, strateškog vođenja i razvijanja njihovih kompetencija i predanosti poslovnim zadacima. Danas u vrijeme brzih promjena i izobilja interakcija u kojem živimo, neophodno je biti agilan komunikator da bismo bili uspješan lider. Do sada sam održala na stotine takvih edukacija za predsjednike i članove uprava, srednji menadžment i razne timove vodećih hrvatskih te stranih tvrtki i organizacija u Hrvatskoj i inozemstvu. Naravno, svojim klijentima nastojim biti kontinuirana podrška. Stoga svaki put kad netko od mojih klijenata ima važan nastup u javnosti ili medijima, kada treba održati važnu poslovnu prezentaciju, ili je pred njim izazovan poslovni razgovor, ili možda želi dodatno ojačati svoj liderski potencijal, zove me kako bih pomogla u pripremi za takve poslovne situacije i premošćivanju izazova koje ta situacija nosi sa sobom. Ukratko, volim reći da pomažem ljudima da postanu najbolja moguća komunikacijska verzija sebe.
Koliko je sama komunikacija važna? Znamo li komunicirati? Je li to nešto što se uči cijeli život?
Za mene je komunikacija oduvijek bila jedan od najfascinantnijih životnih procesa, no ona je ujedno i jedan od najzahtjevnijih životnih procesa. Komunikacija nam omogućava da razmjenjujemo svoje misli, ideje, osjećaje, da se povezujemo s drugima te da se tako ostvarujemo. Kako smo mi kao Homo sapiensi socijalna bića, upravo je komunikacija naš glavni alat socijalizacije. S druge strane, zbog svoje kompleksnosti i živosti, ona je često i glavna prepreka našem potpunom ostvarenju u odnosima, a i izvor nezadovoljstva i frustracija. Rekla bih da uspješna komunikacija počiva na sljedećim premisama: međusobno uvažavanje, što znači da se znamo slušati, zatim postizanje razumijevanja, što znači da se trudimo istražiti kako drugi poimaju svijet oko nas, utjecanje jedni na druge na obostrano zadovoljstvo i korist, što znači da znamo uobličiti i uskladiti svoje verbalne i neverbalne poruke tako da rezoniraju s našim sugovornicima kako bi se oni prepoznali u njima. Tako je uspješna komunikacija proces u kojem svi uključeni ostvaruju osjećaj vlastite vrijednosti. U poslovanju nam uspješna komunikacija omogućuje da međusobno maksimalno učinkovito surađujemo, ostvarujemo poslovne ciljeve i stvaramo nove vrijednosti. Tako, recimo, nema prodaje bez uvjerljive komunikacije, a političarima je upravo moć uvjerljivog govora glavno sredstvo rada. Kada ne znamo uspješno komunicirati, onda se mučimo i u prodaji svojih usluga, postizanju željene radne atmosfere u svojem timu, razvoju zadovoljavajućih odnosa, postizanju unutarnjeg zadovoljstva… Važno je naglasiti da se ovdje radi o vještinama, a svaka vještina se uči, usvaja, a potom usavršava i brusi ovisno o našim potrebama i osobnim afinitetima. Svatko može naučiti učinkovito komunicirati. Nažalost, ovo nisu vještine koje nas dovoljno ili ikako uče u formalnom obrazovanju, no zaista jesu ključne vještine za bilo koji posao kojim se danas bavite. Gotovo da danas nema posla u kojem načini komunikacije, prezentacije, prodaje, vođenja razgovora, dolaska do dogovora, razvoja ljudi te ostvarenja suradnji nisu ključne, a često i presudne za ostvarivanje poslovnih ciljeva i postizanje izvrsnosti u poslovanju. Upravo su komunikacijske vještine proglašene jednom od najvažnijih vještina u 21. stoljeću. Zato su nam nužni dodatni načini edukacije u ovim područjima. A kako je poslovnim ljudima najveći luksuz upravo vrijeme, to znači da takve edukacije moraju biti prilagođene njihovim potrebama i mogućnostima. Zato nastojim svoje edukacije učiniti maksimalno praktičnim i interaktivnim kako bih s jedne strane omogućila klijentima da što brže usvoje ove vještine, a s druge strane omogućila im da imaju konkretnu korist – stečeno znanje koje odmah mogu primijeniti u svojem poslovanju. Kako bih olakšala ljudima usavršavanje komunikacijske kompetencije, osmislila sam i metodu konverzacijske agilnosti. U današnjem vremenu brzih promjena agilnost u konverzaciji se nameće kao nužnost u stvaranju zdravijih i otpornijih odnosa. Sama metoda nastala je kao rezultat pomaganja stotinama i stotinama ljudima u premošćivanju izazova svakodnevne poslovne komunikacije i izazova vođenja u poslovanju. Pod ovom metodom objedinjene su najvažnije konverzacijske vještine percipiranja, razumijevanja, povezivanja i usmjeravanja konverzacije u željenom smjeru. Ključna prednost konverzacijske agilnosti je to što je ona lako primjenjiva u svakom razgovoru i brzo nam omogućava vidljivi napredak. Pomaže nam u podizanju kvalitete razgovora i kvalitete njihovih ishoda. Tako postajemo komunikacijski lideri, a ne followeri situacija koje nam ne idu u korist.
Komuniciramo verbalno, ali i neverbalno, odjeća također ima svoju ulogu. Što savjetuješ klijentima po tom pitanju? Koja je tvoja “uniforma”?
Mi prenosimo svoje poruke putem verbalnih, paraverbalnih (glasovnih) i neverbalnih komunikacijskih elemenata. Sve tri razine prijenosa poruke podjednako su važne u komunikaciji i utječu na dojam koji ćemo ostaviti. Odjeća spada u neverbalne komunikacijske elemente, baš poput izraza lica, gestikulacije, posture i ostalih elemenata. Ona ne čini čovjeka, no odjećom koju nosimo prenosimo poruke o sebi, svjesno ili nesvjesno, i utječemo na dojam koji će netko steći o nama. Ono što uvijek naglašavam svojim klijentima jest to da iako poslovan, stil mora odražavati osobnost i jedinstvenost osobe, no uz poštovanje određenih komunikacijskih pravila, poput prilagodbe svojeg nastupa prilici i publici, pa time i svog načina odijevanja. To znači da je važno voditi računa o tome koja je poslovna prigoda na koju idete te tko će biti publika kako ne bi upravo vaša odjeća postala glavna poruka o vama – naravno, u slučaju da to nije neki modni događaj. Tako svojoj kreativnosti u odijevanju možete dati više prostora kada idete na sastanke, na primjer u kreativnu agenciju. Suprotno tome, kada idete na sastanak s višim razinama menadžmenta, onaj malo klasičniji dio vas trebao bi izaći na svjetlo dana. No, uz ovu prilagodbu prilici i publici, uvijek nastojite zadržati svoj prepoznatljivi potpis autentičnosti i u odijevanju. Ipak, poslovni stil ima svoje granice primjerenog odijevanja pa tako previše dekoltirane stvari, prekratke suknje, crne prozirne ili mrežaste najlonke ili pak vrtoglave potpetice nešto su što nikad ne bih savjetovala svojim klijenticama kao dio njihova poslovnog imidža. Naprosto, takvim odjevnim predmetima i modnim dodacima previše ćemo odvlačiti pozornost od bitnog, a to smo mi i ono što imamo reći. Također, frizura i decentni make-up također bi trebali biti sastavni dio poslovnog stila onih osoba koje nastupaju u javnosti. Što se tiče moje ”uniforme”, rekla bih da se ona manifestira u vidu dobrog casual sakoa u kombinaciji sa svilenom košuljom ili dobrim T-shirtom, hlačama mrkva ili flare kroja, stiletto ili gležnjačama. Kako se moj radni dan zapravo sastoji od javnih nastupa – od održavanja edukacija, odlaska na poslovne sastanke, zatim ponekad gostovanja na konferencijama i u medijima do odlaska na poslovne evente – to je kombinacija kojom se jednostavno mogu prilagoditi svakoj od tih prilika i svakoj od tih različitih publika.
Koliko se tvoj stil tijekom godina mijenjao? Kako danas gledaš na stylinge iz, primjerice, studentskih dana?
Rekla bih da jedino što je kod mene zaista postojano i s odmakom vremena nepromjenjivo moja frizura. Svi koji me znaju od jako mladih dana znaju da sam vjerna svojoj dugoj valovitoj kosi te istoj boji kose. Što se odijevanja tiče, moj se stil donekle mijenjao, no u nekoj svojoj biti ostajao je isti, odnosno prepoznatljiv. Rekla bih da je u jednu ruku odmak od klasike i da teži traženju onog it momenta u odijevanju. Kada danas pogledam neke od stylinga iz studentskih dana, okej sam si s njima, naravno u kontekstu onog vremena i modnog izričaja. Oduvijek mi je bilo bitno da se u odjeći osjećam svoja, ali i da ti odjevni komadi i dodaci odražavaju mene pa tako i s protokom vremena mogu se prepoznati u velikoj većini svojih odjevnih kombinacija.
Što radiš u slobodno vrijeme, kako ga najradije provodiš? Kako se opuštaš? Imaš li hobije?
Svaki slobodan trenutak volim provoditi sa svojim najmilijima u nekim zajedničkim aktivnostima. Jako volim putovati i putovanja su moja hrana za dušu. No, kako nam je u zadnje vrijeme putovati otežano, okrenula sam se prirodi, pogotovo planinarenju i ljeti aktivnostima na moru. Jedan od najljepših osjećaja za mene jest boraviti u prirodi i osjetiti tu harmoniju i sklad koja samo priroda postiže. Uvidjela sam upravo planinareći da je to jedan od najboljih načina opuštanja, ali i otpuštanja svega, jačanja svojeg tijela, ali i čišćenja svog uma. I uz sve to kada dosegnem vrh, naravno nakon što se dobrano namučim, bivam nagrađena nekim od najdivnijih i najčudesnijih pogleda. Ono za što uvijek odvojim vrijeme jest redovito treniranje. Smatram iznimno važnim osjećati se dobro u svojom tijelu jer iz fizičke spremnosti proizlaze i mentalna disciplina, snaga i otpornost. Također, veliku pozornost posvećujem i njegovanju svojeg unutarnjeg mira prakticirajući različite aktivnosti. Ostale moje strasti za koje nastojim pronaći vremena, iako je ponekad iznimno izazovno s obzirom na zahtjevnost mojeg posla, moji su prijatelji, druženja uz finu hranu, uživanja u dobroj knjizi i još boljoj seriji ili film.
Koja su tvoja zlatna pravila šopinga? I kako zapravo najviše voliš kupovati (online, offline...)?
Ne bih rekla da imam neka striktna pravila šopinga. Rijetko više kupujem impulzivno, kao da me to pustilo. Sada zaista promišljam što ću kupiti i više planiram kupnju prema potrebi. Iznimno veliku pozornost polažem na to da kupujem kvalitetno i da to što kupujem bude što nosivije te da se može kombinirati na više načina. Davno sam se već oprostila s kupnjom nekih odjevnih komada koji su “wow”, ali koji su nosivi jednom i nikad više. Iako je internet postao nepregledno carstvo izbora odjeće, ipak još uvijek preferiram kupovati offline. Volim ritual šetnje gradom i dućanima, pogotovo u gradovima poput Londona i Pariza gdje zaista možeš uživati u samim instalacijama pojedinih dućana. Volim i kada mogu osjetiti odjeću, pogotovo materijal, doživjeti kroj i, naravno, ako mi se svidi kako mi nešto stoji, kupiti to odmah. No, i ja sve više kupujem online jer postaje praktičnije, štedi vrijeme te se više toga kvalitetnog nažalost može naći online nego u trgovinama, pogotovo kod nas.
Što kažeš o gomilanju odjeće, je li došlo vrijeme da se svi oslobodimo te navike?
Apsolutno da! Velik sam pobornik promjene te navike. Smatram da je zaista došlo vrijeme da se oslobodimo gomilanja odjeće, prije svega jer time možemo utjecati na očuvanje planeta. Mislim da je sve više ljudi svjesno koliko je modna industrija velik zagađivač okoliša. No, i zato što time stvaramo i više prostora i vremena u našim životima za ono što je zaista bitno, a to je da budemo prisutni u svakome trenutku i u svemu što radimo, a ne da budemo konstantno opterećeni svojim izgledom. Iako zaista volim modu i odjeću, već sam prije nekih pet godina prestala kupovati odjeću u nekim većim količinama i uvela praksu selektivne kupovine, isključivo prema potrebi. Od tada zaista promišljam treba li mi i koliko određeni odjevni predmet te hoće li to biti nešto što ću nositi godinama u smislu kvalitete, mogućnosti kombiniranja i atraktivnosti. Također, svu odjeću koju ne nosim doniram potrebitima.
Imaš li u glavi uvijek unaprijed složenu kombinaciju za neku priliku ili to ostavljaš za zadnji čas? Imaš li favorite u ormaru koji uvijek spašavaju situaciju?
Ponekad unaprijed imam ideju kako bih voljela izgledati za neku određenu priliku, ali često ostavljam to za neki, nazovimo ga, predzadnji čas jer se ne stignem od ostalih obaveza posvetiti tome koliko bih željela. Za neke važne prilike imam i “džokera zovi”, naime uvijek konzultiram svoju prijateljici Ivanu Pavić, modnu stilisticu. U takvim prigodama ne želim prepustiti ništa slučaju, a Ivana jako dobro razumije moju estetiku, i te kako zna prilagoditi odjeću prilici i uvijek zna predložiti nešto što bude pun pogodak. Također, imam neke evergreene u ormaru koji uvijek mogu spasiti situaciju, poput crne koktel-haljine i crnog odijela sa svilenim topom, koji uz pomoć dobrih modnih dodataka, poput neke zanimljive ogrlice ili dobrih štikli, mogu zaista svaki put iznova osmisliti nešto novo i izgledati nanovo atraktivno.
Što ti je najvažnije kod odijevanja, funkcionalnost, estetika, dress code...? Imaš li neke omiljene brendove, koje?
S obzirom na posao kojim se bavim i zbog kojeg sam stalno u nekoj vrsti javnog nastupa, rekla bih da je mi je podjednako važno sve troje. Možda mi je prije, kada sam bila mlađa, estetika bila više u fokusu jer sam imala više vremena i prilika igrati se modom i eksperimentirati. No, s druge strane, oduvijek sam veliku pozornost posvećivala dizajnu koji mora biti funkcionalan, kao i odabiru materijala. Naime, preferiram prirodne materijale od kojih su mi svila i kašmir najdraži. Zbog prirode posla danas mi je i dress code podjednako važan. Ne mislim da se trebamo striktno držati dress codea, no kao što sam rekla, kako pomažem ljudima unaprijediti svoj poslovni nastup, čiji je dio i styling, onda i svojim primjerom moram demonstrirati koliko je važno prilagoditi se prilikama na kojima sudjelujemo i publici kojoj se obraćamo. Neki od mojih omiljenih brendova kojima sam zaista vjerna već duži niz godina jesu Zadig & Voltaire zbog predivnog kašmira koji je prisutan u njihovim kreacijama, The Kooples jer predstavljaju upravo taj look koji mi najbolje odgovara i Isabel Marant jer ističe moju ženstvenost. Rekla bih da od svih stilova najviše volim french chic pa onda i brendove koji ga njeguju.