Staša Randall iz Pule počela je šivati kada je imala samo četiri godine, uz vodstvo svoje majke koja je bila kostimografkinja za balet i kazalište. Cijela njezina obitelj povezana je s dizajnom i umjetnošću, pa je bilo prirodno da krene njihovim nadahnutim stopama, a pokretanjem vlastitog brenda STAŠA itekako je to uspjela postići.
STAŠA je suvremeni brend ženske odjeće koji je osnovala 2015. godine. Poznata po svojim minimalističkim, čistim i geometrijskim krojevima, marka je usredotočena na kvalitetu tkanine i krojenje, spajajući oblik i funkciju u svakom pojedinom komadu. "Keep it simple" je filozofija iza odjeće, pomiješana s dodacima koji odražavaju modernu arhitekturu, azijsku modu i povezanost s kulturom iz cijelog svijeta. Prvenstveno se fokusira na održivost i ekološki prihvatljiv tekstil, a sve kolekcije su izrađene s pažnjom i ljubavlju u Hrvatskoj.
– Sve je krenulo nekako prirodno. U početcima pokretanja brenda dok sam još bila studentica krenula sam s prirodnim materijalima. Tada se nije pričalo o održivoj odjeći budući da konzumerizam nije bio toliko zastupljen. Međutim, preseljenjem u London susrela sam se s održivošću i inkluzivnošću u modi. Kao mali brend imam tu mogućnost da sve bude napravljeno po narudžbi, ne stvaram zalihe. Također, sve izrađujem sama, ako mi treba pomoć, onda tu uskaču osobe koje su već dugi niz godina uz mene. Smatram da održivi način stvaranja brenda je zdrav način i budućnost. Svakako bi trebali paziti što kupujemo i koliko – otkrila nam je mlada hrvatska dizajnerica.
Proces dizajniranja održivih odjevnih komada nije lak posao, a Staša nam je objasnila svaki korak koji poduzima kako bi njezine kolekcije bile prirodne i ekološki prihvatljive:
– Prvi korak je odabir održivih materijala. Dizajneri bi trebali tražiti materijale koji su ekološki prihvatljivi, obnovljivi i imaju mali utjecaj na okoliš. Neki primjeri održivih materijala uključuju organski pamuk, reciklirani poliester, bambus i tencel. Nakon što su odabrani održivi materijali, dizajner može početi razvijati dizajn odjevnog predmeta. Važno je uzeti u obzir cijeli životni ciklus odjevnog predmeta tijekom ovog procesa, uključujući fazu upotrebe i fazu na kraju životnog vijeka – rekla je.
Zatim kreće proizvodna faza, tijekom koje treba primijeniti održive prakse, poput smanjenja otpada, minimiziranja upotrebe vode i korištenja obnovljivih izvora energije. Također je važno osigurati pravednu radnu praksu i sigurne radne uvjete za radnike. Trebalo bi koristiti održive metode pakiranja i transporta kako bi se smanjio ugljični otisak odjeće, što uključuje korištenje biorazgradivih materijala za pakiranje i metode prijevoza koje su energetski učinkovite i smanjuju emisije.
– Odjevni predmet treba biti dizajniran tako da ima dug vijek trajanja i da se lako održava, smanjujući potrebu za čestim pranjem i smanjujući utjecaj odjevnog predmeta na okoliš tijekom uporabe. Konačno, dizajner treba uzeti u obzir fazu na kraju životnog vijeka odjevnog predmeta, što uključuje dizajniranje odjevnog predmeta koji se lako reciklira ili su biorazgradivi te tako se osigurava da ne završi na odlagalištu. Slijedeći ove korake, dizajneri mogu stvoriti održivu odjeću koja ima mali utjecaj na okoliš i proizvedena je etički – objasnila je.
Ipak, otvaranje održivog brenda odjeće nije bio jednostavan pothvat, a mlada dizajnerica često se susreće s brojnim izazovima.
– Iako održivi modni dizajn može biti izazovan, on je također koristan i smislen način pozitivnog utjecaja na okoliš i društvo. Prevladavanjem izazova i dizajniranjem održivih proizvoda, modni dizajneri mogu pridonijeti održivoj i odgovornijoj budućnosti. Izazov je uvijek pronaći odgovarajuće materijale, ali trenutno radim s jednom nizozemskom kompanijom koja zaista pazi na proizvodnju materijala i materijali dolaze s Oeko-tex certifikatima. Što se tiče dizajna, uvijek gledam da bude dugovječno i nosivo na više načina, tako da se taj odjevni predmet koristi u svakodnevici, a ne samo za određene prigode – otkrila nam je.
I održivost postaje sve važnija u svim područjima poslovanja, uključujući modnu industriju. Kako potrošači postaju svjesniji utjecaja koje njihove kupnje imaju na okoliš i društvo, traže modne brendove kojima je održivost prioritet.
– Modni brendovi koji su predani održivosti ne samo da pomažu smanjiti svoj utjecaj na okoliš, već odgovaraju na zahtjeve potrošača i unapređuju svoj ugled. Usvajanjem održivih praksi, modni brendovi mogu smanjiti otpad, smanjiti svoj ugljični otisak i minimizirati upotrebu štetnih kemikalija i materijala. Nadalje, održivost nije važna samo za okoliš, već i za ljude koji rade u industriji. Modni brendovi kojima je održivost prioritet često imaju bolje uvjete rada i daju poštene plaće radnicima – dodala je dizajnerica.
Održiva moda nije samo trend koji je nastao posljednjih nekoliko godina, to je ozbiljan proces smanjivanja zagađenja i potrošnje u modnoj industriji. Mnogi veliki brendovi okreću se prema ekološki prihvatljivim načinima proizvodnje robe, ali i sami potrošači počeli su birati održive odjevne komade.
– Smatram da se sve više ljudi okreće održivoj modi, počeli su biti više osviješteni o tome jer se trenutno i puno govori o tome. Neki to već i prakticiraju, a možda će i drugi krenut laganim koracima. Konzumerizam je još uvijek naš najveći neprijatelj, svakako bi ga trebalo svesti na minimum, ne radi nas, već radi planete Zemlje na kojoj živimo – rekla nam je Staša.
I svojim brendom Staša je preuzela dio odgovornosti za smanjenje konzumerizma te nudi kupcima odličnu opciju za ekološki prihvatljivu odjeću, a što se tiče budućnosti njezinog brenda, ne planira uskoro stati:
– Nastavljam u istom smjeru kao i do sada jer smatram da je to moj put. Otvaranjem svog studija u Puli već sam napravila veliki korak i posvećujem se novim kolekcijama u budućnosti – zaključila je.