Ta divna ljepota casuala

FOTO: Getty/Guliver FOTO: Getty/Guliver FOTO: Getty/Guliver FOTO: Getty/Guliver FOTO: Getty/Guliver FOTO: Getty/Guliver FOTO: Getty/Guliver FOTO: Getty/Guliver FOTO: Getty/Guliver FOTO: Getty/Guliver
Iako je prije nekoliko godina gotovo propala, kompanija Tommy Hilfiger danas slavi 30. godišnjicu. i vrlo dobro posluje. Dizajner koji je casual odjeću učinio svjetskim trendom to zaslužuje
Vidi originalni članak

Teško je koračati putem uspjeha, ali uz naporan rad i strast američki je san moguć – izjava je Tommyja Hilfigera čiji je put prema tom snu po- čeo iz tinejdžerske želje da izgleda cool, no prije nekoliko godina gotovo je završio bankrotom. Američki dizajner koji je promijenio poimanje casual odijevanja (u visoku se modu nikad nije miješao) tvrtku pod svojim imenom osnovao je prije trideset godina. Ova godišnjica povod je da se sjetimo Hilfigerovih uspona i padova što je posebno slatko sada kada su nevolje iza kompanije. Nakon newyorškog Fashion Weeka krajem prošle godine potvrdio je to i članak u Forbesu riječima “Poruka Hilfigerova showa bila je svima vidljiva, baš kao i ono što je Kendall Jenner nosila ispod prozirnog topa: Nakon dugog i bolnog padanja, Tommy se vratio”. Službeni opskrbljivač reperske scene 90-ih, 2000. je po zaradi dosegnuo vrhunac utrživši dvije milijarde dolara. No posao se urušio kada su vrećasta odjeća i preistaknuti logotipi naglo izišli iz mode. – Napravili smo grešku slijedeći trend koji će biti kratkog daha, svi su trendovi kratkog daha – poslije je rekao Hilfiger.

Tvrtku su krajem 2000-ih za samo 1,6 milijardi dolara otkupila dvojica Hilfigerovih europskih direktora. Drastičnim i smionim potezima (dignuli su, između ostalog, cijene) do 2013. tvrtku su ne samo digli na noge, nego je te godine oborila i rekord u zaradi. No da ne bismo o američkom dizajneru razmišljali kao o propalom biznismenu, treba se prisjeti- ti njegovih najslavnijih modnih trenutaka. Hilfigerova je priča o uspjehu legendarna, a počela je 60-ih godina, gotovo “šanerski”. Nije tu bilo pomaganja u tatinu krojačkom salonu ni fascinacije majčinim prekrasnim haljinama od najranijeg djetinjstva. Tommy se rodio u mnogobrojnoj (devetero djece) i običnoj obitelji (mama medicinska sestra, tata zlatar) u gradiću Elmiri u državi New York. U školi je bio prosječan, a o sportskim uspjesima nije bilo ni govora jer je bio prenizak. Zato mu je školovanje brzo dosadilo. Zaposlio se u trgovini, opsesivno slušao ploče rock-glazbe i maštao da i sam jednog dana bude poput Micka Jaggera. Njegovu prvom iskoraku prema modi kumovat će tinejdžerska želja da se odijeva poput svojih glazbenih idola i želja da zaradi. Kako se u Elmiri tada nisu mogle kupiti traperice ni posebno poželjne trapezice, Tommy je odlazio u New York, kupio bi gomilu pari hlača i preprodavao ih u rodnom gradiću. Posao je dobro išao pa je uskoro otvorio dućan “The People’s Place” u kojem je uz traperice prodavao i svijeće, tamjan, hipijevske potrepštine... Trgovinu u Elmiri 1972. uništila je poplava, no Tommy je do svoje 26. u New Yorku već imao sedam trgovina, a klijenti su uglavnom bili studenti. Nije bio školovani dizajner, no pomalo je, prodajući i jakne i prsluke, počeo i sam skicirati. Kupio bi i materijal i sve odnio krojačici koja bi prema njegovim zamislima šila odjeću. Njegova supruga Susie, s kojom će dobiti četvero djece, Alexandriju, Richarda, Elizabeth i Kathleen, bila je direktorica “The People’s Placea”, a Hilfiger je postao dijelom newyorške društvene scene. Nalazio se s veselom družinom koja je zalazila u Studio 54, no to njegove trgovine neće spasiti od bankrota. Nakon toga neko je vrijeme radio u kompaniji koja je dizajnirala sportsku odjeću, dizajnirao je traperice za tada poznati brend Jordache i odbio ponude dvojice poznatih dizajnera Perryja Elisa i Calvina Kleina da im bude pomoćnik. Nije imao novac, no sanjao je o vlastitoj liniji odjeće. Tu mu je pomogao Mohan Murjani, indijski tekstilni magnat koji stoji iza stvaranja dva dizajnerska brenda – Glorije Vanderbilt i Tommyja Hilfigera. Uz pomoć The Murjani Groupa 1985. osnovao je Tommy Hilfiger Corporation, a veliki billboard na Times Squareu najavio ga je kao ime koje će dominirati muškom modom iako je bio sasvim nepoznat. Prva kolekcija bila je modernizirana verzija košulja, platnenih hlača i drugih klasika puna opuštenog mladalačkog duha što se proteže i kroz najnovije Hilfigerove. Prve godine kolekcija je zaradila pet milijuna dolara, u drugoj se udvostručila, a do 1990. skočila je na 25 milijuna. Hilfiger je modernizirao i vječni školski stil te ovaj američki klasik učinio globalnim trendom. Revoluciji casual odjeće, za što mu se pripisuju najveće zasluge, na ruku je išlo i uvođenje “casual fridaya” u mnoge američke tvrtke. Doduše, bio je suočen s kritikama novinara i javnosti da nikad neće postati pravi dizajner, no bio je dovoljno snažan da postane brend, što je naposljetku san svakog dizajnera. Haute couture je ignorirao. Hilfiger je izabrao drukčiji put – krenuo je na masovno tržište, usmjerivši se na mlađu publiku. Polo maji ce, traperice... Iako su ga često uspoređivali s Calvinom Kleinom i Ralphom Laurenom, njegovi su kupci bili “obični” ljudi. Hilfigerova fascinacija glazbom pratila je njegov poslovni put od onih početaka kad je maštao da bude poput Jaggera, Morrisona i Bowieja. U njegovu su uredu izloženi crvena kožnata jakna s potpisom Brucea Springsteena, fotografije Micka Jaggera i Johna Lennona, električne gitare Gibson... Njegovi dućani bili su mjesta na kojima su visjeli posteri, prodavale se ploče i glazbeni časopisi – tamo ste se mogli družiti. – Vibra je bila cool – rekao je. Glazba je uvelike inspirirala Hilfigerov dizajn, a on je bio pokretačka snaga u svijetu glazbe. Devedesetih je to posebno došlo do izražaja. Godine 1993. bio je sponzor turneje Petera Towsenda, pjevačicu Aaliyah uključio je u ljetni show na Jamajci, mlade talente Lennyja Kravitza i Britney Spears uvrstio je u kampanje, njoj je i sponzorirao turneju, a izvođači su ga spominjali u pjesmama.

Njegovu su odjeću počeli kupovati i mladi Afroamerikanci. Beyonce, odnosno Destiny’s Child nosile su njegove traper-kombinezone, a nakon što se reper Snoop Dogg 1992. pojavio se u emisiji Saturday Night Live noseći Hilfigerovu majicu, prodaja je podivljala. Te je godine Tommy Hilfiger postala prva dizajnerska kompanija koja je izišla na burzu. Predimenzionirane traperice i puf jakne s logom Tommy Hilfiger tih su godina postale tinejdžerska odora. Školarci, skateri, cool klinci, surferi, svi su nosili njegovu odjeću. Godine 1995. u Americi je proglašen dizajnerom godine u kategoriji muške odjeće, a nosili su ga i Bruce Springsteen, David Bowie, Michael Jackson. Uza sav uspjeh, Hilfiger je uvijek bio “good guy” i veliki humanitarac. Na neke akcije potakla ga je situacija u vlastitoj obitelji. Npr. redovito se uključivao u akcije prikupljanja novca za istraživanje multiple skleroze od koje je bolovala jedna od njegovih sestara te bio vrlo aktivan u pomoći oboljelima od autizma od čega boluje njegova kći Kathleen. Novac od majica prodanih na turnejama Sheryl Crow donirao je za istraživanje raka dojke, a s Carlom Bruni, Helenom Christensen, Milom Jovovich, Renee Zellweger... promovirao je limitiranu ediciju torbica u istu svrhu, financira centre za mlade koji nemaju sredstava za život...U kompaniji kojoj više nije vlasnik Hilfiger i dalje u dizajnu ima zadnju riječ. Što danas kaže o svemu? – Mislim da je opasno misliti da ste uspješni jer se tada opustite. Postanete zadovoljni sami sa sobom – rekao je Hilfiger.

Pogledajte na Diva.hr
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".