Roksanda Ilinčić: Stil je više od mode

Roksanda Ilinčić jedno je od najvrućih imena uzbudljivog novog vala britanskih dizajnera. S Tonkicom Zlački razgovarala je o sebi i modi.
Vidi originalni članak

Ako se uspjeh dizajnera može mjeriti haljinama koje nose žene koje stvaraju povijest ili brojem fleševa na crvenom tepihu, bilo bi sasvim pošteno reći da je Roksanda Ilinčić jedna od najuspješnijih.

Njezin ženstveni, linijski savršen i bojama nadahnjujući dizajn postao je odabir Michelle Obame, Kate Middleton, Keire Knightley, Gwyneth Paltrow, Emme Stone, Cate Blanchett, Anne Hathaway, Jessice Chastain, Emily Blunt, Tilde Swinton, Lady Gage, Rite Ore, Penelope Cruz i drugih čija imena dominiraju A-listama.

Upravo tamo gdje se danas nalazi i ime ove odmjerene, inteligentne i odlučne žene čija je figura manekenska, ravna kosa uvijek savršena a pogled zagonetan, sanjarski i pomalo odsutan. Roksanda
ima neprijepornu karizmu, stav koji govori da se previše ne trudi zadiviti i možda baš zbog toga zadivljuje najviše.

Ona je ženstvena, eterična pa kada je u prostoriji, imate dojam kao da njezina energija suptilno lebdi nad svima. S ovom britanskom dizajnericom dijelili smo istu državu i lako se možemo razumjeti kodnim jezikom ex-Yu filmova ili glazbe koja nam je, kao što je rekla, formirala pogled na svijet.

Roksanda je odrasla u Beogradu. Otac Lazar bio je uspješan biznismen, a majka Ranka radila je u farmaceutskoj industriji. Roksanda i brat Radoš s roditeljima su proputovali cijeli svijet. Njezinoj majci moda je uvijek bila važna pa je dizajnerica uz nju od najmanjih nogu počela upijati sofisticirani modni jezik.

Ranka je obožavala Yves Saint Laurenta i strastveno je sakupljala dizajn s njegovim potpisom. Tom se pasijom zarazila i Roksanda čija YSL kolekcija danas broji više od pet stotina predmeta. Nekada ih je nalazila posvuda od prodavaonica auto dIjelova do vintage shopova a danas, kada joj je svaki dan ispunjen do posljednje minute, nalazi ih u specijaliziranim trgovinama.

Roksandina estetika je elegantna i pročišćena pa ne čudi da je u rodnom Beogradu studirala arhitektiru i primjenjenu umjetnost da bi 1999. godine došla u London na prestižni koledž za umjetnost i dizajn Central St. Martins gdje joj je mentorica bila legendarna profesorica Louise Wilson pod čijom je paskom magistrirala žensku modu.

Velikom je brzinom počela mapirati svoje ime na karti britanskog dizajna a tvrtku je u početku djelomično financirala sredstivma koje je zaradila kao manekenka. Svoju prvu kolekciju lansirala je 2002. godine dok se na London Fashion Weeku prvi put predstavila 2005. godine pod pokroviteljstvom projekta  Top Shop New Generation.  

Godinu kasnije British Fashion Council nominirao ju je za nagradu New designer of the year , a 2012. godine osvojila nagradu Red Carpet u sklopu British Fashion Awards. Roksanda već dugo ne spada u talente već u renomirana dizajnerska imena pa u društvu kolega poput Jonathana Saundersa, Christophera Kanea, Petera Pilotta ili Nicholasa Kirkwooda izgleda kao svoj na svome.

Prije nešto više od četri godine rodila je preslatku kći Efimiju, a ona i suprug Philip Bueno Mesquita, koji je osnovao brend sportske obuće Acupuncture, svoj su obiteljski dom smjestili u sjeverni London.

Roksanda kaže kako je Philip, s kojim je u braku jedanaest godina, vrlo pažljiv i da je za svaku godišnjicu braka iznenadi novim prstenom. Ta kolekcija, jednom je izjavila, najvrijednije je što posjeduje. Ipak, Philip je nedavno supruzi odbio jednu želju – kupnju šteneta francuskog buldoga. Umjesto toga poklonio joj je skulpturu šteneta Jeffa Koonsa. Roksanda je za Divu Style govorila u Londonu...

Kako biste opisali proces razvoja ideje? Gdje se on obično zbiva?

Otvorena sam prema ideji crpljenja ideja iz svih iskustava. Bilo da je to upoznavanje s radom uzbudljive umjetnice, moja dnevna šetnja prema studiju ili nešto što sam vidjela u starim arhivima. Boja i tekstura temelj su mog dizajna i s njima obično započinju moje kolekcije, moj kreativni proces. Najbolji su trenuci igre s tkaninom, kada se ona prvi put postavlja na lutku i kada ti se pred očima polako stvara nova, uzbudljiva silueta.

Osjećate li katkada potrebu da budete trendi i imuni na trendove istodobno?

Nikada mi nije bio cilj biti u trendu – stil je mnogo važniji. Stil i moda, iako isprepleteni, dvije su veoma različite stvari. Dok je moda prolazna i promjenjiva, stil je izvoran i trajan. Trendovi mogu biti korisni u razumijevanju  onoga što žene očekuju od svoje odjeće u  određenom trenutku, ali ja želim da moj dizajn pruži ljudima smjelost da izraze i razviju svoj individualni stil.

Što za vas predstavljaju sloboda i ograničenje slobode u modi?

Odjeća u kojoj se osjećaš udobno, sigurno i samouvjereno donosi i osjećaj slobode. Ograničenja u modi danas zasigurno još postoje, osobito u pojedinim kulturama i okruženjima, ali načelno vjerujem kako smo sretni što živimo u vremenu u kojem žene imaju nezabilježenu ekspresiju slobode i izbora. Moda danas može biti moćan alat u kojem se zrcale najsnažnije i najljepše fasete naših osobnosti.

Je li ispunjenje modnog sna priznanje struke i publike ili stvaranje prilike da se dizajner potpuno kreativno izrazi?

Vjerujem da dizajneri ne teže samo vlastitoj ekspresiji nego i stvaranju medija koji će i drugima omogućiti da se izraze i osnaže bez zapreka normi ili očekivanja. Suština modnog sna nije zarada ili izgradnja biznisa,
ali bez priznanja iz vanjskog svijeta dizajniranje može biti samo hobi – ne i poziv. Stoga priznanje baš poput kreativnog izražavanja predstavlja ispunjenje ovog sna.

Koja je vaša prva misao kada vidite ženu na cesti kako nosi vaš dizajn?

Uvijek sam iznenađena! Imala sam sreću vidjeti svoj dizajn na nekima od najmoćnijih i najinspirativnijih žena svijeta, ali svejedno se nisam na to naviknula. Bila to Prva dama (Michelle Obama op.a.) ili jedna od mama
ispred ulaza u školu, spoznaja da je netko odabrao nositi tvoj rad je... Podsjeća me zbog čega sam odabrala da u životu radim upravo to.

Imate snažnu sposobnost da kao umjetnica i dizajnerica uvijek ponudite nešto novo. Jeste li ikada osjetili strah od gubljenja tog dara?

Nemam osjećaj da nudim novo, prije bih rekla da evoluiram i ne bih željela nikada kreirati nešto što ne osjećam svojim. Ne znam što bih rekla o strahu, činjenica je da reakcije medija i kritike uvijek izazivaju nervozu iako o njima ne stigneš razmišljati dok postavljaš kolekciju, ali čitanje pozitivnih osvrta i pogled na ljude koji uživaju u kreacijama ipak je nevjerojatan osjećaj.

Što vidite kao najvažniji faktor u postavljanju uspješne poslovne strategije?

Odlučujuće je pronaći suštinu svog brenda: tko si ti, što radiš, zbog čega i za koga to radiš. Razmisliti što je zapravo tvoja misija i što se pritom poklapa s tvojim stavovima i idejama, a što ne. Ako je previše razmimoilaženja, zašto to uopće raditi?

Ovog ste ljeta u londonskoj ulici Mount otvorili svoj prvi flagship butik. Kakva su bila očekivanja od projekta?

Arhitektura je uvijek predstavljala znatan dio mog života i izvor je velike inspiracije tako da sam željela da butik bude prekrasan primjer suvremenog, modernog dizajna, ali i refleksija moje estetike. Nisam si dopustila dopustila dodatna očekivanja tijekom dizajniranja prostora zajedno s izvanrednim arhitektom Davidom Adjayeom jer je pritisak već bio dovoljno velik. No, ne mogu biti ponosnija na sve što smo postigli i na kritike koje smo dosad dobili.

Kako se mijenjao vaš odnos s Londonom od vremena kada ste ovdje započinjali studij do sada?

Što ga bolje poznajem, imam više ljubavi i poštovanja prema Londonu. London je najtolerantniji, najkreativniji, najslobodniji i najnapredniji grad na svijetu. London je doista mješavina kultura i identiteta u kojem kontinuirano raste važnost umjetničke i modne scene tako da London predstavlja uvijek svjež i uzbudljiv izvor inspiracije.

Možemo li uskoro očekivati kolekciju modnih dodataka i mušku kolekciju s potpisom Roksande Ilincic?

To je pitanje koje si sama postavljam sve češće i češće! Lijepo je vidjeti da su muškarci sve spremniji eksperimentirati s bojama i manje tradicionalnim krojevima. Nemam neposredne planove za mušku modu, ali sviđa
mi se ideja izazova...

Možete li istaknuti ženu koja je prema vašem mišljenju definicija ženstvenosti?

Vjerujem da je ženstvenost više osobina, a manje forma. Ženstvenost se ocrtava u karizmi, dinamičnosti, samopouzdanju. Moja dobra prijateljica glumica Gwendoline Christie nevjerojatan je primjer ženstvenosti. Ona
je jaka, strastvena i sofisticirana. Kao dizajnerica uvijek sam se ugledala na dizajnerice poput Else Schiaparelli, Madame Grès, Claire McCardell i Madeline Vionnet koje su odigrale važnu ulogu u definiranju onoga što danas osjećamo ženstvenim.

Kako se nosite s pritiskom deadlinea?

Deadline i dizajn nisu prirodno povezani. Jednostavno teško je staviti bilo kakav limit na kreativnost. Teško je naći balans između strukturiranosti i fluidnosti ideja, ali rokovi su doista nužni ako želimo da se kolekcija pojavi na pisti. Srećom, mogu se osloniti na svoj čudesan tim i podršku obitelji i prijatelja koji većinom rade u modnoj industriji, koji mi olakšaju pritisak rokova.

Kakav je vaš stav prema činjenju pogrešaka?

Važno je uvijek pred sebe postavljati izazove i stvarati vlastita pravila. Ako vjeruješ u ono što radiš i to radiš iz pravih razloga, ništa nikada neće biti pogreška. Moja profesorica na London’s Central St. Martin’s koledžu
za umjetnost i dizajn i velika životna učiteljica Louise Wilson naučila me kako pogrešni odgovori ne postoje sve dok je ono što oni kreiraju svježe i novo.

Postoji li neko ime koje biste željeli dodati na vašu “who is who” VIP-listu klijenata?

Da, Kate Bush. Ona je moj glazbeni idol, mislim da je čarobna.

Tko su vaši omiljeni ex-YU pjevači, bendovi i filmovi?

Velika sam zaljubljenica u film pa su neki od naših klasika formirali moj pogled na svijet, kako u djetinjstvu tako i u odrasloj dobi. Posebno volim crne komedije i autosatiru u filmovima poput “Maratonci trče počasni
krug”, “Sjećaš li se Doli Bel”, “Ljepota poroka” i “Ko to tamo peva”.

Je li svakoj djevojčici prva modna ikona njezina majka? Kakav je slučaj s vama?

Moja je mama ostala za mene modna ikona. Uvijek je imala nepogrešiv osjećaj za modu. Sjećam se kako bih znala listati Vogue okružena prelijepim dugim haljinama, svilenim šalovima i kaputima od devine dlake dok se ona spremala za izlazak. Od mame sam mnogo naučila, a zarazila me i ljubavlju prema Yves Saint Laurentu, čije smo obje kolekcionarke.

Koji vam je najvažniji cilj u ulozi majke?

Pružiti ljubav, slobodu, hrabrost i mogućnost.

Kako biste definirali sadašnje stanje modne industrije?

Tehnologija je učinila da modna industrija više ne živi za dvije sezone revija godišnje. Izloženi smo 52 tjedna godišnje i ljudi iz najudaljenijih mjesta na zemlji gledaju nas svaki dan. Danas se tisuće dizajnera na globalnoj razini natječu za pozornost, a želja potrošača za novijim i inovativnijim sve je veća, što stalno povećava zahtjeve industrije. Moda nikada nije bila kompleksnija i sofisticiranija, a ostala je jednom od najvažnijih i najuzbudljivijih industrija na svijetu.

6 kratkih pitanja:

Crno ili bijelo? Jedno i drugo.

70-te ili 90-te? I jedne i druge.

Boja ili oblik? I boja i oblik.

iPAD ili knjiga? I jedno i drugo.

Sladoled ili torta? Sladoled i torta.

Kada ili tuš? Tuš!

 

 

Pogledajte na Diva.hr
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".