Gledate li očima turista, najveća je vjerojatnost će vam se Pariz učiniti gradom koji trebate posjetiti. Glavni grad Francuske već je godinama najpoželjnija destinacija i najposjećeniji grad na svijetu. Čak 15,6 milijuna ljudi posjetilo ga je 2013., a širu regiju Pariza dvostruko toliko. Jeste li i sami bili kapljica u toj rijeci turista ili niste, za poznavanje Pariza nije toliko bitno. Zna se što su turističke atrakcije i možda čak nije presudno da potro- šite četiri, pet dana na njihov obilazak: Eiffelov toranj, Louvre, Champs-Élysées, Notre Dame de Paris, Pont Neuf, Slavoluk pobjede... Prosječan turist ne zna da postoje ili ne stigne posjetiti mjesta koja stvaraju zapravo jedinstveno ozračje ovog grada. Kao i Parižanke, nikada prenapadne, a o njihovom se stilu, ljepoti, ukusu i šar mu ne može sporiti. Mali restorani, diskretne prodavaonice s najvećim delicijama, butici koji nude najbolje što moda danas jest, bistro gdje ćete pojesti najbolji kroasan i popiti najbolju kavu, knjižare čiji se vlasnici neće smesti ni pred najneobičnijim zahtjevom, cvjećarnice koje osim cvijeća prodaju umjetnost, galerije... La Maison Plisson tako je oaza fine hrane, pod istim se krovom prodaju kruhovi, sirevi, meso, vino, slastice... Ova delikatesa radi sedam dana tjedno, često organizira predavanja o hrani i degustacije, a otvori li vam to apetit, imaju i restoran i kafić...
A kad smo kod hrane, zašto stati samo na francuskoj kuhinji, juhi od luka i kokotu u vinu? Znamo da svjetske metropole nude mnogo više od lokalnih specijaliteta. Tako je i u Parizu. Restoranska scena obuhvaća cijeli svijet, a primjer izvrsnosti je Anahi, argentinski restoran u rue Volta. Chef je pravi argentinski, Osvaldo Lupis, a govedina, kao i sve druge namirnice, isključivo Francuske. Uz vrhunsku kuhinju Anahi je i estetski doživljaj. Njegovo uređenje potpisuje dizajnerica Maud Bury – neka vas ne zavaraju otrcane bijele pločice kao iz socijalističkih mesnica ni oguljena zrcala. Prostor je stara trgovina suhomesnatim proizvodima, a zgrada datira s početka 20. stoljeća. Restoran koji je poslije postao jedno od mitskih mjesta grada osnovale su prije dvadeset godina sestre Carmina i Pilar i držale ga sve do odlaska u mirovinu. Danas pripada poduzetniku Cédricu Naudonu koji ga je renovirao, a u susjedstvu je kupio 30- ak barova, trgovina i restorana sa željom da stvori kvart s jakom ponudom podijeljenom po, hm... nacionalnoj osnovi. U pozitivnom smislu.
Jedno od pariških cool mjesta je i Boot Cafe. Nazivaju ga najmanjim kafićem u gradu što možda jest istina – doista biste mogli pokraj njega proći, a da ga ne primijetite. U četvrti Marais, u tako maloj uličici da njome ne prolazi ni mnogo pješaka ni automobila, Boot je lako ne naći, ali ako ste uspjeli, kavu ćete piti u divnom miru, za jednim od samo dva stola! Nedostatak kvadrata nadoknađuje osobnost. Zid je pun razglednica koje privlače pogled, a možete kupiti i stare časopise s polica. Kavu možete uzeti za van, ali vjerojatno ćete je poželjeti popiti ovdje ako ima mjesta. U Pariz je teško doći i ignorirati modu. Ona je svuda, od najblještavijih raskošnih dućana velikih modnih kuća do skromnijih butika koji lansiraju nova imena. Od onih poznatih, izdvojit ćemo avangardnu Maison Martin Margiela koju je belgijski dizajner, tada član skupine Antwerp Six, ovdje osnovao 1988. Tih je godina svojim ekscentričnim kreacijama modnu scenu okrenuo naglavce, plazeći jezik luksuznim kućama.
Uz to je uvijek ostajao u backstageu svojih revija, nikad se nije dao fotografirati, a njegova je odjeća prvih 20 godina postojanja brenda nosila samo skromnu, ušivenu markicu sa zaokruženim brojem od 0-23. Provjerite kako Margiela dizajn izgleda danas kad je na čelu kuće John Galliano u rue Montpensier. A kako biti chic, Parižanke uče svoje klince od najranije dobi. Bonton je mjesto za prve korake ( još i dok ne hodaju) u tom smjeru. Koncept store za djecu od 0 do 12 godina nudi sve – od odjeće koja je više u boho stilu nego sladunjavo ružičasta do namještaja u decentnoj sivoj, kaki, smeđoj i crvenoj boji. Na tri kata prodaju se i posteljina, knjige, darovi, a postoje i frizerski salon te kafić. Inače, poklonice Bontona su, spomenimo neke, Sofia Coppola, Kate Winslet, Stella McCartney i Charlotte Gainsbourg. Koncept store koji vrijedi obići, a skidamo kapu onima koji uspiju odoljeti tome da nešto kupe iako upali u prora- čunski deficit, jest Merci. Naći ćete ga u povijesnoj četvrti Haut-Marais, a spaja najbolje od svijeta mode, dizajna i predmeta za kućanstvo. Merci voli biti i odskočnom daskom za mlade i nepoznate dizajnere koji to brzo prestaju biti s obzirom na veliku međunarodnu klijentelu dućana, a pohvalna je i priča iza brenda. Dobar se dio zarade Mer- ci odvaja za edukativne programe i razvoj Madagaskara. U bučnoj Saint Honoré je Astier de Villatte, mali dućan pun bijelog posuđa koje je i zaštitni znak branda. Nije se mnogo promijenio od 18. stoljeća kad je ovo bila zlatarnica u koju je jednom kročio i Napoleon glavom. Kreativna snaga iza Astier de Vilatte su Ivan Pericoli i Benoît Astier de Villatte, a izlozi su uvijek tako nadrealno uređeni da ne znate što se zapravo tamo prodaje. Njihove kolekcije če- sto su rezultat suradnje s umjetnicima kao što je Setsuko Klossowska de Rola ili starih pariških kuća poput parfumerske Caron ili čokolaterije la Mère de Famille. Zanimljiva priča stoji i iza brenda Huygens koji je svoje- vrsni homage pariškom fizičaru i astronomu Christianu Huygens koji je bio na čelu Francuske akademije znanosti od njezina osnutka 1666. godine do 1681. Njegovo shvaća- nje prirode dovelo ga je do velikih otkrića, a više stoljeća kasnije neposredno i do brenda koji se hvali kako iz priro- de uzima samo najbolje te s takvim vrhunskim sastojcima stvara najkvalitetnije proizvode. Sva esencijalna ulja koja se upotrebljavaju u proizvodima za njegu kose i kože sadrže isključivo organske sastojke i proizvode se samo u Francuskoj i djelomično Italiji. Posebnost – kupku, šampon ili kremu smiksat će u trenu pred vama od ulja koje odaberete. Mali biser među svim pariškim kulturnim divotama jest knjižara Yvon Lambert .
Golem je ovdje izbor knjiga iz područja umjetnosti, monografija, kataloga s izložbi, rijetkih knjiga i onih koje se više ne tiskaju. S kakvim god prohtjevom došli, teško ćete zbuniti prodavača. Uz to, u knjižari se prodaju i posteri, DVD-ji, CD-i, majice i umjetnine. Tražite li određenu knjigu, možete im poslati e-mail, a pregledavate li njihovu web-stranicu, u Yvon Lambertu upozoravaju da je na njoj samo pet posto od svih blaga koja u dućanu postoje.