Gotovo svaki newyorški, ali i američki gastronom dobro zna da se po vrhunske namirnice ide na samo jedno mjesto, u Dean & DeLuca. Otkako je ovaj hram raznovrsnih delicija otvoren prije gotovo 38 go- dina, nije trebalo dugo da postane i ostane nezaobila- zno odredište svih kulinarskih znalaca i avanturista. Ova ukusna priča, koja i dalje piše svoje stranice, započela je 1970-ih u Greenwich Villageu u New Yor- ku. U to su vrijeme SoHo nastanili mladi ambiciozni umjetnici i intelektualci sa željom da tu stvore vlastiti mikrokozmos, a svoju su kreativnost tijekom brojnih zabava tetošili biranom hranom i izvrsnim vinom. Našla su se tu i dvojica prijatelja – Giorgio DeLuca, koji je obitavao u podrumskom stanu jedne od brojnih prepoznatljivih kuća od cigle, te Joel B. Dean, njegov susjed s najvišeg kata. Kako su dijelili ljubav prema dobrim stvarima, ponajprije prema izvrsnoj hrani, vinu i umjetnosti, bilo je samo pitanje vremena kada će strast pretvoriti u posao. DeLuca, porijeklom iz obitelji koja je baštinila bogato kulinarsko naslijeđe, uskoro je ostavio posao učitelja povijesti u državnoj školi te je u ulici Prince u SoHou otvorio malu prodavaonicu egzotičnih sireva. Dean, inače komercijalni direktor u izdavačkoj kući Simon & Schuster, nadahnut prijateljevim pothvatom, poželio je otvoriti prodavaonicu kuharica i kuhinjskih predmeta. Svoje su želje odlučili objediniti pa su zamislili prodavao- nicu koja je trebala postati utočište kulinarske izvrsnosti i u kojoj je moguće nabaviti neobične kuharice, otmjeno posuđe, egzotično voće i povrće, različite vrste sireva, ulje, svježe pečeni kruh i aromatizirane kave. Kada im se pružila prilika, pronašavši prostor od dvjestotinjak četvornih metara, sklopili su par- tnerstvo. Zajedno s chefom Felipeom Rojas-Lombardijem i umjetnikom Jackom Ceglicem odabrali su proizvode i dekor te je luksuzna prodavaonica Dean & DeLuca otvorila svoja vrata u jesen 1977. godine.
U to se vrijeme u Americi masovno konzumirala smrznuta hrana, a estetika prodavaonica hrane bila je na niskoj razini. No ovi su gastronomski vizionari to promijenili. U prostoru koji je evocirao prodavaonice hrane s prijelaza iz 19. u 20. stoljeće, ponudili su do tada u SAD-u neviđene stvari, slabo poznati radič, sušene rajčice, čak 175 vrsta sireva, balzamični ocat i za DeLucu posebno važno i omiljeno ekstradjevičansko maslinovo ulje. Godinama prije nego što su ti sastojci postali moderni u drugim dijelovima grada, Dean &DeLuca postavili su trend, kako je sam DeLuca rekao, „kao elitisti, a ne snobovi“. Njihova je prodavaonica postala „in“ mjesto ne samo u boemskom SoHou, za čiju su revitalizaciju zaslužni, već i na čitavom Mahhattanu. Tih ranih 1980-ih počeli su i s kataloškom prodajom.Veliki ih je uspjeh natjerao da pronađu novi, veći prostor za svoj gastrohram od gotovo 1000 kvadrata, gdje se nekoć prodavala vojna i mornarička oprema, na uglu Broadwaya i Prince Streeta. Trgovina je po- stala novo epikurejsko „svetište“ 6. listopada 1988. godine.Do kraja istog desetljeća Dean & DeLuca otvorili su i mnoštvo malih caféa diljem Manhattana, a do 1993. otvorena je još jedna velika prodavaonica u Ge- orgetownu u Washington, D.C.-u. Kako nova poslovna strategija nije polučila očekivani uspjeh, Joel Dean i Giorgio DeLuca 1995. povukli su se iz posla, ali ipak zadržavši popriličan udio u tvrtki te mjesta u uprav- nom odboru. Tvrtka je dva desetljeća postojanja proslavila s dva velika emporiuma u New Yorku, već spomenutim u Washingtonu, ali i novim prodavaoni- cama u gradu Charlotte u Sjevernoj Karolini, Kansas Cityju i kalifornijskoj St. Heleni. Tada je i slavna novinarka Pilar Guzmán slikovito nazvala Dean & DeLu- cu „Vatikanom juhe Vichyssoise, panteonom vrganja, alhambrom rukole“. Da je to uistinu tako, svjedočile su tada, ali i danas, gomile kupaca kojima je kvaliteta važnija od visokih cijena. Do danas je Dean & DeLu- ca, uz mnoštvo prodavaonica u SAD-u, otvorio vrata podružnica na nekoliko međunarodnih lokacija, na Dalekom i Srednjem istoku.
Ipak, prodavaonica na uglu Broadwaya i Prince Streeta dragulj je u kruni ovog danas uspješnog lanca. Interijer je jednostavan i bijele boje, poput ostalih minimalistički uređenih prostora u SoHou, te ništa ne odvlači pozornost kupca od proizvoda. Iskustvo kupnje ugodnijim čini samo nenametljiva akustič- na kulisa klasične glazbe. Pod je popločan bijelim mramorom, a veliki stupovi koji drže 5.5 m visoke stropove protežu se sredinom prostora. Na ulazu, u espresso baru sa šankom od Carrara mramora moguće je kupiti peciva i muffine. Kupce mame i dizajnerske torte, neodoljivi keksi, nebrojeni redovi čokoladnih bombona, oštrige na ledu... Prema riječi- ma samog gospodina DeLuce, Dean & DeLuca nije samo mjesto gdje se kupuje hrana već se ovdje može uživati u muvingu, a hrana je prezentirana poput umjetničkih djela. Bilo da se traži kandirano cvijeće, pita od poriluka, ulje bijelih ili pasta od crnih tartufa, škotski losos, beluga ili sevruga kavijar, sve je to dio zavodljive ponude ovog hrama delicija.Prodavaonica Dean & DeLuca ovjekovječena je na filmu i na televiziji. Blair Waldorf iz „Tračerice“ redovito je ispijala kavu iz šalice s logom kuće, a i Will Truman iz serije „Will & Grace“ također je u seriji njihov redovit kupac. I Hannibal Lecter u filmu „Hannibal“ blagovao je delicije iz kutije s prepoznatljivim logom, dok je Julie iz filma „Julie & Julia“ upravo ovdje u naletu potrošačke groznice potrošila pola svoje plaće.Ponudom i estetikom brend Dean & DeLuca nema premca. Elegantan, primamljiv i jedinstven, riječi su koje najbolje opisuju ovaj hram hrane neprolazne popularnosti. Unatoč širenju na nove lokacije, koncept brenda koji garantira izvrsnost ostao je netaknut. Može se očekivati da će ga baštiniti i nova uprava na čelu tvrtke od prošle godine te da će i dalje njegovati misao vodilju utemeljitelja koji su imali san – kreirati prostor koji će kupcima ponuditi raskošni festival hrane i mjesto gdje će u najboljoj maniri iskusiti užitke koje kuhanje i uživanje u hrani mogu donijeti.