Zagreb sve više postaje grad u kojem nas zidovi i ulice tjeraju da se dvaput osvrnemo. Bilo da je riječ o simpatičnom crvenom srcu na pješačkom prelazu u Martićevoj ili pronicljivoj poruci "Snima se" ispod nadzorne kamere u Draškovićevoj, zanimljivi, humoristični, katkada i društveno angažirani murali i grafiti pojavljuju se svakodnevno dajući gradu dušu.
Jedan od onih koji uz umjetnicu OKO i Lunara grad uljepšava muralima jest Lonac. Sebe smatra običnim dečkom s Trešnjevke koji kreativnu energiju još od osnovne škole izražava street artom.
"Skužio sam da većina writera želi zvučati cool i misteriozno. Ja se nisam osjećao cool, pa sam si zato dao najgluplje ime", objašnjava svom umjetničkom imenu usprkos jedan od najcool umjetnika u Zagrebu i šire.
Njegove radove hvale magazini i portali diljem svijeta, sudjeluje na raznim festivalima, a posebice se o njemu priča od Valentinova kada je fanovima poklonio realistično pulsirajuće srce.
"Rad sam prezentirao kao uranjeni dar za Valentinovo samo zato što je riječ o gifu koji sam nazvao GIFT. Inspirirao me sami zid tj. cijevi koje iz njega izlaze. Zabavno mi je spajati mural s elementima koji su dio zida. Tako stvaram nešto što se ne može nigdje ponoviti".
To je čar ulične umjetnosti koja je nastala krajem 80-ih; radikalizacija umjetnosti, sirovost izražavanja i kreativna sloboda, iako često kratkoga vijeka, ono je što je privuklo i Lonca. Street art umjetnici danas uživaju velik ugled; godišnje realizira tek 10-ak murala koje sam plaća, no Lonac objašnjava kako zarada dolazi od velikih festivala koji plaćaju umjetnike da im dođu crtati ili od prodaje slika, grafika, printeva, komisionih poslova.
"Naziv 'street art' znači da je riječ o umjetnosti izvan institucija, na ulici, bez posrednika, koja je dana svima i nikome. No ne vidim ništa loše ako se ulični umjetnici predstave u galerijama, zapravo vjerujem da unose nešto novo što ih je ulica naučila. Sve što nije na ulici, a povezuje se sa street artom, zapravo je ekstenzija istog".
Iako je naša scena mala, street art je u trendu, sve više ga prepoznaju mediji, a javnost ga više ne trpa u koš s vandalizmom.
"Zadaća je medija da informira i educira publiku te objasni razliku između šaranja i likovne intervencije, i to se polako događa. Nekako površno i šlampavo prezentirano, no svijest se pokrenula".
Najdraži mural i dalje mu je jedan od prvih, riblja kost na rotoru s natpisom "You left me nothing but bones".
"I danas mi na tulumima uletava ekipa i govori kako su se povezali s tim radom zbog neke prijašnje veze...".
Ribe i ptice njegov su najčešći motiv, zanimaju ga životinje i njihov simbolizam, a u pticama i ribama vidi kontrast koji iz njega izvlači nešto zabavno. Jeste li znali i da često radi autoportrete? Nakon proučavanja Lončevih radova, možda ga sljedeći put prepoznate na ulici ili kakvom tulumu.