Niche parfemi - priča o jedinstvenoj umjetnosti

Zaboravite na mainstream parfeme i uđite u svijet u kojem svaki parfem ima jedinstvenu priču!
Vidi originalni članak

Juraj Sotošek Rihtarec u svijetu niche parfema nalazi se već šest godina, a već se može nazivati pravim stručnjakom za ovu vrstu umjetnosti. Niche parfemi još su uvijek rezervirani za uzak krug ljudi, no sve veći broj njih prepoznaje njihovu kvalitetu i priču koja stoji iza svakog mirisa. To je prepoznao i Martimex koji u stopu slijedi trendove ljepote, posebice kad je riječ o parfemima pa su u svoju ponudu uvrstili i ekskluzivne niche brendove poput La Parfumerie Moderne, BeauFort London, Atelier des Ors i Esteban. Pojam "niche" inače označava parfemski pokret koji je krajem 70-ih godina započeo u Parizu, a svoj procvat doživljava upravo u novom mileniju

Bez obzira na visok cjenovni rang karakterističan za ovaj poseban svijet parfema, on se, prije svega, smatra umjetnošću. Svijet parfema iznimno je zatvoren - jedan londonski parfumer smatra da na svijetu ima manje parfumera nego astronauta pa je sam Jurjev ulazak u takav svijet jedan veliki uspjeh. No, kako on i sam tvrdi, s tim se ne treba roditi, već njuh treba istrenirati. A on je svoje treninge započeo pisanjem bloga na kojem je recenzirao rijetke umjetničke parfeme. Blog je bio direktna ulaznica u svijet mirisa.

Pozvan je na Pitti Fragranze, veliki sajam parfema u Firenci, a tamo je došao kao već poznati stručnjak za parfeme pa su mu prilike bile na dohvat ruke. Juraj je brzo uvidio da je njegova ciljana publika izvan granica Hrvatske pa je počeo pisati na engleskom jeziku, a čitatelji su pristizali. Amerika, Rusija, Ukrajina, Velika Britanija, Francuska… Brojka na blogu je rasla, a njemu su se otvarala nova vrata. Jedna od njih su bila Guerlainova u Parizu gdje se sastao s kreativnom direktoricom koja je bila impresionirana njegovim člankom u kojem je pisao o povijesi parfema kroz različita razdoblja.

Upravo je u Parizu odlučio nastaviti baviti se ovom umjetnošću, no nije želio zanemariti i svoju struku. Poput najboljeg parfumera na svijetu, Pierrea Bourdona, i Juraj je politolog pa na Sorbonni upisuje europske poslove, radi kao dopisnik za HRT te postaje insider parfemske industrije. Ovakav spoj posla i hobija se isplatio jer ga je početkom 2016. uočio Veljko Marton, vlasnik lanca parfumerija Martimex, i predložio plan s kojim bi i Martimex ušao u svijet rijetkih niche  parfema. Taj dogovor bio je samo poticaj da se vrati u Zagreb nakon završenog magisterija te započne novu suradnju. Ispostavilo se da je ona bila pun pogodak jer je ljetos došlo do velikog uzleta - klijenti polako, ali sigurno prepoznaju pravu vrijednost parfema i otvoreni su za isprobavanje novih stvari.

Međutim, na tržištu gdje vladaju mainstream parfemi teško je ispričati priču u kojoj glavnu riječ vode neki imenom nepoznati, no mirisom i pozadinom vrlo zanimljivi parfemi. No, edukacija je ključ uspjeha pa svakom kupcu treba objasniti o čemu se radi i pokazati da iza ovih mirisa ne stoji marketing, već se radi o “tekućoj biografiji” - iza sebe imaju poruku i trenutak kreativnosti koji se žele prenijeti na drugu osobu. Uz glazbu, mirisi su ti koji se trajno pohranuju u našem sjećanju pa trenutačno simuliraju osjećaj, a cijela parfumerija funkcionira upravo na proustovskom elementu madeleine kolačića.

Ipak, u cijelom svijetu mirisa, postoji nekoliko brendova koji su uspjeli sačuvati čar umjetnosti te financijsku dobit nisu stavili na prvo mjesto. Prvi među njima je Ramon Monegal, parfumer iz Barcelone te vlasnik tvornice parfema Myrurgia koja postoji od 1916. Monegal je poznat po tome što je službeni parfumer španjolske kraljevske obitelji, a sve parfeme radi po vlastitom nahođenju. Za sav posao zaduženi su otac te troje djece, a ključ uspjeha leži u tome što stvaraju ono što vole, bez marketinga i menadžmenta.

Jedan od zanimljivijih parfema zove se Next to me, a nastao je kad se Monegal, na poziv distributera, našao na rubu Dubaija. S lijeve strane nalazila se pustinja, s desne pusta cesta, ispred njega vizura grada, a u ustima mu je bio okus aromatizirane vode s ružinim uljem, dok su nebom letjeli začini. Impresija koja je tada nastala zaslužna je za parfem, a trenutno se ekskluzivno nalazi isključivo u Zagrebu. New York i Pariz će ipak morati malo pričekati… Osim šafrana, cimeta, muškatnog orašćića, vanilina i drveta ud, trenutno najskupljeg sastojka, ono po čemu je parfem poseban je i njegovo pakiranje. Nalazi se u bočici koja izgledom podsjeća na tintarnicu, a Monegal se odlučio za takav oblik jer je u skladu s njegovom old school filozofijom života.

Sljedeći brend koji i dalje poštuje niche filozofiju je MDCI, odnosno “Kuća neovisnih kreacija”. Ono što privuče na prvu svakako su neobične bočice koje, prema Jurjevom mišljenju, odišu pariškim luksuzom. Najpoznatiji parfem ima vrlo privlačnop ime, “Zabranjeni grijeh”, a napravljen je na bazi breskve i kokosa. Brend MDCI svojstven je po tome što vlasnik i njegova supruga rade sve sami, od otkupa mirisa do pakiranja parfema, a ostali su neovisni, bez obzira što se većina drugih brendova počela prodavati.

Titulu najoriginalnijeg brenda nosi onaj imena BeauFort. Beaufort je mjerna jedinica za brzinu vjetra, a jedan od kreatora najpoznatijeg parfema je bubnjar Prodigyja. Završio je povijest umjetnosti, a odrastao na brodu ploveći rijekom Temzom. Takav život potaknuo ga je na proučavanje engleske povijesti i njezine pomorske slave te je nastalo “Srce tame”. Inspiracija za parfem bio je i film “Apokalipsa danas”, odnosno roman Josepha Conrada “Srce tame”. Svakome tko je čitao knjigu ili gledao film bit će jasno zašto je glavno svojstvo parfema efekt paljevine, čađi i kože.

Osim što vole odlično mirisati, Francuzi vole i boraviti u takvim prostorima pa svijeće imaju vrlo važno mjesto u njihovome domu. Svaka ima svoju priču, no najzanimljivija je ona koja se veže uz film “Nedodirljivi”. Nećakinja glavnog glumca Françoisa Cluzeta pokrenula je brend sa svijećama u kojem svaka svijeća miriši na jednu prostoriju vile u kojoj je sniman film. Tek jedna upaljena svijeća mirisom omami cijelu prostoriju, a može poslužiti i kao parfem ako se razmaže po koži.

Iako vam se na prvu niche svijet čini dalek, dopustite njuhu da vas odvede u nepoznato te pronađite miris s kojim ćete stvarati nova sjećanja

Pogledajte na Diva.hr
diva.vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice diva.vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice diva.vecernji.hr kliknite na "Slažem se".