Priča o deziću zapravo je priča o socijalizaciji i radnoj sredini – krajem 19. stoljeća industrijska je revolucija otvorila brojna radna mjesta u uredima, ljudi su sjedili jedni kraj drugih. Zamijenivši rad u polju uredskim stolom, svi su najednom postali svjesni vlastitog mirisa.
Zato je prvi dezić izašao davne 1888. godine u Philadelphiji, pod imenom “Mama”, a izumitelj je do danas ostao nepoznat. Naime, bila je to svojevrsna pasta koja se nanosila na pazuhe. Uskoro je stvoren prvi antiperspirant, otopina aluminijeva klorida koji se nanosio na pazuh uz pomoć pamučne krpe. No ostavljao je bockajući osjećaj na koži, nije baš bio, kako bi se danas reklo, “user friendly”.
No najednom je obavezno postalo brinuti se o mirisu vlastite kože, jača društveni pritisak u vezi s osobnom higijenom. Naravno, ljudi su sve više radili jedni do drugih, u zatvorenim prostorima, a zbog toga su osjetili tuđe mirise. U to vrijeme popularan je bio još jedan proizvod protiv znojenja – neki su nosili gumene “listove” ispod pazuha i košulje, kako se znoj ne bi vidio na van. Nisu svi kupovali dezodorans, neki su ga i radili kod kuće – novine su objavljivale recepte i formule za deo-pastu.
Stvari se mijenjaju tijekom pedesetih, kad je kreiran prvi roll-on, kremasta formula koja uz pomoć kotačića ostaje na koži, a u desetljeću kasnije na scenu stupa prvi dezić u spreju. Bile su to inovacije koje su promijenile scenu te dodatno popularizirale i pojednostavile korištenje ovog beauty proizvoda. Naravno da su u tome svemu uloge imale ključne tehnologije izrade samog pakiranja, ali i navike društva da se brine o ljepoti i mirisu svog tijela.
Danas su popularne razne varijante, biramo između dezodoransa i antiperspiranta, ali i roll-ona, sticka i spreja. Sama tekstura ovisi o onome što želimo, mnogi vele da biraju radije stick ili roll-on jer pola spreja, dok se sprejamo, završi negdje u zraku pa se čini kao da ga pola – bacamo. S druge strane, stick je nešto što treba čuvati na hladnijem, kako se ne bi rastopio, dok roll-on ima vlažnu teksturu pa treba malo pričekati da se upije.
Svatko pronađe nešto za sebe, no većini paše kad dezić ujedno i njeguje. Naime, budući da je to područje na kojemu često, a ljeti i svakodnevno, baratamo raznim britvicama, pazuh postaje osjetljiv, crven, pa čak zna i peći. A kad tome pribrojimo sol iz mora ili klor iz bazena, koža zna biti dosta neugodno iziritirana. Zato neke formule sadrže sastojke za njegu, kako bi se to područje što prije smirilo. Tehnologije nam donose mnoge moderne molekule, stručnjakinja za deziće ističe jedan od njih.
– Svježinu i zaštitu od neugodnih mirisa danas nudi prirodan sastojak aktivni magnezij, u formuli bez aluminija i etilnog alkohola. Ova varijanta štiti kožu te je održava zdravom, moguće je nanijeti je i direktno nakon brijanja – komentirala je brend-menadžerica Magdalena Mlinar Blaić iz Beiersdorfa.
Kad je riječ o tipu formule, antiperspirant i dezodorans imaju različite uloge, prvi imaju tendenciju smanjivanja znoja, a drugi “sređuju” samo miris. Antiperspirant ima istu bazu kao onaj prije spomenuti, koji se nanosio krpom – to je zapravo aluminij-klorid, a tu su i drugi spojevi aluminija. Njihova je uloga sprječavanje otvaranja znojnih žlijezda, čime se zapravo sprečava sam prirodni proces znojenja. Ovo je “spas” za one koji se više znoje, čiji je pazuh često vlažan. No valja se prisjetiti da je znojenje zapravo proces hlađenja tijela jer, dok vlaga isparava, tijelu je lakše održati pravilnu temperaturu tijela i ne “zakuhati”. Iako, postoji poremećaj prekomjernog znojenja, no njega rješava botox, često su tu potrebni posebni tretmani. Ako se pak želite riješiti samo mirisa, tu je dezodorans.
Također, treba se prisjetiti da sam znoj nema miris, već on dolazi nakon što bakterije razgrade znoj – neugodan miris je nusprodukt tog prirodnog procesa.
Često su dezodoransi na bazi alkohola i sode bikarbone te njihova formula radi na povećanju kiselosti kože, što bakterije ne vole pa nema ni neugodnog mirisa.
Danas na tržištu imamo i razne kombinirane formule – antiperspirant i dezić u jednom. Ako u sebi ima aluminij, onda je to antiperspirant i njegova je uloga da smanjuje samo znojenje.
U velikoj paleti ovih proizvoda biramo i razne mirise. Popularni su cvjetni, nježni i romantični, ovisno o ukusu i lifestyleu.
Tu su i esencije citrusa, nerijetko dezodorans ima miris agruma, oni nas razbuđuju, vrlo su popularni u olfaktornom svijetu. Ima tu i ozbiljnijih igrača, dezića koji su ujedno dio linije parfema. Veliki brendovi nude čitave mirisne linije pa nije čudno da se uz bok parfemu, kremi za tijelo i gelu za tuširanje nađe i deo-formula. Tu su onda mirisi nešto konkretniji te uistinu mogu zamijeniti parfem, naročito ako ljeti ne želite previše intenzivan miris tijela. Osim toga, sam miris ovisi o tome koliko se tijelo znoji, odnosno koliko s njega hlapi vode.
Za one kojima je koža uglavnom suha nema dileme, neće razviti previše mirisa. No oni koji znaju biti u “vodi” idealno je da biraju dezodorans nešto nježnije formule. Za osjetljive tu su i noviji dezodoransi, napravljeni od mineralnih soli – vrlo su nježni te se preporučuju za kožu koja na svašta reagira. Od pakiranja tu su razne manje mililitraže jer kozmetički brendovi znaju da se volimo osvježiti u hodu, kroz dan. Naime, te bočice lako stanu u torbicu tako da osjećaj svježine možemo dobiti i usred vrućeg ljetnog dana. Jedan dio ove scene posvećen je sportu i trenucima kretanja, stoga su tu nešto jači svježi mirisi, pronaći ćete ih u posebnoj sekciji namijenjenoj aktivnom lifestyleu.