Nostalgija u svijetu mirisih formula ima posebnu snagu, i to toliko snažnu da je tržište diskontinuiranih mirisa u posljednjih nekoliko godina doživjelo pravi procvat. Na to su utjecali različiti faktori, od potrage za originalnim formulama, do sve većeg interesa kolekcionara, ali i emocionalne veze koju mnogi imaju s mirisima iz prošlosti.
Pariški trgovac Mathieu Iannarilli, specijaliziran za vintage parfeme, potvrđuje kako mnogi kupci traže upravo mirise koje više nije moguće pronaći u redovnoj prodaji: „Neki ljudi nose samo jedan parfem, i kad on nestane s tržišta, osjećaju se kao da su izgubili dio svog 'olfaktornog identiteta'. Učinit će sve da ga ponovno pronađu."
U galeriji pogledajte najbolje bronzere koji koži daju preplanuli izgled;
Zanimanje za parfemske kreacije i njihove povijesne vrijednosti počelo je u osamdesetim godinama prošloga stoljeća, kad su bočice raznih umjetnika, poput Leonor Fini, Raoula Dufyja i Renéa Laliquea, navršile 50 godina. Danas, ovo tržište nije više rezervirano samo za stručnjake, već okuplja i povremene entuzijaste te ljubitelje koji pokušavaju ponovno pronaći onaj jedan, posebni miris iz prošlosti.
Iako ne postoje službeni podaci o veličini ovog tržišta, potražnja je očita. Dovoljno je pretražiti „discontinued fragrances“ na eBayu i pronaći tisuće oglasa. Cijene variraju – od 150 eura za lakše dostupne bočice, pa do preko 3.000 eura za raritete poput Djedi mirisa francuske kuće Guerlain (nastao 1927., osmislio ga Jacques Guerlain).
Prema Guardianu, u Ujedinjenom Kraljevstvu na tisuće kolekcionara vintage parfema svakodnevno pretražuje platformu Basenotes.net, najveću online bazu parfema koja nudi podatke o preko 20.000 mirisa – uključujući recenzije korisnika, forume i informacije o vintage formulacijama. Guardian ističe kako se „vintage parfemi ne smiju podcjenjivati, jer kolekcionari su spremni platiti vrtoglave iznose za mirise koji su nestali s tržišta, kao i za elegantne bočice u kojima su dolazili."
A zašto se neki miris povlači – razlozi su razni, naravno, od komercijalnih do nemogućnosti nabavke sirovina ili gašenja samog brenda. Iannarilli navodi kako su cijene nekih mirisa britanskih modnih kuća, poput Vivienne Westwood ili Stelle McCartney, utrostručene nakon što su se te kuće povukle iz parfemskog sektora.
Osim toga, mnogi parfemoljupci tragaju za originalnim formulacijama parfema koji se i dalje proizvode, ali u izmijenjenom obliku. Naime, mnogi su mirisi reformulirani zbog strožih propisa o sastojcima, osobito u Europskoj uniji.
Aimee Majoros, beauty stručnjakinja i kolekcionarka parfema, za Financial Times je izjavila: „Imam uzorak Mitsouka od Guerlaina iz 1970-ih, miriši potpuno drugačije i daleko zanimljivije od današnje verzije. Najbolji parfem koji sam ikad pomirisala je L’Air du Temps od Nine Ricci iz 1960-ih. Današnja formula me jednostavno ne impresionira. Sad razumijem zašto su kupci nezadovoljni kad se miris promijeni."
No, nekima je strast prema parfemima vezana ne samo uz miris, već i uz dizajn bočice. Posebna kategorija su tzv. "factices" – velike, promotivne boce parfema koje su se koristile u ljekarnama i robnim kućama sve do ulaska u ovo stoljeće.
Danas se „factices“ mogu pronaći uglavnom u antikvarijatima, poput pariške Galerie Martynoff, gdje se primjerice nalazi bočica L’Air du Temps visoka 30 cm i procijenjena na više od 5.000 eura, te još veća bočica Shalimara kuće Guerlain, s cijenom od impresivnih 4.100 eura.
Vlasnik galerije, Simon Martynoff, naglasio je sve veći interes: „Postoje dvije vrste kupaca: kolekcionari koji traže točno određenu bočicu i dekorateri interijera. Potražnja je toliko porasla da se to već vidi i po cijenama."
Diskontinuirani parfemi više nisu samo sjećanje na prošlost, postali su predmet žudnje, luksuza i osobnog identiteta. I dok neki traže izgubljeni miris djetinjstva, drugi u vintage bočicama pronalaze umjetničku vrijednost i bezvremensku ljepotu.
Ima niz razloga zašto obožavamo te nevidljive esencije - miris je naša osobna aura, nevidljivi dodatak koji nas prati i ostavlja trag u prostoru. Iako ga ne možemo vidjeti, duboko ga doživljavamo i često povezujemo s našim identitetom. Kao izraz osobnosti, postaje bitan element našeg izričaja, koji u tišini govori o nama, našim emocijama, raspoloženju i stavu. Poput nevidljivog modnog dodatka, miris ima moć oblikovati percepciju drugih i ostaviti neizbrisiv dojam.